W ciągu pięciu lat Miejskie Zakłady Autobusowe chcą kupić 130 autobusów elektrycznych. Liczą też, że uda się podnieść ich zasięg do 200-250 kilometrów bez konieczności doładowania.
Obecnie na trasie linii 222 jeździ 10 autobusów Solaris Urbino 12 electric. Jak podkreślają przedstawiciele MZA, zakup 10 elektrobusów był długofalowym testem przed planowanymi w przyszłości dużymi inwestycjami w taki tabor.
Jeździć bez doładowania
"Do 2020 roku miejski przewoźnik zamierza kupić aż 130 tego typu pojazdów. Wyzwaniem, które stoi przed producentami elektrobusów jest podniesienie ich zasięgu do 200-250 kilometrów, tak aby mogły one jeździć cały dzień bez konieczności doładowania" – informują Miejskie Zakłady Autobusowe.10 elektrobusów jeżdżących po stolicy każdego dnia powszedniego pokonuje 1200 kilometrów, a w święta o 150 kilometrów mniej. Pojazdy wymagają jednak ładowania nocnego i doładowania w ciągu dnia.
Niższe koszty eksploatacji
Kosztowały prawie 22 miliony złotych, ale ich zakup kompensują niskie koszty eksploatacji. Do przejechania jednego kilometra Solaris Urbino 12 Electric zużywa około 1,35 kWh energii. "Przejazd 100 kilometrów kosztuje więc cztery razy mniej niż w przypadku klasycznego Solarisa Urbino 12 (który zużywa ok. 40 litrów ON na 100 kilometrów)" – wyliczyły MZA.
Elektryczny autobus na linii 222
ran/b
Źródło zdjęcia głównego: MZA