PKN Orlen poinformował, że saudyjska spółka Saudi Aramco kupi udziały w rafinerii należącej do Lotosu, węgierski koncern MOL przejmie 417 stacji Lotosu, a polski Unimot - bazy paliw. Sprzedaż udziałów w rafinerii i większości stacji paliw Lotosu ma związek z szykowaną fuzją Orlenu i Lotosu. Warunkiem postawionym przez Komisję Europejską była sprzedaż przez Orlen części aktywów przejmowanej spółki.
W środę PKN Orlen ogłosił, że aby zrealizować wyznaczone przez KE tzw. środki zaradcze, by móc przejąć Lotos, wybrał czterech partnerów, którzy m.in. kupią poszczególne części gdańskiej spółki. Saudi Arabian Oil Company (Saudi Aramco) przejmie część udziałów w rafinerii Lotosu, obszar handlu hurtowego i paliw lotniczych. Węgierski koncern MOL kupi 417 stacji paliw Lotosu w Polsce, Unimot - aktywa logistyczne, w tym bazy paliw, a węgierskie Rossi Biofuel - aktywa z obszaru biopaliw.
Stały element ceny, jaką MOL ma zapłacić za Lotos Paliwa, to ok. 610 mln dolarów, element zmienny zależny będzie od długu i kapitału obrotowego. Z komunikatu Orlenu wynika także, że PKN Orlen ma nabyć 144 stacje paliw zlokalizowane na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę ok. 229 mln euro.
Obajtek o fuzji Orlenu i Lotosu
- Przejęcie Grupy Lotos to krytyczny moment transformacji - oświadczył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, przedstawiając w środę partnerów przy przejmowaniu Lotosu.
- To dzień bardzo ważny dla naszej gospodarki i gospodarki całego regionu. Polityka klimatyczna, presja regulacyjna i rynkowa wymagają od nas transformacji, szybkich zdecydowanych kroków - mówił Obajtek. Jak dodał, tylko zdywersyfikowany podmiot może przeprowadzić taką transformację.
Obajtek zaznaczył, że procesy akwizycyjne Orlenu są związane z dekarbonizacją i nowymi technologiami. - Jeszcze sporo akwizycji mamy przed sobą, aby stworzyć koncern, który będzie mógł konkurować, wyznaczać trendy i standardy w biznesie - mówił. Jak przekonywał, wszystko, co się wydarzyło w czasie pandemii w gospodarkach, uzasadnia proces tych wszystkich połączeń.
Szef Orlenu stwierdził także, że część środków, pozyskanych ze sprzedaży stacji paliw przeznaczona zostanie na dalsze akwizycje w Europie Centralnej, zgodnie z założeniami strategicznymi. - Jesteśmy bliscy finalizacji negocjacji w zakresie pozyskania kolejnych stu stacji paliw w regionie - mówił.
- Nowy koncern paliwowo-energetyczny, który powstaje, to wielka szansa dla Polskiej gospodarki - powiedział w środę podczas konferencji prasowej wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin.
Podkreślił, jak ważne dla Polski jest możliwość wejścia Orlenu na nowe rynki, zwiększenie terytorialnego zasięgu. Dodał, że współpraca z Saudi Aramco to szansa, aby "szybciej rozwijać budować potęgę i budować zamożność naszych obywateli i obywateli naszego regionu".
- To jest współpraca, która ma sens nie tylko dla Orlenu, nie tylko dla Lotosu, nie tylko dla tej nowej firmy, czyli tego wielkiego Orlenu, który powstanie, ale również dla Saudi Aramco - ocenił wicepremier.
Umowa z Saudi Aramco
Cena w przedwstępnej umowie za udziały w Lotos Asfalt, jaką ma zapłacić Aramco, ustalona jest na ok. 1,15 mld zł. PKN Orlen podpisał także z saudyjską firmą długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej w ilości od 200 do 337 tys. baryłek dziennie.
- Saudi Aramco będzie strategicznym partnerem, który obejmie 30 procent wydzielonej Rafinerii Gdańskiej, hurt i obszar paliwa lotniczego - podkreślił Obajtek.
Prezes PKN Orlen powiedział, że partner Saudi Aramco wyznacza trendy na rynkach, to największy producent ropy na świecie i lider nowoczesnej petrochemii.
- Saudi Aramco nie idzie z trendami, ale je wytycza. To największy producent ropy na świecie, lider rozwoju nowoczesnej petrochemii, ma dostęp do nowoczesnych technologii, tysiące patentów, bazę badawczo-rozwojową na całym świecie - mówił.
- Tworzymy technologię na miarę czwartej rewolucji przemysłowej, partnerstwo to otwarcie dla naszych spółek nowych obszarów działania - ocenił wiceprezes Saudi Aramco Mohammed Al Qahtani. - Budujemy na nowo przyszłość downstreamu. Będziemy z Orlenem pracować ramię w ramię na rzecz tworzenia wartości i innowacji - mówił Al Qahtani.
Fuzja Orlenu i Lotosu. Warunki postawione przez Komisję Europejską
By mogło dojść do połączenia kontrolowanych przez Skarb Państwa spółek PKN Orlen i Lotosu, Orlen musi zbyć część aktywów Lotosu. Chodzi m.in. o 30 proc. rafinerii, 80 proc. jej stacji oraz część infrastruktury logistycznej. To tzw. środki zaradcze przed monopolem. Komisja Europejska w listopadzie dała PKN Orlen zgodę na wydłużenie do 14 stycznia 2022 roku terminu na realizację warunków zaradczych.
Saudi Aramco i MOL - co wiemy o firmach?
Saudi Aramco (Saudi Arabian Oil Company) to saudyjski koncern wydobywczo-petrochemiczny, największy na świecie producent ropy. W raporcie za trzeci kwartał 2021 roku firma przekazała, że udało jej się wypracować zysk netto w wysokości 30,4 mld dol., a w czwartym kwartale będzie wypłacona dywidenda w wysokości 18,8 mld dol.
Największymi udziałowcami Saudi Aramco są: rząd Arabii Saudyjskiej (98,2 proc.), The Vanguard Group, Inc. (0,039 proc.) oraz BlackRock Fund Advisors (0,019 proc.)
MOL (Magyar Olaj – és Gázipari Részvénytársaság) to notowana na giełdach w Budapeszcie i Warszawie węgierska firma, zajmująca się przetwarzaniem ropy i dystrybucją paliw.
Na stronie polskiej giełdy możemy przeczytać, że MOL "jest czołową firmą w sektorze naftowo-gazowniczym w Środkowej Europie, a także największą spółką na Węgrzech pod względem wartości przychodów ze sprzedaży". "Koncern zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej i gazu (m.in. za złóż w Rosji i Kazachstanie), rafinacją ropy naftowej oraz sprzedażą hurtową i detaliczną produktów rafineryjnych. Kontroluje słowacki Slovnaft i włoską rafinerię IES. Ma udziały w chorwackiej firmie naftowej INA. Jest aktywna w ponad 30 krajach" - napisano.
Największymi akcjonariuszami spółki są: MOL New Europe Foundation (10,49 proc.), Maecenas Universitatis Corvini Foundation (10 proc.), Mathias Corvinus Collegium Foundation (10 proc.), Oman Oil Company S.A.O.C. (7,14 proc.), OTP Bank Plc. (6,22 proc.), MOL Magyar Olaj - es Gazipari Nyilvanosan Mukodo Reszvenytarsasag (2,58 proc.).
Unimot z kolei to prywatna firma działająca na rynku hurtowym oleju napędowego i detalicznym pozostałych paliw płynnych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Unimot ma sieć stacji paliw Avia, rozwija także segment fotowoltaiki i inwestuje w OZE.
Rossi Biofuel to firma z Węgier, ważny producent biopaliw. Należy do koncernu Envien, działającego w obszarze biopaliw w kilku krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Źródło: TVN24 Biznes, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Biuro prasowe Lotos