Po półtorarocznej przerwie, 18 stycznia znów będzie można przejechać tramwajem przez główny węzeł komunikacyjny Poznania - rondo Kaponiera. Nadal zamknięta będzie jednak wschodnia nitka ul. Roosevelta i dopiero rozbierany most Uniwersytecki.
Zmiany organizacji ruchu, w tym powrót części tramwajów, planowany jest na sobotni poranek 18 stycznia. To nie oznacza oczywiście końca prac wokół Kaponiery, na rondzie i pod rondem.
Powrót na plac budowy
- Działania zostały tak skoordynowane, że możliwe było wprowadzanie korzystnych dla mieszkańców zmian w organizacji ruchu. Otwarta dla ruchu kołowego zostanie zachodnia jezdnia ulicy Roosevelta na odcinku od ulicy Dąbrowskiego do ulicy Bukowskiej. Obowiązywać będzie jeden kierunek ruchu: w stronę mostu Dworcowego i ulicy Głogowskiej - podaje rzecznik prasowy Urzędu Miasta Poznania, Paweł Marciniak.
Na ul. Roosevelta, rondo Kaponiera a także na ulice Zwierzyniecką i Kraszewskiego wrócą tramwaje.
- Tramwaje i samochody na zachodniej jezdni ulicy Roosevelta będą poruszać się po terenie budowy. Z uwagi na niezakończoną budowę konstrukcji garażu podziemnego, nadal wyłączona z ruchu będzie wschodnia jezdnia ulicy Roosevelta na odcinku od ulicy Bukowskiej do mostu Teatralnego - podaje Jacek Szukała, dyrektor Zarzadu Dróg Miejskich.
Wracają bimby
Dla poznaniaków najważniejsza wiadomość to powrót bimb na Kaponierę. - Ruch będzie się na razie odbywał na osi północ-południe oraz na zachód umożliwiając bezpośrednie połączenie Górczyna i Łazarza z jednej strony oraz Winograd, Piątkowa i Sołacza z drugiej z Jeżycami i śródmieściem poprzez węzły most Teatralny i rondo Kaponiera - wyjaśnia Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Bogusław Bajoński.
Bez zmian będą kursować linie: 1, 2, 6, 7, 9, 12, 14, 16 i 17. Linia 19 kursować będzie dodatkowo w niedzielę po południu. Dodatkowo w szczycie porannym i popołudniowym w dni robocze (w godzinach od 6.30 do 9.00 oraz od 14.00 do 19.00) wprowadzona zostanie dodatkowa linia 20 łączącą os. Sobieskiego przez PST ze śródmieściem.
Przez rondo Kaponiera będą kursować tramwaje siedmiu linii: 5, 8, 10, 11, 13, 15 i 18. Na swoje trasy sprzed remontu wrócą ponadto linie 3 i 4.
Linia 3
ZAWADY - Podwale, rondo Śródka, Wyszyńskiego, Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnica, pl. Wielkopolski, 23 Lutego, pl. C. Ratajskiego, Mielżyńskiego, Fredry, most Teatralny, Roosevelta, Pułaskiego, Winogrady, Przełajowa - WILCZAK
Linia 4
POŁABSKA - al. Solidarności, Murawa, Winogrady, Pułaskiego, Roosevelta, most Teatralny, Fredry, Mielżyńskiego, pl. C. Ratajskiego, 23 Lutego, pl. Wielkopolski, Wolnica, Małe Garbary, Estkowskiego, Wyszyńskiego, rondo Śródka, Jana Pawła II, Zamenhofa, Starołęcka - STAROŁĘKA
Linia 5
GÓRCZYN - Głogowska, Roosevelta, most Teatralny, Fredry, Gwarna, św. Marcin, Marcinkowskiego, Podgórna, pl. Bernardyński, Dowbora-Muśnickiego, most św. Rocha, Trasa Kórnicka, Żegrze, Chartowo, Hetmańska, Starołęcka - STOMIL
Powrót:
STOMIL - Starołęcka (...), Podgórna, pl. Wolności, 27 Grudnia, Fredry (...) - GÓRCZYN
Linia 8
GÓRCZYN - Głogowska, Roosevelta, most Teatralny, Fredry, Mielżyńskiego, pl. C. Ratajskiego, 23 Lutego, pl. Wielkopolski, Wolnica, Małe Garbary, Estkowskiego, Wyszyńskiego, rondo Środka, Warszawska - MIŁOSTOWO
Linia 10
POŁABSKA - al. Solidarności, Murawa, Winogrady, Pułaskiego, Roosevelta, most Dworcowy, Matyi, Wierzbięcice, 28 Czerwca - DĘBIEC
Linia 11
PIĄTKOWSKA - Winiarska, Wołyńska, Małopolska, Wielkopolska, Pułaskiego, Roosevelta, Głogowska, Hetmańska, Starołęcka – STAROŁĘKA
Linia 13
STAROŁĘCKA - Starołęcka, Zamenhofa, rondo Rataje, Jana Pawła II, Kórnicka, most św. Rocha, Dowbora-Muśnickiego, pl. Bernardyński, Podgórna, pl. Wolności, 27 Grudnia, Fredry, most Teatralny, Roosevelta, rondo Kaponiera, Grunwaldzka - JUNIKOWO
Powrót:
JUNIKOWO - Grunwaldzka (...), Fredry, Gwarna, św. Marcin, Marcinkowskiego, Podgórna (...) Starołęcka - STAROŁĘKA
Linia 15
OS. SOBIESKIEGO - trasa PST, Roosevelta, Rondo Kaponiera, Grunwaldzka - BUDZISZYŃSKA
Linia 18
OGRODY– Dąbrowskiego, Kraszewskiego, Zwierzyniecka, rondo Kaponiera, Roosevelta, most Dworcowy, Matyi, Królowej Jadwigi, rondo Rataje, Jana Pawła II, Trasa Kórnicka - FRANOWO
Linia 20
OS. SOBIESKIEGO - Trasa PST, Roosevelta, most Teatralny, Fredry, Gwarna, św. Marcin, MARCINKOWSKIEGO, pl. Wolności, 27 Grudnia, Fredry, most Teatralny, Roosevelta, Trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
Co dalej?
Na węźle Kaponiera nadal trwają prace budowlane. - Obecnie prowadzone są zarówno na poziomie 0 (terenu) jak – 1 (minus jeden). Główny nacisk został w ostatnich dniach położony na wykonanie prac drogowych i torowych w celu jak najszybszego dopuszczenia do ruchu tramwajowego i kołowego na ulicy Roosevelta - wyjaśnia Szukała.
Do zakończenia budowy konstrukcji garażu podziemnego pozostało wykonanie górnej płyty, na której odbywać się bezie ruch oraz prace wykończeniowe oraz wyposażeniowe w garażu i części usługowej. W przejściu podziemnym budowane są schody, schody ruchome i windy.
Most zaczął znikać
W nocy z wtorku na środę ruszyła rozbiórka mostu Uniwersyteckiego. Jako pierwsza demontowana jest północna część wiaduktu. Prace prowadzone są nocami nad trasą PST i torami kolejowymi. Jak podaje ZDM, demontaż tej części zajmie około 2 miesięcy. Most Uniwersytecki ma być gotowy do połowy 2015 roku.
Przebudowa ronda Kaponiera pierwotnie miała rozpocząć się i zakończyć przed Euro 2012. Koszt inwestycji szacowano wówczas (w 2007 r.) na 120 mln euro. Ostatecznie przebudowa głównego węzła komunikacyjnego w Poznaniu kosztować będzie niemal trzy razy więcej, bo aż 335 mln zł. 245 mln zł pochłonie samo rondo Kaponiera, 90 mln zł kosztować będzie nieplanowana wcześniej rozbiórka i budowa mostu Uniwersyteckiego, którego stan w trakcie budowy okazał się znacznie gorszy niż zakładano.
Rondo Kaponiera w Poznaniu:
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań | K. Lesińska