Światło w walce o życie pieszych. Powoli, ale jednak w dobrą stronę

Oświetlone przejścia są bardziej bezpieczne
Oświetlone przejścia są bardziej bezpieczne
Źródło: ZDM
Na liczbę pieszych ofiar wypadków drogowych wpływ ma wiele czynników - od zachowań kierowców po kwestie infrastrukturalne. Polskie statystyki od lat należą do najgorszych w Europie. Ale jest światełko w tunelu - liczba pieszych, którzy giną na stołecznych drogach w ostatnich latach spada. Zdaniem ratusza, pomogły inwestycje w oświetlenie przejść dla pieszych i kampanie społeczne.

Jeszcze pięć lat temu w Warszawie zginęło 74 pieszych, w 2014 było to 65 osób, 2015 - 62, dwa lata temu - 58, w 2017 roku - 50. Porównując pierwsze dziesięć miesięcy tego roku z analogicznym okresem 2017 roku liczba pieszych ofiar wypadków spadła z 27 do 16. - Zmierzamy w kierunku wizji "zero śmiertelnych wypadków". W maju, lipcu i sierpniu tego roku na stołecznych drogach nie zginął ani jeden pieszy. To bez wątpienia efekt inwestycji w infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo - mówi Michał Domaradzki, p.o. dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu.

Doświetlają miasto

- Głównym priorytetem Zarządu Dróg Miejskich jest bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dlatego od lat intensywnie modernizujemy oświetlenie ulic. Mijający rok był dla nas pod tym względem rekordowy – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

W tym roku drogowcy wymienili niemal 1300 latarni. To wynik taki sam jak w 2016 i 2017 roku. Wcześniej było gorzej - w 2015 roku wymienionych zostało około 300 latarni. Remonty i przebudowy oświetlenia są kompleksowe – wymieniane są zarówno urządzenia sterujące i okablowanie, jak i montowane nowe słupy i oprawy. Od kilku lat stosowane są oprawy w technologii LED – tylko w tym roku przybyło ich około 1700.

W Warszawie jest 800 przejść posiadających różnego rodzaju doświetlenie
W Warszawie jest 800 przejść posiadających różnego rodzaju doświetlenie
Źródło: ZDM

Bezpieczniej na przejściach

Doświetlane są również przejścia dla pieszych. - Aby stwierdzić, w których miejscach doświetlenia są najbardziej potrzebne, począwszy od 2015 roku prowadzimy audyt na wszystkich nieosygnalizowanych przejściach dla pieszych. Co roku audytujemy przejścia w kilku dzielnicach, docelowo kontrola obejmie całe miasto. Audytorzy oceniają przejścia pod kątem 30 rygorystycznych kryteriów, a jednym z nich jest właśnie jakość oświetlenia. Na bazie wniosków z audytu ustalana jest lista przejść, które najpilniej potrzebują dodatkowego oświetlenia. Do końca tego roku doświetlimy 362 przejścia, co oznacza, że uda się pobić rekordowe tempo prac z zeszłego roku, kiedy to doświetlonych zostało 337 "zebr" - dodaje Michał Domardzki.

Teraz na terenie Warszawy jest około 800 przejść mających różnego rodzaju doświetlenie.

Prace związane z oświetleniem będą kontynuowane jesienią i zimą, między innymi na ulicach: Cyrulików, Krasińskiego (odcinek Broniewskiego-Powązkowska), Bonifraterskiej i Międzyparkowej. Wymienione zostaną także oprawy na masztach oświetleniowych na pl. Bankowym i na węźle Wyścigi.

W przyszłym roku zaplanowane są prace m.in. na ulicach: Ratuszowej, Przyczółkowej, Herberta, Podczaszyńskiego, Stawki (odcinek śródmiejski) oraz Senatorskiej. Oprócz już wykonanych doświetleń, na etapie prac projektowych jest kolejne 207 lokalizacji, w których mają powstać przejścia dedykowane.

Najważniejszy jednak jest rozsądek

Mimo licznych inwestycji w infrastrukturę, wciąż dochodzi do śmiertelnych wypadków. - Przyczyną aż pięciu z szesnastu wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych, do których doszło od początku tego roku, było wtargnięcie na przejście na czerwonym świetle. W sześciu przypadkach zawinił kierujący pojazdem, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa - mówi Michał Domaradzki.

- Dlatego staramy się uświadamiać uczestników ruchu poprzez liczne kampanie, na przykład "Bezpiecznie w Warszawie”, przypominając na plakatach i w spotach o tym, jak bezpiecznie zachowywać się w przestrzeni miejskiej.

Statystyki faktycznie pokazują, że warszawianie w sprawie śmiertelności wśród pieszych ofiar wypadków mogą pokusić się o optymizm. Nie należy jednak zapominać, że polska średnia nadal jest tragiczna. Według danych Politechniki Warszawskiej jeszcze w 2015 roku śmiertelność w wypadkach pieszych na milion mieszkańców była w naszym kraju trzykrotnie większa niż średnia unijna. Jeśli zaś chodzi o zmiany w stolicy - pytanie, czy nie idą zbyt wolno. Bo gdyby za przykład wziąć Jaworzno, być może wizję zero można by osiągnąć szybciej niż w kilka-kilkanaście lat. Choć 2018 rok w tym mieście w województwie śląskim zaczął się niedobrze - zginęło dwoje pieszych - to w ubiegłym roku udało się tam osiągnąć wynik wzorcowy - zero ofiar.

Zobacz też jak działa aktywne przejście dla pieszych na Waszyngtona:

kr/mś

Aktywne przejście dla pieszych na Waszyngtona

Źródło: Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak działa aktywne przejście dla pieszych na Waszyngtona
 Tak działa aktywne przejście dla pieszych na Waszyngtona
Teraz oglądasz
Aktywne przejście dla pieszych na Waszyngtona
 Aktywne przejście dla pieszych na Waszyngtona
Teraz oglądasz

Aktywne przejście dla pieszych na Waszyngtona

Czytaj także: