Oksytocyna, "hormon miłości", lekiem na "złamane" serce? Obiecujące wyniki badań naukowców

Autor:
dd//rzw
livescience.com, tvnmeteo.pl
Testy pozwalające ocenić ryzyko zawału serca
Testy pozwalające ocenić ryzyko zawału sercaTVN24
TVN24Testy pozwalające ocenić ryzyko zawału serca

Hormon oksytocyna, nazywany "hormonem miłości", może pomóc uzdrowić serce "złamane" dosłownie, czyli takie, które przebyło zawał - wynika z eksperymentu naukowców z Uniwersytetu Stanowego Michigan. W badaniu przeprowadzonym na danio pręgowanych (rybki słodkowodne popularne w akwariach) i komórkach ludzkich specjaliści odkryli, że hormon ten wspiera regenerację tkanki serca po zawale.

U zbadanych słodkowodnych ryb z gatunku danio pręgowany hormon oksytocyna pomagał sercu zastąpić uszkodzone i martwe kardiomiocyty, czyli komórki mięśniowe, które napędzają skurcze serca. Wczesne wyniki, uzyskane na komórkach ludzkich wskazują, że oksytocyna może stymulować podobne efekty u ludzi, jeśli zostanie dostarczona w odpowiednim czasie i dawce.

Wyniki badań naukowców z Uniwersytetu Stanowego Michigan zostały opublikowane 30 września w czasopiśmie "Frontiers in Cell and Developmental Biology".

CZYTAJ TEŻ: Jak rozpoznać zawał serca. Kampania "Nie zawal"

Zawał sercaShutterstock

Jak odbudować serce po zawale. Z pomocą może przyjść oksytocyna

Jak zauważyli badacze, serce ma ograniczoną zdolność naprawy lub wymiany uszkodzonej albo martwej tkanki. Ale w kilku badaniach prowadzonych już wcześniej na zwierzętach wykazano, że po urazie takim jak zawał serca podzbiór komórek znajdujących się w zewnętrznej warstwie tkanek, zwanej nasierdziem, uzyskuje nową "tożsamość". Komórki te migrują w głąb, do warstwy tkanki serca, gdzie znajdują się mięśnie, i przekształcają się w komórki macierzyste, z których następnie może powstać kilka typów komórek serca, w tym w kardiomiocyty.

Proces ten został w dużej mierze zbadany na zwierzętach i istnieją przesłanki sugerujące, że może on zachodzić również u dorosłych ludzi. Niestety, jeśli proces ten zachodzi u człowieka, to zdaje się przebiegać niedostatecznie efektywnie i w zbyt małej liczbie komórek, aby w wystarczającym stopniu zregenerować tkanki po zawale serca. Naukowcy są zdania, że w odbudowie serca po urazie mogłoby pomóc "zachęcanie" większej ilości komórek nasierdzia do przekształcania się właśnie w kardiomiocyty.

I dlatego właśnie badacze z Uniwersytetu Stanowego Michigan poddali ludzkie komórki w laboratorium działaniu kilkunastu hormonów wytwarzanych przez mózg, w tym oksytocyny. Wyniki osiągnięte w przypadku tej ostatniej okazały się obiecujące.

Zespół przeprowadził następnie eksperymenty na danio pręgowanych. To ryby znane z imponującej zdolności do regeneracji swych tkanek, w tym mózgu, kości i serca. Zespół stwierdził, że w ciągu trzech dni od urazu serca, mózgi ryb zaczęły pompować oksytocynę "jak szalone", produkując jej do 20 razy więcej niż przed urazem. Hormon ten następnie kierował się ku sercu, podłączał się do receptorów i rozpoczynał proces przekształcania komórek nasierdzia w nowe kardiomiocyty.

CZYTAJ TEŻ: Ryba akwariowa potrafi zregenerować serce po zawale. I może nas tego nauczyć

Ludzkie serce - symulacja komputerowaShutterstock

Pobudzanie serca

Co wynika z badania? Eksperymenty dostarczają wczesnych wskazówek, że oksytocyna może odgrywać kluczową rolę w naprawie serca po urazie, a wzmacniając jej "naturalne" działanie można by opracować nowe metody leczenia, przyspieszające rekonwalescencję pacjentów po zawałach serca i zmniejszające ryzyko wystąpienia niewydolności serca.

- Teraz musimy przyjrzeć się oksytocynie u ludzi po zwale serca - przekazał jeden z głównych autorów badania Aitor Aguirre, adiunkt na Wydziale Inżynierii Biomedycznej Uniwersytetu Stanowego Michigan - Ogólnie rzecz biorąc, aby iść naprzód, niezbędne są badania przedkliniczne na zwierzętach i badania kliniczne na ludziach - uzupełnił.

PAP/Maria Samczuk, Maciej Zieliński

Oksytocyna - co to jest

Oksytocyna, hormon wytwarzany w mózgu, w podwzgórzu, bywa potocznie nazywana "hormonem miłości" lub "przytulania" ze względu na to, jaką rolę pełni w funkcjonowaniu więzi międzyludzkich. Wiąże się ją z empatią, zaufaniem, budowaniem relacji. Udowodniono już wcześniej, że jej poziom często wzrasta w pierwszym okresie romantycznych związków i generalnie wtedy, gdy ludzie przytulają się do siebie, uprawiają seks, przeżywają orgazm.

Związek ten pełni również wiele innych funkcji w organizmie człowieka, takich jak wywoływanie skurczów podczas porodu i wspieranie laktacji, co czyni z niego substancję bardzo ważną dla położnictwa.

Zaślepka materiału TVN24GO