Komunikat o incydencie został opublikowany 21 czerwca w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w miejskim serwisie 19115. "Prezydent m. st. Warszawy informuje, że omyłkowo przesłaliśmy w wiadomości elektronicznej do osób nieuprawnionych numery ksiąg wieczystych, które są zawarte w rejestrach cen nieruchomości. Incydent bezpieczeństwa polegał na tym, że system informatyczny działał nieprawidłowo i wygenerował zestawienie, w którym znalazły się niepotrzebne, nadmiarowe informacje - numery ksiąg wieczystych" - podał ratusz.
Jak wskazano, rejestry zostały wysłane do czterech odbiorców. Wiadomości przekazano 27 maja, 2, 7 oraz 9 czerwca 2021 roku.
Do komunikatu został załączony spis nieruchomości, których dotyczył incydent. W pierwszej wersji znajdowała się lista zajmująca 28 stron, natomiast po aktualizacji z 29 czerwca listę zwiększono o kolejne 27 stron. Obecnie ma więc ona 55 stron, a na każdej znajduje się ponad 40 adresów.
SPIS NIERUCHOMOŚCI, KTÓRYCH DOTYCZYŁ INCYDENTJakie mogą być konsekwencje wycieku danych?
Ratusz informuje, że po wykryciu błędu nieuprawnieni odbiorcy zostali poproszeni o usunięcie wykazów. Zostali zobowiązani do zachowania poufności danych, z którymi mogli się zapoznać oraz do nieudostępniania ich osobom trzecim. Odbiorców pouczono też o konsekwencjach prawnych ewentualnego nieuprawnionego przetwarzania i wykorzystywania danych. "11 czerwca 2021 roku poinformowaliśmy Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o naruszeniu bezpieczeństwa danych osobowych" - zapewniają urzędnicy.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO
Gdyby numery ksiąg wieczystych trafiły w ręce nieuczciwych osób, obecni i poprzedni posiadacze prawa własności do nieruchomości mogliby mieć sporo problemów. Przy pomocy numeru księgi wieczystej możliwe jest zdobycie danych osobowych właścicieli mieszkań i domów (imię, nazwisko, PESEL, imiona rodziców, itp.). Takie dane można wykorzystać do wzięcia szybkiej pożyczki przez telefon lub internet, zawarcia umowy cywilno-prawnej (na przykład najmu nieruchomości) czy w końcu do wyrobienia sfałszowanych dokumentów.
"Nie mamy żadnych sygnałów, by dane osobowe trafiły do nieuczciwych osób, zostały upublicznione lub w jakikolwiek sposób wykorzystane lub upublicznione przez osobę niepowołaną. Zachęcamy jednak do podjęcia działań zabezpieczających przed ewentualnym nieuczciwym wykorzystaniem państwa danych" - podkreśla ratusz.
Urzędnicy sugerują, by założyć konto w systemie informacji kredytowej w Biurze Informacji Kredytowej. Dzięki temu można monitorować, czy ktoś nie próbuje uzyskać kredytu, używając naszych danych. Podkreślają, że w przypadku odkrycia wykorzystania lub ujawnienia swoich danych osobowych należy skontaktować się z policją oraz Inspektorem Ochrony Danych Osobowych w Urzędzie m.st. Warszawy. Obecnie funkcję tę pełni Katarzyna Kretkiewicz. Można skontaktować się z nią pod adresem e-mail: iod@um.warszawa.pl oraz numerem telefonu 22 443 30 00. Osoby zaniepokojone wyciekiem danych mogą również w ten sposób uzyskać informacje o incydencie.
Autorka/Autor: kk/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock