Polskie lotniska obsłużyły w 2024 roku w ruchu regularnym międzynarodowym i krajowym łącznie 50 milionów pasażerów, co jest wynikiem wyższym o 10,8 procent względem 2023 roku - wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Największy wzrost liczby pasażerów nastąpił na warszawskim Lotnisku Chopina. Warszawa-Modlin i Olsztyn-Mazury to jedyne dwa lotniska w Polsce, które w minionym roku odnotowały spadek liczby pasażerów.
"Rok 2024 był dla wielu polskich lotnisk rekordowy. Lotnisko Chopina w Warszawie po raz pierwszy w swojej historii obsłużyło powyżej 20 mln pasażerów, osiągając wynik prawie 21,3 miliona. Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice przekroczył próg 10 mln pasażerów z wynikiem 11,1 miliona, natomiast Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka przekroczył 1 mln pasażerów w ruchu cywilnym z wynikiem prawie 1,1 miliona po końcu roku" - poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) w podsumowaniu wyników rynku lotniczego w 2024 r.
Lotniska ze wzrostem liczby pasażerów
ULC wskazał, że największy liczbowy wzrost pasażerów względem 2023 r. odnotowało warszawskie Lotnisko Chopina. W 2024 r. odprawiło o prawie 2,8 miliona pasażerów więcej niż rok wcześniej (o 15,1 procent więcej). Dalej znalazł się port lotniczy Kraków-Balice i Poznań-Ławica - wzrosty odpowiednio o 1,7 miliona (17,8 procent) i 820,3 tysiąca pasażerów (29,5 procent). Względem 2019 r. największe wzrosty odnotowały lotniska Kraków-Balice, Lotnisko Chopina i Katowice-Pyrzowice - wzrosty odpowiednio o 2,7 miliona, 2,4 mln i 1,5 miliona pasażerów.
Jak wynika również z danych ULC, w 2024 r. najwyższy procentowy wzrost liczby pasażerów odnotował z kolei port lotniczy Zielona Góra-Babimost. W 2024 r. lotnisko odprawiło 82 467 pasażerów - to o 54,1 procent (28 944 pasażerów więcej niż w 2023 r.).
Pozostałe polskie lotniska w większości odnotowały w 2024 r. kilkunastoprocentowe lub wyższe wzrosty. Ruch w porcie w Gdańsku wzrósł o 13,6 procent rok do roku, w Katowicach o 13,8 procent wzrostu, we Wrocławiu o 15,1 procent, w Rzeszowie o 17,1 procent, w Łodzi o 20,8 procent, a w Radomiu o 7,5 procent. Mniejsze wzrosty odnotowano na lotniskach w Lublinie, Szczecinie i Bydgoszczy - wzrosty odpowiednio o 6,9 procent, 0,3 procent i 0,4 procent.
Lotniska ze spadkiem liczby pasażerów
Spadek liczby pasażerów wystąpił tylko w przypadku dwóch lotnisk w Polsce - Warszawa-Modlin oraz Olsztyn-Mazury. Podwarszawski port w 2024 r. odnotował 2 697 575 pasażerów, co oznacza spadek z 3 399 650 osób w 2023 r. - o 20,7 procent. Lotnisko Olsztyn-Mazury w 2024 r. odprawiło 68 661 podróżnych, a w 2023 r. było to 140 444 osób - spadek o 51,1 procent.
Jak wyjaśnił ULC, spadek w Modlinie ma związek ze zmniejszeniem liczby miejsc oferowanych przez Ryanaira. W przypadku podolsztyńskiego portu powodem jest zawieszenie lotów przez Wizz Aira i zmniejszenie oferowania przez Ryanaira. Urząd dodał, że względem 2019 r. spadek - poza portami Olsztyn-Mazury i Warszawa-Modlin - nastąpił również w przypadku portów Szczecin-Goleniów oraz Bydgoszcz.
ULC zwrócił uwagę, że porównując czwarty kwartał 2024 i 2023 r. największe wzrosty liczbowe wśród portów lotniczych uzyskały Lotnisko Chopina w Warszawie (o 696,2 tysiąca pasażerów), Port Lotniczy Kraków-Balice (o 443 tysiące) oraz Port Lotniczy Gdańsk (o 194,3 tysiąca). Spadki w czwartym kwartale 2024 r. względem tego samego okresu rok wcześniej wystąpiły w przypadku lotnisk Warszawa-Modlin (spadek o 38,2 procent), Olsztyn-Mazury (o 64,5 procent), Bydgoszcz (o 14,3 procent) i Warszawa-Radom (o 35,2 procent). Wyjaśniono, że w Bydgoszczy spadek miał związek ze zmniejszeniem oferowania przez Ryanaira, a w Radomiu przyczyną było głównie zmniejszenie oferowania przez PLL LOT. ULC dodał, że porty Warszawa-Modlin, Olsztyn-Mazury, Szczecin-Goleniów, Bydgoszcz oraz Lublin odnotowały spadki także względem czwartego kwartału 2019 r.
Najczęściej wybierany przewoźnik
Wśród przewoźników lotniczych najwięcej pasażerów w międzynarodowym ruchu regularnym w 2024 r. obsłużył Ryanair. Liczba pasażerów obsłużonych w polskich portach lotniczych przez tę linię wyniosła niespełna 17 milionów w 2024 r., co stanowi wzrost o 1,9 miliona względem 2023 r. Na drugim miejscu znalazł się Wizz Air z wynikiem 11,5 miliona pasażerów w 2024 r., co stanowi wzrost o 935,2 tysiąca oraz PLL LOT z wynikiem 7,7 miliona i wzrostem o 468,6 tysiąca. Na dalszych miejscach znalazły się Lufthansa (ok. 2,1 miliona), Enter Air (ok. 1,2 miliona) i KLM (ok. milion osób).
W przypadku ruchu czarterowego w międzynarodowym ruchu w 2024 r. najwięcej pasażerów obsłużyły Enter Air - 2,6 miliona osób, o 576 tysięcy więcej niż w 2023 r. Dalej znalazł się Buzz (1,3 miliona osób, wzrost o 7,1 tysiąca) oraz PLL LOT (1,3 miliona podróżnych, wzrost o 208,4 tysiąca).
Najpopularniejsze kierunki podróży w 2024 roku
ULC poinformował również, że w 2024 r. polskie lotniska w ruchu regularnym międzynarodowym i krajowym obsłużyły łącznie 50 milionów pasażerów - to wzrost o 10,8 procent względem 2023 r. Najwięcej osób podróżowało z Polski do Wielkiej Brytanii (7,8 miliona pasażerów), Włoch (5 milionów) i Hiszpanii (4,3 miliona).
Największe wzrosty w stosunku do 2023 r. odnotowano z kolei w przypadku Hiszpanii (wzrost o 1,3 miliona pasażerów), Włoch (o 1,1 miliona) i Danii (o 473 tysiące).
W czarterowym ruchu międzynarodowym porty lotnicze w Polsce obsłużyły prawie 9,2 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 29,4 procent. r/r. Najwięcej osób podróżowało do Turcji - 2,8 miliona pasażerów, wzrost o 501,6 tysiąca r/r. Dalej znalazła się Grecja z wynikiem 1,6 miliona podróżujących i wzrostem o 271 tysiąca) i Egipt - 1,6 miliona pasażerów, wzrost o 529,4 tysiąca osób.
Urząd Lotnictwa Cywilnego sprawuje nadzór nad lotnictwem cywilnym w Polsce.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Grand Warszawski / Shutterstock