W USA wystartowała Al-Dżazira. "Amerykanie chcą prawdziwych wiadomości"


W Stanach Zjednoczonych ruszył we wtorek kanał Al Jazeera America (AJAM) katarskiej grupy medialnej. Pierwsze godziny nadawania poświęcone były głównie wydarzeniom w Egipcie i strzelaninie w szkole podstawowej w stanie Georgia.

- Amerykanie chcą prawdziwych wiadomości - stwierdziła na wstępie prezenterka nowego kanału. Zdaniem ekspertów, Al Jazeera America nie może jednak w USA liczyć na znaczną widownię, gdyż w tym kraju trudno przebić się zagranicznej telewizji.

Ambitne plany

Katarska grupa medialna Al-Dżazira od dawna planowała szerokie wejście na rynek amerykański. Jej anglojęzyczny kanał Al Jazeera English był dostępny w zaledwie w kilku miastach USA. Dlatego w styczniu Al-Dżazira kupiła za około 500 mln USD telewizję Current TV należącą częściowo do byłego wiceprezydenta Ala Gora i uzyskała w ten sposób dostęp do jej sieci dystrybucji. Current TV dociera do kilkudziesięciu milionów Amerykanów. Decyzja wywołała wiele kontrowersji. Wątpliwości wzbudzał fakt, że telewizja należy do rządu Kataru, a to zdaniem krytyków oznacza, że musi mieć ukryte cele, i wyklucza niezależność. Nadająca z Bliskiego Wschodu po arabsku Al-Dżazira była postrzegana jako antyamerykańska, kiedy po zamachach 11 września 2001 roku nadawała przemówienia Osamy bin Ladena i nie stroniła od krytykowania polityki prezydenta George'a W. Busha i wojny w Iraku.

Siła w reporterach

Twórcy nowej telewizji zapewniają, że Al Jazeera America będzie trzymać się z dala od stronniczej polityki, obiecują "oparte na faktach bezstronne i głębokie dziennikarstwo". Ma to być "amerykański kanał z nastawieniem na amerykańską widownię". Mocną stroną kanału - jak zapowiadają twórcy - będzie tradycyjna działalność reporterska w terenie. AJAM ma mieć aż 12 biur w całym kraju. Nie tylko w Nowym Jorku (tu będzie główna redakcja) i Waszyngtonie, ale też miejscach, gdzie nie ma innych ogólnokrajowych telewizji, jak np. w Detroit. Stacja zatrudniła już 850 osób, ściągając wielu cenionych dziennikarzy z konkurencyjnych mediów, takich jak Ali Velshi, główny korespondent CNN ds. gospodarczych, czy Mike Viqueira, były dziennikarz NBC News, który w AJAM będzie korespondentem przy Białym Domu. Szefową kanału została Kate O'Brian, była wiceprezes ABC News.

Autor: adsz//bgr / Źródło: PAP, tvn24.pl