W poniedziałek dowiemy się, kto i za ile chce zbudować kolejnych sześć stacji II linii metra. Na te informacje czekają w szczególności mieszkańcy Woli, Pragi Północ i Targówka, bo to w ich dzielnicach mają powstać następne przystanki podziemnej kolejki.
- W poniedziałek o godz. 13 w siedzibie Metra Warszawskiego nastąpi otwarcie ofert w przetargu na budowę kolejnych odcinków II linii metra w kierunku wschodnim i zachodnim - przekazał w rozmowie z tvnwarszawa.pl Paweł Siedlecki z biura prasowego spółki. - Poznamy wtedy liczbę firm, które zgłosiły się do przetargu i zaproponowane przez nie ceny - dodaje.
To nie oznacza, że od razu dowiemy się, kto wygrał przetarg. Metro Warszawskie będzie musiało jeszcze zweryfikować oferty. Dopiero później nastąpi wybór wykonawców.
Termin otwarcia ofert przekładano już dwa razy. Ostatnio 31 lipca. - Ostatnio termin został przełożony z uwagi na procedury przetargowe. Wcześniej dostaliśmy też wnioski od wykonawców o przedłużenie terminu - wyjaśnia Siedlecki.
6 nowych stacji, czyli 3+3
Warszawa ogłosiła przetarg na budowę kolejnych stacji podziemnej kolejki - po trzy na wschód i na zachód od odcinka centralnego - w październiku 2014 r. Każda firma mogła złożyć ofertę na budowę jednego odcinka.
Ze stacji Rondo Daszyńskiego wgłąb Woli wybudowane zostanie ok. 3,4 km tuneli metra. Planowane stacje to: - Wolska pod ul. Płocką, w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; - Moczydło planowana pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego, w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny; - Księcia Janusza pod ul. Górczewską, w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.
Z kolei od Dworca Wileńskiego dalej w głąb Pragi Północy i na Targówek powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: - Szwedzka pod ul. Strzelecką, po wschodniej stronie ul. Stalowej; - Targówek 1 w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego; - Targówek 2 w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.
Termin na 2019 r.
II linia metra wraz z nowymi sześcioma stacjami będzie miała długość ponad 13,5 km.
Według dokumentacji przetargowej budowa nowych stacji powinna potrwać nie dłużej niż 38 miesięcy. Podczas ogłoszenia przetargu prezes metra Jerzy Lejk mówił, że "jeżeli udałoby się podpisać umowę w połowie 2015 r., to w 2018, pierwszej połowie 2019 r., jeżeli wszystko by dobrze przebiegało, powinna być gotowa ta budowa".
Tę datę potwierdza Metro Warszawskie: - Nie mamy żadnych informacji o możliwym przesunięciu tego terminu. Rok 2019 jest jak najbardziej aktualny - zapewnia Siedlecki.
Protesty i węzły spacerowe
Rozbudowa budzi sprzeciw części mieszkańców. Czego obawiają się mieszkańcy? Pojechaliśmy do nich z kamerą. CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT.
Jak pisaliśmy już w czerwcu, metro i kolejarze nie do końca skoordynowali projekty rozbudowy metra i budowy nowej stacji kolejowej przy Stalowej. Na linii obwodowej powstanie przystanek PKP Warszawa Stalowa. Perony będą po obu stronach torów, wzdłuż supermarketu i jego parkingu. Niestety, będą oddalone o kilkaset metrów o stacji metra przy Szwedzkiej i przy Pratulińskiej.
3+2, czyli Bemowo i Zacisze
Według planów ratusza, w 2022 roku ma zakończyć się budowa trzech ostatnich stacji na prawym brzegu Wisły: Zacisze, Kondratowicza i Bródno, a także dwóch kolejnych na lewym brzegu: Wola Park i Powstańców Śląskich.
Mieszkańcy Zielonej Białołęki i okolic zbierają przez internet podpisy pod petycją dotyczącą zmiany lokalizacji ostatniej stacji II linii metra. - Udałoby się zapobiec paraliżowi Bródna i stworzyć dogodny węzeł przesiadkowy, służący nie tylko naszej dzielnicy, ale również mieszkańcom Ząbek, Zielonki i Marek - argumentują.
Tak otwierano centralny odcinek drugiej linii metra:
jk/jb/ran
Źródło zdjęcia głównego: graf. tvn24.pl