Samolot o napędzie słonecznym - Solar Impulse - pobił kolejny rekord długości lotu. Podróż z Phoenix do Dallas trwała ponad 17 godzin.
Solar Impulse uważany jest za najbardziej zaawansowaną technicznie maszynę o napędzie słonecznym. Wystartowała w środę z Phoenix w USA i przeleciała bez lądowania rekordową odległość 1 337 kilometrów, do Dallas. Tym samym Solar Impulse pokonał własny rekord 1 116 kilometrów lotu bez kropli paliwa i bez śródlądowania, kiedy przeleciał przed rokiem trasę z Payerne w Szwajcarii do Maroka.
Samolot pilotował Andre Borschberg. Wylądował w Dallas w czwartek o pierwszej po północy czasu lokalnego (08.00 naszego czasu).Solarna potęgaŚmigła Solar Impulse są napędzane energią czerpaną z baterii słonecznych zasilanych ponad 12 tysiącami ogniw fotowoltaicznych, umieszczonymi na jego skrzydłach o rozpiętości 64 metrów.Pobicie tego rekordu stanowiło część wyzwania, jakie postawili przed sobą dwaj piloci - pionierzy tego rodzaju lotów, wspomniany Borschberg i Bertrand Piccard. Postanowili przelecieć trasę 5 000 km, jakie dzielą San Francisco na zachodnim wybrzeżu od Nowego Jorku na wybrzeżu wschodnim USA.Całą rekordową trasę chcą pokonać w trzech lub czterech przelotach, chociaż z technicznego punktu widzenia mogliby to zrobić bez śródlądowania. Jednak byłoby to zbyt trudne dla pojedynczego lotnika, ponieważ samolot nie jest wyposażony w automatycznego pilota.Pierwszy odcinek trasy od zachodniego do wschodniego wybrzeża USA San Francisco - Phoenix Solar Impulse przeleciał 3 maja.Maszyna do składaniaDo Stanów Zjednoczonych rozmontowany Solar Impulse przewieziono w marcu tego roku na pokładzie samolotu transportowego.Skrzydła samolotu stanowią połowę jego całkowitej wagi (1,6 tony) i są pokryte komórkami fotowoltaicznymi, które magazynują energię słoneczną. Po ponownym zmontowaniu na amerykańskim lotnisku Solar Impulse odbył kilka lotów próbnych. Do Szwajcarii ma powrócić we wrześniu tego roku.Realizacja projektu, rozpoczęta w 2004 roku, pochłonęła dotąd ponad 100 milionów euro. Konstruktorzy są świadomi, że samoloty o napędzie słonecznym nie zastąpią tradycyjnych napędzanych ciekłym paliwem, chcą jednak zbadać potencjalne możliwości zastosowania czystego, odnawialnego źródła energii.
Autor: mm/mj,rs / Źródło: BBC, Reuters TV, PAP