Takich zdjęć Jowisza jeszcze nie widzieliśmy. "Nie spodziewaliśmy się, że będą tak dobre"

Autor:
as/dd
NASA
Animacja pokazująca rozkładanie teleskopu
Animacja pokazująca rozkładanie teleskopuNASA's Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab
Teleskop Jamesa Webba

NASA opublikowała najnowsze, szczegółowe zdjęcia Jowisza wykonane za pośrednictwem Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Prezentują one zjawiska zachodzące w atmosferze największej planety Układu Słonecznego, w tym zorze polarne i zmętnienia, oraz kilku spośród jej naturalnych satelitów.

Chociaż w ciągu ostatnich dekad dużo dowiedzieliśmy się na temat planet Układu Słonecznego, wciąż kryją one w sobie sporo sekretów. Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST) daje nam niespotykaną do tej pory możliwość dokładnego podejrzenia nawet dalekich obiektów z dokładnością, o jakiej naukowcy mogli dotychczas jedynie marzyć. Tym razem jego oko zwróciło się w stronę Jowisza.

Wielka Czerwona Plama w bieli

W sieci opublikowane zostały dwa obrazy Jowisza. Pierwszy z nich to zbliżenie na samą planetę, złożone z kilku zdjęć wykonanych przez JWST w bliskiej podczerwieni z wykorzystaniem specjalnych filtrów. Fotografia została następnie poddana obróbce do spektrum kolorów widzialnych, od długich fal czerwonych po te najkrótsze, błękitnawe.

Specjaliści z NASA zwrócili szczególną uwagę na czerwony blask na biegunach Jowisza - są to zorze polarne, rozciągające się na ogromnym obszarze planety. Na zdjęciu płynnie przechodzą w zielonkawe zmętnienia atmosfery. Chmury, w tym słynna Wielka Czerwona Plama, wyglądają natomiast na białe.

- Jasność wskazuje na dużą wysokość, co oznacza, że w rejonie Wielkiej Czerwonej Plamy znajdują się wysokie zamglenia, podobnie jak w regionie równikowym - wyjaśnia Heidi Hammel, biorąca udział w projekcie JWST. - Liczne białe plamy i smugi to prawdopodobnie wysoko położone wierzchołki chmur burzowych - dodała.

Zorze polarne na JowiszuNASA/ESA/CSA/Jupiter ERS Team/Judy Schmidt

"Nie spodziewaliśmy się, że będą tak dobre"

Drugie zdjęcie przedstawia nieco szerszy widok dookoła Jowisza. Oprócz planety widać na nim dwa spośród jej 80 naturalnych satelitów, Amalteę i Adrasteę, oraz otaczające gazowego olbrzyma blade pierścienie. W tle obrazu znalazły się niewielkie, białe obiekty - naukowcy przypuszczają, że to po prostu uchwycone przypadkowo galaktyki.

Badacze mają nadzieję, że obserwacje Jowisza przez teleskop dadzą naukowcom jeszcze więcej wskazówek na temat wewnętrznego życia planety.

- Szczerze mówiąc, nie spodziewaliśmy się, że zdjęcia będą tak dobre - przyznała Imke de Pater z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, która prowadziła obserwacje Jowisza w ramach projektu JWST. - To naprawdę niezwykłe, że możemy zobaczyć na jednym obrazie szczegóły na Jowiszu wraz z jego pierścieniami, maleńkimi satelitami, a nawet galaktykami - oceniła.

Jowisz i jego Księżyce z Kosmicznego Teleskopu Jamesa WebbaNASA/ESA/CSA/Jupiter ERS Team/Ricardo Hueso (UPV/EHU)/Judy Schmidt