Metro opóźnione o 180 dni? "Dyskutujemy z wykonawcą"

Prezes warszawskiego metra przekonuje, że pomimo opóźnień wynikających z awarii na budowie, znajdowania niewybuchów i nieewidencjonowanych urządzeń, pasażerowie mają pojechać centralnym odcinkiem II linii metra w 2014 roku. Z drugiej strony przyznaje jednak, że spółka dyskutuje z wykonawcą, jak awarie wpłyną na prowadzone prace i na cały kontrakt.

Na sesji Rady Warszawy prezes Jerzy Lejk przedstawiał informację o awariach na budowie II linii metra. Jego wyjaśnienia, że ekspertyzy geologiczne były przeprowadzone poprawnie, nie przekonały jednak radnych opozycji.

- W mojej opinii awarie były spowodowane złym rozeznaniem geologicznym. Czy inwestor może być pewny, że nie nastąpi kolejna katastrofa? – pytał Maciej Wąsik z Prawa i Sprawiedliwości.

Lejk odpierał zarzuty, na dowód przedstawiając opinię Państwowego Instytutu Geologicznego, z której wynika, że po analizie wszystkich zebranych materiałów, rozeznanie na stacji Powiśle przeprowadzono w stopniu wystarczającym. Co do awarii na budowie stacji przy ul. Świętokrzyskiej- trwa sporządzanie raportu dla instytutu.

180 dni opóźnień

Wątpliwości radnych budził też termin zakończenia budowy. Do tej pory przestoje wynikające z odnalezionych niewybuchów i awarii trwały już 180 dni. – Nikt nie ma wątpliwości, że termin zakończenia prac zostanie aneksowany – mówił radny Jarosław Krajewski z PiS.

- Dyskutujemy z wykonawcą, jak wpłynie to na prowadzone prace i na cały kontrakt. Do tej pory roszczenia nie zostały jednak zgłoszone – zastrzegał Lejk.

To, że budowa się opóźnia, potwierdzają jednak zmiany w budżecie również przyjete na czwartkowej sesji. Radni przesunęli 240 milionów złotych z tego roku na kolejne lata inwestycji rozpisanej do 2014 roku.

Jezdnia już podparta

Radnych interesowały również postępy w usuwaniu awarii na stacji Powiśle. – Zakończenie prac w terminie 2-4 miesięcy od daty awarii jest wciąż aktualne – mówił Lejk.

Zdaniem dyrektora, do rozwiązania sa trzy problemy. Pierwszy z nich to podparcie jezdni Wisłostrady. To zostało już zrobione. – Pozostaje rozwiązanie dwóch problemów: jak budować łącznik stacji po podparciu Wisłostrady i jak zabezpieczyć stację i tunel, by już nigdy nie doszło do awarii – mówił Lejk.

Październikowa awaria na budowie metra przy ul. Świętokrzyskiej

Sierpniowa awaria na budowie metra

wp/roody

Czytaj także: