Ochrona zdrowia, drożyzna i kwestie związane z edukacją to trzy najważniejsze tematy kampanii wyborczej - wynika z sondażu Kantar dla "Faktów" TVN i TVN24. W badaniu Polacy zostali poproszeni o odpowiedź, czy dany temat ich zdaniem jest ważny i czy powinien być dyskutowany przed wyborami.
Na pierwszym miejscu wśród kampanijnych tematów badani postawili sytuację w służbie zdrowia. Ta kwestia jest ważna dla 95 procent ankietowanych.
Na drugim miejscu z wynikiem 92 procent znalazły się wzrost cen i drożyzna.
Edukacja i sytuacja w szkolnictwie, a także wysokość podatków są istotnymi tematami dla 90 procent badanych.
Wśród ważnych kwestii znalazły się również: pozycja Polski w Unii Europejskiej (tak uważa 87 procent badanych), fundusze europejskie i pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy (również 87 procent ankietowanych).
Dla 86 procent badanych wśród tematów kampanii powinny znaleźć się dwa tematy: praworządność, niezależność sądów, a także inwestycje w armię i uzbrojenie.
83 procent ankietowanych uważa, że istotnym tematem jest sytuacja w mieszkalnictwie, a 78 procent badanych wskazuje na ochronę środowiska i globalne zmiany klimatyczne, suszę.
Wśród zagadnień poruszanych przed wyborami według 75 procent badanych powinien się znaleźć temat programów socjalnych, na przykład 500 plus czy trzynasta emerytura. Dla 72 procent badanych to stosunek obywateli do aborcji powinien być poruszany przed wyborami. 70 procent ankietowanych uważa, że w kampanii wyborczej powinno poruszyć się zagadnienie dotyczące skandali związanych z nadużywaniem władzy, między innymi "willa plus".
Stosunek obywateli do Kościoła jest istotnym tematem kampanii dla 48 procent badanych. Jeden procent ankietowanych uważa, że żaden z powyższych tematów.
Sondaż telefoniczny zrealizowany przez Kantar w dniach 14-16/03/2023 na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie N=1000 osób w wieku 18+.
Źródło: TVN24
Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock