W erze komputerów, skanerów, smartfonów i tabletów coraz mniej osób może się pochwalić ładnym charakterem pisma. Okazuje się jednak, że we Francji jest to wciąż ważna cecha w procesie rekrutacji pracowników.
Choć może się to wydawać archaiczne, wiele firm francuskich testuje charakter pisma swoich pracowników - pisze BBC. Jeszcze 1991 roku badania wykazały, że analizę pisma przeprowadzało blisko 91 proc. firm na rynku. Teraz korzysta z tego zaledwie 50 proc. firm.
Pióro kontra klawiatura
Niewiele z nich oficjalnie się do tego jednak przyznaje. Obecnie, gdy nawet telefon może reagować na ruch naszych oczu, odręczne notatki wydają się być przestarzałe. Grafologia nie cieszy się zbyt wielkim poważaniem - według niektórych jest nauką na takim samym poziomie, jak astrologia czy numerologia. Zbyt wiele w niej domysłów, możliwości interpretacji.
Laurent Begue, profesor psychologii na Uniwerystecie w Grenoble, mówi wprost: - Dwudziestu studentów zinterpretuje ten sam rodzaj pisma na dwadzieścia różnych sposobów. Według niego, wnioski grafologów nie powinny być argumentem w procesie rekrutacji. Owszem, charakter pisma w pewien sposób świadczy o naszej schludności i osobowości, ale nie warunkuje tego, jakim będziemy pracownikiem.
Zawijas przy literze prawdę powie
Sprawdza się nie tylko to, czy odręczne notatki potencjalnego pracownika są do odcyfrowania, ale to, co jego pismo o nim mówi jako o człowieku.
Pewne cechy charakteru, stan emocjonalny, nastrój charakteryzują pismo każdego człowieka. Regulują m.in. wielkość i pochylenie liter, ich grubość, tempo pisania i to, jak naciskamy na długopis.
Grafolog zwraca także uwagę na wielkość odstępów między słowami i literami. Te wszystkie cechy tworzą nasz obraz psychologiczny, ktory odczytuje grafolog - a jego wnioski, przekazane do headhunterów mogą mieć wpływ na zatrudnienie w prawie równym stopniu, co wykształcenie lub doświadczenie zawodowe. Pojawiają się jednak dopiero pod koniec procesu rekrutacji - gdy headhunter ma już tzw. "top-list" potencjalnych pracowników. Zwykle stosuje się analizę przy wyborze kluczowego partnera biznesowego, lub osoby która miałaby objąć wysokie stanowisko w firmie.
Autor: mb//kdj / Źródło: BBC News