Chodzi o prawie 100 km brakującej drogi ekspresowej między Lublinem a Warszawą, na odcinkach od Kurowa do obwodnicy Garwolina oraz od Garwolina do węzła Lubelska pod Warszawą. Budowa podzielona została na siedem odcinków. Prowadzi ją lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Potrzebna zgoda wojewodów
Konkretny termin rozpoczęcia prac zależy od wydania zezwoleń na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przez wojewodów lubelskiego i mazowieckiego. Decyzja ZRID dotyczy przejęcia terenów pod budowę drogi, co umożliwia wykonawcy rozpoczęcie prac budowlanych.
Na decyzje wojewodów czekają wykonawcy dwóch odcinków drogi S17 na trenie woj. lubelskiego (pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów oraz od węzła Skrudki do granicy województw) i dwóch odcinków na terenie województwa mazowieckiego (od granicy województw do Gończyc oraz od Gończyc do obwodnicy Garwolina).
Jak tłumaczył Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA, można się spodziewać, iż ZRID-y dotyczące tych odcinków wydawane będą zimą. Wówczas wykonawcy mogliby wejść na teren budowy w marcu 2017 roku.
Kto wybuduje trasę?
Nalewajko zapowiedział, że jeszcze w tym roku złożone zostaną wnioski o wydanie decyzji ZRID na pozostałe trzy odcinki drogi S17 biegnące na terenie woj. mazowieckiego – od obwodnicy Garwolina do obwodnicy Kołbieli, obwodnica Kołbieli oraz od Kołbieli do węzła Lubelska. Procedura wydania decyzji ZRID trwa zwykle kilka miesięcy.
Poszczególne odcinki drogi S17 wybudują różni wykonawcy wyłonieni w przetargach. 13,2 km drogi między węzłami Kurów i Skrudki buduje firma Mota Engil Central Europe (za 270,8 mln zł), zaś kolejny odcinek o długości 20,2 km - od węzła Skrudki do granicy województw - firma PORR Polska Infrastructure (koszt - 608,8 mln zł).
Wykonawcą trzech odcinków na terenie woj. mazowieckiego - 13 km od granicy województw do Gończyc (313,6 mln zł), 12,2 km od obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwolina (288,5 mln zł) oraz 13 km drogi od obwodnicy Garwolina do obwodnicy Kołbieli (blisko 290 mln zł) - jest Budimex.
Pozostałe odcinki na Mazowszu - 8,7 km obwodnicy Kołbieli (ok. 225,5 mln zł) i 15,2 km od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska (370,5 mln zł) - wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.
"Projektuj i buduj"
Inwestycja jest realizowana w trybie "projektuj i buduj". Oznacza to, że wykonawca ma opracować dokumentację projektową, uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji i wybudować drogę. Przed oddaniem trasy dla ruchu musi uzyskać decyzję o dopuszczeniu do użytkowania drogi.
Nawierzchnia drogi ekspresowej nr 17 wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Wszyscy wyłonieni w przetargach wykonawcy zadeklarowali wybudowanie tras w ciągu 34 miesięcy (do czasu nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Jeśli plany te zostaną zrealizowane i nie będzie opóźnień, to 95,5 km trasy od Kurowa do węzła Lubelska będzie oddane do użytku w połowie 2019 r.
Po udostępnieniu trasy dla kierowców przejechanie 150 km drogi z Lublina do węzła Lubelska może zająć niecałe półtorej godziny.
Procedurę przetargową na budowę węzła Lubelska, który ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy, prowadzi stołeczny oddział GDDKiA.
W latach 2011 - 2014 zbudowano już 67 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie) wraz z obwodnicą Lublina. Budowa tego fragmentu S17 pochłonęła 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.
ZOBACZ TAKŻE: Dronem nad przyszłą obwodnicą Marek:
Tu powstaje obwodnica Marek
PAP/kw/sk
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA