Do Ziemi zbliża się kometa. Będzie można ją dostrzec za pomocą małego teleskopu

space.com, earthsky.org, tvnmeteo.pl
Ciężkie pierwiastki w gazowych otoczkach komet
Ciężkie pierwiastki w gazowych otoczkach komettvnmeteo.pl, Shutterstock
Komety

W przyszłym tygodniu obok Ziemi przeleci kometa C/2017 K2 (PanSTARRS). Obiekt minie naszą planetę w odległości około 270 milionów kilometrów. Ciało niebieskie uda się dostrzec prawdopodobnie astronomom amatorom, znajdującym się w miejscach niezanieczyszczonych sztucznym światłem.

Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) z obłoku Oorta, jak wskazuje jej nazwa, została odkryta pięć lat temu przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Znajdowała się pomiędzy orbitami Saturna i Urana, w odległości 2,4 miliarda kilometrów od Słońca. To 16 razy więcej niż dystans dzielący Słońce i Ziemię. Była wtedy najdalszą znaną naukowcom aktywną kometą.

Teraz obiekt zbliży się do naszej planety. Eksperci zauważyli, że staje się coraz jaśniejsza. Najbliżej nas znajdzie się w czwartek 14 lipca. O godzinie 5 nad ranem pojawi się wtedy w pobliżu gromady kulistej nazwie Messier 10 w gwiazdozbiorze Wężownika, który latem jest widoczny w Polsce.

Kilka miesięcy później, 19 grudnia, kometa zbliży się do Słońca.

Niebo w lipcuZlata Bahachova/PAP

Jak obserwować C/2017 K2 (PanSTARRS)?

W pobliżu Ziemi kometa przeleci w odległości około 270 milionów km. Jej blask powinien osiągnąć wartość 8 lub 7 magnitudo, a więc będzie zbyt słaba, aby udało się ją dostrzec gołym okiem. Magnitudo (mag), czyli wielkość gwiazdowa, to jednostka miary, której używa się do oznaczania blasku gwiazd i innych ciał niebeskich.

Kometę uda się dostrzec prawdopodobnie astronomom amatorom, znajdującym się w miejscach niezanieczyszczonych sztucznym światłem, a więc jak najdalej od zabudowań i latarń. Przy użyciu małych teleskopów będą mogli zobaczyć rozmytą plamę światła otaczającą jądro.

Ilustracja przedstawiająca orbitę komety C/2017 K2 (PanSTARRS) w Układzie SłonecznymNASA/ ESA/ A. Feild/ STScI

Jak duża jest kometa C/2017 K2 (PanSTARRS)

Zgodnie z obserwacjami Teleskopu Kanadyjsko-Francusko-Hawajskiego, jądro komety ma średnicę od 30 do 160 km. Dane teleskopu Hubble'a wskazują jednak na mniejszy rozmiar, nie większy niż 18 km.

Większość komet ma jądro o średnicy od jednego do trzech kilometrów. Średnica niektórych dochodzi do 16 km, ale zdarzają się też takie o średnicy na przykład 60 km, jak Kometa Hale’a-Boppa (C/1995 O1). Z kolei kometa C/2014 UN271 ma średnicę 120 km.

Nie jest już najdalszą kometą

C/2017 K2 tytuł najdalszej aktywnej komety oddała komecie C/2014 UN271, która w momencie odkrycia znajdowała się w odległości ponad 4,4 miliarda km od Słońca. Ta ma zbliżyć się do nas 21 stycznia 2031 roku.

Autorka/Autor:ps,anw/dd

Źródło: space.com, earthsky.org, tvnmeteo.pl

Źródło zdjęcia głównego: NASA/ ESA/ A. Feild/ STScI

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia drugiego stopnia przed burzami. Niebezpiecznie będzie w środę na terenie 11 województw. Prognozowane są intensywne opady deszczu i wiatr rozpędzający się w porywach nawet do 90 kilometrów na godzinę.

"Bardzo silne opady", wiatr do 90 km/h. Wydano ostrzeżenia drugiego stopnia

"Bardzo silne opady", wiatr do 90 km/h. Wydano ostrzeżenia drugiego stopnia

W środę burze z obfitymi opadami deszczu i silnym wiatrem będą pojawiać się we wschodniej połowie Polski. Mieszkańcy pozostałych regionów mogą spodziewać się słońca przez cały dzień. Na termometrach zobaczymy od 21 do 27 stopni Celsjusza.

Pogoda na dziś - środa 29.05. Burzowy front w połowie kraju

Pogoda na dziś - środa 29.05. Burzowy front w połowie kraju

We wtorek na zachodzie kraju przechodziły burze. Towarzyszyły im nie tylko silne porywy wiatru, intensywne opady deszczu i gradobicia. W okolicach miejscowości Smolec na Dolnym Śląsku pojawił się zalążek trąby powietrznej.

Zalążek trąby powietrznej pojawił się na Dolnym Śląsku

Zalążek trąby powietrznej pojawił się na Dolnym Śląsku

Sieć Obserwatorów Burz, tvnmeteo.pl

Zorze polarne mogą powrócić w czerwcu na nasze niebo. Aktywny region słoneczny AR3664, odpowiedzialny za silną burzę magnetyczną z początku maja, już wkrótce znów zwróci się w stronę Ziemi. Co istotne, w obserwacjach pomoże nam także Księżyc.

Jest szansa na powrót zorzy polarnej do Polski. Wiemy, kiedy się jej spodziewać

Jest szansa na powrót zorzy polarnej do Polski. Wiemy, kiedy się jej spodziewać

Live Science, Z głową w gwiazdach, tvnmeteo.pl

Na orbitę okołoziemską został wyniesiony satelita EarthCARE - podała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). Głównym celem misji jest badanie wpływu chmur i aerozoli na ochładzanie oraz ogrzewanie ziemskiej atmosfery, co ma pozwolić na lepsze zrozumienie zmian klimatu na Ziemi.

ESA wystrzeliła satelitę do obserwacji Ziemi

ESA wystrzeliła satelitę do obserwacji Ziemi

ESA

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Nie odpoczniemy od niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych - każdego dnia spodziewane są burze z obfitymi opadami deszczu. Temperatura sięgnie miejscami 27 stopni Celsjusza w cieniu. Sprawdź najnowszą prognozę przygotowaną przez synoptyka tvnmeteo.pl Artura Chrzanowskiego.

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Niebezpieczna aura nie odpuści

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Niebezpieczna aura nie odpuści

Nawałnica przeszła we wtorek przez Wielkopolskę. Na skutek ulewnych opadów deszczu zalane zostały niektóre drogi. Strażacy interweniowali kilkadziesiąt razy.

Zalane ulice, połamane gałęzie. Nawałnica przeszła nad Wielkopolską

Zalane ulice, połamane gałęzie. Nawałnica przeszła nad Wielkopolską

TVN24, tvnmeteo.pl, Kontakt 24

We wtorek różnica temperatury pomiędzy Piłą a Toruniem, które są od siebie oddalone o około 140 kilometrów, wyniosła prawie 14 stopni. Zapytaliśmy o to Tomasza Wasilewskiego, prezentera tvnmeteo.pl.

W Toruniu prawie upał, a 140 kilometrów dalej ziąb. Co się stało w Pile?

W Toruniu prawie upał, a 140 kilometrów dalej ziąb. Co się stało w Pile?

tvnmeteo.pl, IMGW

15 osób zginęło na skutek osunięcia się zbocza kamieniołomu w Indiach. Osuwisko zostało spowodowane przez ulewy związane z cyklonem Remal, który nadciągną nad południową Azję.

Osunięcie ziemi w kamieniołomie. Nie żyje 15 osób

Osunięcie ziemi w kamieniołomie. Nie żyje 15 osób

PAP, Reuters, Times of India tvnmeteo.pl

Niedźwiedź wtargnął do domku w Arizonie, w którym przebywał 15-letni chłopiec, i zaatakował go, uderzając i drapiąc. Tylko dzięki reakcji starszego brata nie doszło do tragedii. Po ataku zwierzę miało "usiąść na werandzie na kanapie i się rozglądać".

Niedźwiedź wszedł do domu i zaatakował nastolatka. Potem usiadł na kanapie

Niedźwiedź wszedł do domu i zaatakował nastolatka. Potem usiadł na kanapie

NBC News, AZGFD

Fiński Instytut Meteorologiczny wydał pierwsze w tym roku ostrzeżenia przed upałami. W ostatnie dni maja temperatura może lokalnie przekroczyć 30 stopni, a nawet pobić dotychczasowe rekordy. Meteorolodzy podkreślili, że upałom niestety nie towarzyszą wyczekiwane opady deszczu.

W weekend Finów czekają tropikalne noce

W weekend Finów czekają tropikalne noce

YLE, FMI, ess.fi

Osuwisko, które przyczyniło się do śmierci nawet dwóch tysięcy osób, zagraża kolejnym tysiącom mieszkańców Papui-Nowej Gwinei. W kraju ogłoszono stan klęski żywiołowej, zaś akcję poszukiwawczo-ratunkową mają wesprzeć australijscy ratownicy.

Osuwisko przysypało całe wioski. "Skały i ziemia wciąż się poruszają"

Osuwisko przysypało całe wioski. "Skały i ziemia wciąż się poruszają"

PAP, postcourier.com.pg, tvnmeteo.pl

Tajfun Ewiniar szaleje na Pacyfiku. W południowych prowincjach Filipin, w które uderzył jako burza tropikalna, żywioł przyczynił się do śmierci co najmniej siedmiu osób i wywołał niszczycielskie powodzie. Zjawisko nabiera intensywności, a w ciągu kilku dni może dotrzeć do Japonii.

Na Filipinach zabił siedem osób. Ewiniar idzie na Japonię

Na Filipinach zabił siedem osób. Ewiniar idzie na Japonię

PAP, The Straits Times

Pakistan doświadcza ekstremalnej fali upałów. Temperatura na południu kraju wzrosła powyżej 52 stopni Celsjusza, co jest wartością bliską rekordu ciepła w skali całego kraju - podał tamtejszy departament meteorologiczny. Setki osób trafiają do szpitali z objawami udaru cieplnego.

Temperatura sięgnęła 52 stopni w cieniu

Temperatura sięgnęła 52 stopni w cieniu

W Dżibuti we wschodniej Afryce w ubiegłym tygodniu do środowiska uwolniono zmodyfikowane genetycznie komary, które mają pomóc w walce z malarią. To już kolejna taka próba na świecie i zapowiadane są kolejne. Od 2019 roku na całym świecie do środowiska trafił ponad miliard komarów GMO - wynika z danych amerykańskiego Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC).

Wypuszczono już ponad miliard komarów GMO

"Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie. Kwiaty tego gatunku charakteryzują się niezbyt przyjemnym dla ludzkiego nosa zapachem zgniłego mięsa. Pełni on jednak bardzo ważną rolę w rozmnażaniu się rośliny.

Jest piękna, ale śmierdzi jak zepsute mięso. "Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie

Jest piękna, ale śmierdzi jak zepsute mięso. "Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie

PAP, rhs.org.uk

Meksykańskie miasto Puebla nawiedziła potężna burza gradowa. Ulice zasypała miejscami półtorametrowa warstwa lodu. Do zjawiska doszło nagle, podczas trwającej w kraju fali upałów.

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Reuters, El Pais

Jeszcze w maju na termometrach zobaczymy prawie 30 stopni. A jakie wartości przyniesie nam pierwszy miesiąc meteorologicznego lata? Sprawdź autorską długoterminową prognozę pogody na 16 dni, przygotowaną przez prezentera tvnmeteo.pl Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni. Tomasz Wasilewski o tym, jak zacznie się czerwiec

Pogoda na 16 dni. Tomasz Wasilewski o tym, jak zacznie się czerwiec

Trwa sezon burzowy. W czasie wyładowań atmosferycznych najbezpieczniej jest przebywać wewnątrz budynku. Jednak nawet jeśli zostajemy w domu, warto pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Jak przygotować się na burzę?

Ładujesz telefon w czasie burzy? Zobacz, czego lepiej nie robić

Ładujesz telefon w czasie burzy? Zobacz, czego lepiej nie robić

PAP, tvn24.pl

, między innymi za sprawą zastąpienia anomalii pogodowej El Nino przez La Ninę. Amerykańska Narodowa Służba do spraw Oceanu i Atmosfery podała, że od czerwca do listopada możemy spodziewać się nawet 13 huraganów, z czego siedem może być silnych. Meteorolodzy ogłosili także listę imion dla tych zjawisk.

La Nina szybko zastąpi El Nino. Na Atlantyku może powstawać huragan za huraganem

La Nina szybko zastąpi El Nino. Na Atlantyku może powstawać huragan za huraganem

Reuters, NOAA, tvnmeteo.pl

Meksyk zmaga się z wielotygodniową falą upałów, przynoszącą rekordy temperatury. Zalegająca nad krajem masa gorącego powietrza przyczyniła się do śmierci prawie 50 osób. Kraj zmaga się także z uciążliwą suszą. W wielu miastach regularnie odcinane są dostawy wody, co doprowadziło do protestów ludności.

Prawie 50 osób zmarło pod "kopułą ciepła". Brakuje wody, ludzie wyszli na ulice

Prawie 50 osób zmarło pod "kopułą ciepła". Brakuje wody, ludzie wyszli na ulice

PAP, Reuters, CONAGUA

Deszczowy las Borrowdale w północnej Anglii doczekał się statusu Narodowego Rezerwatu Przyrody. Ten typ ekosystemu charakteryzuje się bogatą, gęstą roślinnością i właściwie całorocznym okresem wegetacyjnym. Na dodatek lasy te są coraz rzadsze, przez co konieczna jest ich odpowiednia ochrona.

To jeden z ostatnich lasów deszczowych Anglii

To jeden z ostatnich lasów deszczowych Anglii

ENEX, gov.uk

Dwie grupy cykad wieloletnich zaczynają wylęgać się w Stanach Zjednoczonych. Tegoroczne zjawisko ma wyjątkowy charakter, ponieważ po raz pierwszy od ponad 200 lat doszło do jednoczesnego dojrzenia tych lęgów. Naukowcy i mieszkańcy spodziewają się jednego - przeraźliwie głośnych owadzich koncertów.

Biliony owadów zaczynają się wylęgać. Zrobi się przeraźliwie głośno

USA Today, Reuters, University of Connecticut, CNN

Na plaży w Ustce w czwartek znaleziono martwą fokę. Zgłoszenie o zwierzęciu otrzymał Błękitny Patrol WWF. Zdjęcia dostaliśmy na Kontakt 24.

Martwa foka na plaży w Ustce