Ariane 6, nowa rakieta nośna Europejskiej Agencji Kosmicznej, dotarła do Gujany Francuskiej. Budowana przez kilkaset firm z 13 krajów konstrukcja ma zapewnić Europie niezależność w dostępie do orbity. Pierwszy lot zapowiadany jest na lato bieżącego roku.
Jak podała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), do Gujańskiego Centrum Kosmicznego, gdzie znajduje się Europejski Port Kosmiczny, dopłynęła nowa rakieta nośna Ariane 6. Jest ona następcą Ariane 5, modelu, który w 2023 roku przeszedł na emeryturę.
Wszechstronna i nowoczesna
Rakieta ma 60 metrów wysokości i składa się z dwóch głównych stopni zasilanych ciekłym wodorem. Z nimi - zależnie od wariantu - współpracować będą dwa lub cztery silniki na paliwo stałe. Mniejszy wariant jest w stanie wynieść ponad 10 ton na niską orbitę okołoziemską i 4,5 tony na geostacjonarną, a silniejszy wariant - odpowiednio ponad 20 i 11,5 tony.
Przestrzeń ładunkową zaprojektowano tak, że rakieta będzie wysoce uniwersalna pod względem ciężaru i rozmiaru wynoszonych ładunków. Ma radzić sobie z satelitami obserwacyjnymi, naukowymi, meteorologicznymi, telekomunikacyjnymi czy nawigacyjnymi. Do głównego, dużego ładunku, dzięki specjalnym adapterom, będzie można dołączać mniejsze. Takie ulepszenie pozwoli zmniejszyć koszty startu. Co więcej, w trakcie jednego lotu rakieta będzie mogła dotrzeć na kilka orbit, umieszczając na nich kolejne satelity.
Pierwszy lot rakiety zaplanowano na lato tego roku. Budowana przez kilkaset firm z 13 krajów konstrukcja ma zapewnić Europie niezależność w dostępie do orbity.
Przez Atlantyk do celu
Do Gujany Francuskiej Ariane 6 dotarła na pokładzie statku Canopée, który w serii rejsów przewiózł jej kolejne elementy. Na ostatnim etapie transportu drugi stopień rakiety został załadowany w Bremie, a pierwszy stopień we francuskim Le Havre.
Canopée to nowoczesna, mierząca ponad 120 m jednostka, która oprócz typowego napędu ma na pokładzie 37-metrowe żagle obniżające zużycie paliwa nawet o 30 procent Pokonanie dystansu siedmiu tysięcy kilometrów zajęło statkowi tylko 10 dni. Jednostka została zaprojektowana w taki sposób, by móc transportować delikatne, ogromne elementy konstrukcyjne po stosunkowo płytkiej rzece Kourou. Co ciekawe, powstała ona w szczecińskiej stoczni.
Źródło: PAP, ESA
Źródło zdjęcia głównego: ESA/CNES/Arianespace/Arianegroup/Optique Vidéo du CSG - S. Martin