Metro na Pradze wydrążą Krystyna i Elisabetta

Zdjęcie czwartej maszyny TBM
Zdjęcie czwartej maszyny TBM
Źródło: ZTM
Nie Wisła I i II, lecz Krystyna i Elisabetta - tak nazywają się tarcze TBM, które będą drążyć metro z Dw. Wileńskiego w kierunku Powiśla. Imiona zmieniono, bo "kobiet się nie numeruje".

Dotychczas trzecia i czwarta tarcza (pierwsze dwie - Anna i Maria - drążą z Woli w kierunku Wisły) nosiły nazwy Wisła I i Wisła II. Postanowiono je jednak przechrzcić. Problem pojawił się, gdy konsorcjum budujące II linię metra zakupiło czwartą tarczę. Początkowo miały być tylko trzy - wtedy nie pojawiłaby się kwestia numerowania.

- Wraz z pojawieniem się czwartej powstała niezręczna sytuacja. Kobiet bowiem się nie numeruje, a roboczo otrzymały one nazwy Wisła I i II. Dlatego też zdecydowaliśmy nadać prawdziwe żeńskie imię, by nie narażać się w ten sposób na kobiece kaprysy – tłumaczy Marco Barbanti, szef robót tunelowych w firmie AGP Metro.

To na cześć jego żony, czwarta tarcza będzie nazywać się Elisabetta.

Poczatkowo Zarząd Transportu Miejskiego informował, że tarcza Wisła I będzie się nazywała po prostu Wisła. Po opublikowaniu tej informacji rzecznik prasowy warszawskiego metra powiedział jednak, że i ta tarcza dostała nowe imię - Krystyna.

To z kolei na cześć Krystyny Krahelskiej, jednej z bohaterek Powstania Warszawskiego - poetki, pielęgniarki i sanitariuszki. Jej twarz ma Warszawska Syrenka dłuta rzeźbiarki Ludwiki Nitschowej, stojąca na Wybrzeżu Kościuszkowskim.

Elisabetta ruszy w marcu

Jak poinformowało we wtorek Metro Warszawskie, od 15 lutego Krystyna wydrążyła 121 metrów tunelu. Swoją pracę rozpoczęła na budowanej stacji Dworzec Wileński i podąża w kierunku stacji Stadion.

Drugi tunel w tym samym kierunku będzie drążyć Elisabetta. Jej rozruch ma nastąpić jeszcze w tym miesiącu. Robotnicy kończą jej montaż w szybie startowym.

Początkowo tarcze miały wyruszyć ze stacji Powiśle. Plany pokrzyżowała sierpniowa awaria i zalanie części budowanej stacji.

Wisła I zeszła pod ziemię. Prace w przyspieszonym tempie

bf/b/roody

Budowa II linii metra
Budowa II linii metra
Źródło: | Metro Warszawskie / tvnwarszawa.pl
Czytaj także: