Radni poparli kontrowersyjny tunel w Falenicy

[object Object]
W tym miejscu na powstać tunelArtur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
wideo 2/3

Rada dzielnicy Wawer poparła budowę tunelu pod torami w Falenicy, mimo kontrowersji, jakie pomysł budzi wśród części mieszkańców. Z przebiegu sesji można wnioskować, że wiedza radnych na temat inwestycji jest niewielka.

Tunel ma powstać w miejscu dzisiejszego naziemnego przejazdu w linii Walcowniczej i Młodej. Do 2022 roku kolejarze zamierzają zbudować trzeci tor na linii otwockiej. Chodzi o oddzielenie coraz bardziej intensywnego ruchu aglomeracyjnego (SKM i KM) od pociągów dalekobieżnych. I zwiększenie prędkości na wszystkich torach.

Pociąga to za sobą konieczność likwidacji części przejść i przejazdów na poziomie jezdni i budowę ich bezkolizyjnych odpowiedników. Jeden z nich ma powstać właśnie w Falenicy. Był to główny temat ostatniej sesji rady dzielnicy Wawer.

Tunel a centrum lokalne

Jak relacjonował burmistrz Łukasz Jeziorski, spotkania między władzami dzielnicy i radnymi z przedstawicielami PKP PLK w sprawie inwestycji rozpoczęły się w ubiegłym roku. W trakcie kolejnych zebrań kolejarze mieli modyfikować swoje propozycje. Według Jeziorskiego, początkowo w ogóle nie było mowy o tunelu w Falenicy. Gdy jednak taka koncepcja ujrzała światło dzienne, zaczęły się schody. Bo tunel może kolidować z projektem centrum lokalnego, które ma powstać po wschodniej stronie torów. Przygotowania do inwestycji są zaawansowane.

- Proces rewitalizacji rozpoczął się, zanim Falenica została włączona do programu budowy centrów lokalnych. Do 23 maja ma być gotowa dokumentacja na przebudowę bazaru, są uzgodnienia z mieszkańcami i kupcami. Dojście do konsensu było trudnym zadaniem, ale udało się - koncepcję zaakceptowały wszystkie strony. Mamy uzgodnione nawet kolorystyki obiektów - mówił burmistrz Wawra i dodał, że w tej okolicy ma powstać także Kulturoteka.

"Bardzo trudna decyzja"

Przeciwko budowie tunelu opowiedział się radny Andrzej Wojda (PO), przewodniczący dzielnicowej komisji inwestycyjnej. Podnosił bliskość do planowanego tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy w Miedzeszynie oraz wiaduktu w ciągu ulic Werbeny i Brücknera na granicy Wawra i Józefowa (będzie około kilometra do każdego z nich).

- Budowa tunelu w Falenicy spowoduje degradację centrum (osiedla - red.), chaos komunikacyjny, zablokowanie Bysławskiej i Wału Miedzeszyńskiego. Utrudni ruch pieszy i rowerowy. Nie samochody, a ludzie są ważniejsi. Na całym świecie odchodzi się od takich rozwiązań. Jestem przeciwny budowie tego tunelu - oświadczył i zaproponował głosowanie imienne. - Mieszkańcy powinni wiedzieć, komu należy dziękować - stwierdził.

Na ziemię sprowadził go szybko radny Andrzej Krasnowolski (PiS). - Jest pan przeciwko przejazdowi koło własnego domu. Kiedy była mowa o tunelu w Międzylesiu, nie składał pan takiego wniosku - punktował radny, choć sam okazał się zdystansowany wobec tunelu. - Powinny rządzić rozwiązania urbanistyczne, a nie komunikacyjne - oświadczył i przypomniał niezrealizowaną nigdy koncepcję prof. Krzysztofa Domaradzkiego. - Powstała jeszcze za czasów gminy Wawer. W Falenicy, w Międzylesiu planowano zachowanie charakteru miasteczka, niską zabudowę, uspokojony ruch. Brak skomunikowania między stronami Falenicy to kłopot, ale jeśli ten tunel będzie przypominał ten z Międzylesia, to zniszczy to miejsce. To jest bardzo trudna decyzja - zauważył.

Bez analiz, bez konsultacji, "na czuja"

Radna Barbara Fajkowska dowodziła, że najważniejsze obiekty w Falenicy są po stronie wschodniej, a więcej mieszkańców po zachodniej, dlatego bezkolizyjny przejazd jest potrzebny. Ale musi zachować charakter lokalny. - Nie taki, jak w Międzylesiu, po dwa pasy. Zgody na większe rozwiązania chyba nie ma - stwierdziła. - Powinniśmy dyskutować, jak rozprowadzić ruch, jak ułatwić ruch pieszych. Brakuje mi danych, jak będzie wyglądał ruch, gdy będziemy mieli dwa przejazdy, a jak, gdy będą trzy - zauważyła.

Rzeczywiście, gdyby miasto przygotowało model ruchu dla różnych rozwiązań, dyskusja odbywałaby się na zupełnie innym poziomie. Bez symulacji i twardych danych wiele argumentów nie może wykraczać poza sferę ogólników, stereotypów i przypuszczeń.

Radny Wojciech Godlewski (Wawerska Inicjatywa Samorządowa) przedstawił wyniki ankiety, którą wykonał z własnej inicjatywy. To odpowiedź na brak profesjonalnych konsultacji społecznych, te zrobione przy okazji pozyskiwania decyzji środowiskowej miały ograniczony zasięg. - W Falenicy zebrałem 200 ankiet, to próba statystycznie ważna. 61 procent mieszkańców chce tunelu - informował. Ale metodologię jego ankiety szybko podważyli inni radni.

"Rozwój to nie tylko beton i asfalt"

Radna Joanna Buczyńska (PO) zapowiedziała, że zagłosuje przeciw tunelowi, bo jako nauczycielka dostrzega, że przywiązanie do auta osiągnęło poziom absurdu. - Rodzice wożą dzieci samochodami nawet, gdy mieszkają 100 metrów od szkoły. Parking wciąż się rozszerza. Ważne, żeby kształtować, rozbudzać aktywność ruchową. Wiele dzieci cierpi na otyłość - tłumaczyła.

Później było już tylko gorzej. Część wypowiadających się radnych sprawiała wrażenie ludzi, którzy nie aktualizowali wiedzy na temat rozwoju miast od lat 70. Na przykład Włodzimierz Zalewski (PiS) postulował, aby podziemne przejścia dla pieszych proponowane przez kolejarzy wydłużyć, umieszczając wejścia po drugiej stronie ulicy Patriotów (prawdopodobnie kosztem zebr). Sławomir Kacprowicz (PiS) przemawiał jak spóźniony kandydat do roli w serialu "Czterdziestolatek": - Musimy się rozwijać, budować układy kolejowe i drogowe, które maja służyć społeczeństwu.

Jego klubowy kolega Janusz Grodecki błysnął wyłącznie szyderstwem: - Jeśli tak dbamy o środowisko, to zamknijmy wszystkie mosty i jeździjmy przez Górę Kalwarię. Albo dyliżansem.

Najmniejszego wrażenie nie zrobił na nich głos Jacka Wiśnickiego z rady osiedla Falenica, który przeciwstawia się budowie tunelu drogowego proponując pieszo-rowerowy. - Rozwój to nie tylko beton i asfalt - zauważył. - Minęły dwa miesiące, od kiedy się tu spotykamy. Co państwo zrobili? Nic. Projekt PLK jest do d… Proszę przedstawić projekt z organizacją ruchu, wtedy możemy go zaopiniować. Bez tego głosują państwo w ciemno - krytykował. Ostrzegał przed degradacją ulicy Młodej, jednego z ostatnich miejsc, gdzie ocalał klimat starej Falenicy.

Ale opinie na temat uliczki i jej przyszłości były podzielone. - Piękna Młodej nie dostrzegam, chętnie zobaczyłabym jej rewitalizację, tunel może w tym pomóc. Powierzchnia chodników wzrośnie dwukrotnie, nie będzie parkingu, za to można będzie ustawić stoliki, powstaną kawiarenki - przekonywała jedna z mieszkanek.

Dowodziła, że Falenica i tak będzie rozjeżdżana, bo ruch generowany jest głównie w relacji Otwock-Warszawa. - Brak dogodnego przejazdu (tunelem - red.) będzie utrudnieniem przede wszystkim dla nas, mieszkańców - stwierdziła.

Zielone światło dla tuneli i wiaduktu

W toku dyskusji, toczonej bez przedstawicieli kolejarzy i urzędników ratusza, pojawiła się wątpliwość, czy rozmowa w ogóle ma sens, czy jest pole manewru, i czy decyzje już nie zapadły. Burmistrz przekonywał, że nie, a bez zielonego światła z rady dzielnicy miasto nie podejmie decyzji o współfinansowaniu inwestycji (według wstępnych propozycji kolejarze płacą za wszystko w pasie ich własności, dojazdy miałoby wziąć na siebie miasto). Wawerscy radni postanowili to światło zapalić.

Ostatecznie podjęli trzy uchwały, oddzielne dla trzech inwestycji, które mają być prowadzone w dzielnicy. Radni zawnioskowali o "budowę bezkolizyjnego przejazdu drogowego łącznie z odseparowaną ścieżką rowerową w tunelu oraz podziemnego przejścia dla pieszych" w Falenicy (18 głosów za, 2 przeciw, 2 wstrzymujące) oraz Radości (20 za, po 1 przeciw i wstrzymującym) oraz wiaduktu w ciągu Werbeny i Brücknera (jednogłośnie: 22 za). W tekstach uchwały jest propozycja konsultacji społecznych oraz "dostosowania dróg lokalnych do zmienionego układu drogowego".

Piotr Bakalarski

Pozostałe wiadomości

Kobieta za pośrednictwem komunikatora internetowego pisała z mężczyzną podającym się za Szwajcara. Twierdził, że jest w trakcie rozwodu i chce wysłać paczkę ze złotem, po czym sam przyjedzie do Polski.

Szwajcar w trakcie rozwodu miał przysłać paczkę ze złotem

Szwajcar w trakcie rozwodu miał przysłać paczkę ze złotem

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Od początku przyszłego tygodnia kierowcy znowu pojadą dwiema jezdniami ulicy Sobieskiego pomiędzy Idzikowskiego a aleją Wilanowską. Prace wykończeniowe na jezdni z Wilanowa w kierunku centrum potrwają do końca lata.

Będzie wygodniej na Sobieskiego. Otwierają drugą jezdnię

Będzie wygodniej na Sobieskiego. Otwierają drugą jezdnię

Źródło:
tvnwarszawa.pl

54-latka z Białorusi była poszukiwana w związku z oszustwem finansowym. Wystawiono za nią czerwoną notę Interpolu. Została zatrzymana na terenie warszawskiego Żoliborza.

Zatrzymali Białorusinkę poszukiwaną czerwoną notą

Zatrzymali Białorusinkę poszukiwaną czerwoną notą

Źródło:
tvnwarszawa.pl

22 przypadki złamania zakazu wyprzedzania przez kierowców ciężarówek zarejestrowali policjanci podczas kilkugodzinnej akcji na trasie S7 w powiecie grójeckim. Trzej kierowcy staną przed sądem.

18 kierowców ciężarówek z mandatami, trzej staną przed sądem. Za złamanie zakazu wyprzedzania

18 kierowców ciężarówek z mandatami, trzej staną przed sądem. Za złamanie zakazu wyprzedzania

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Drogowcy otworzyli oferty w przetargu na przebudowę skrzyżowania ulicy Puławskiej z Jagielską i Drumli. Powstanie tam sygnalizacja świetlna oraz nowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym.

Przebudują "niefunkcjonalne" skrzyżowanie na Ursynowie

Przebudują "niefunkcjonalne" skrzyżowanie na Ursynowie

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policjanci z Płocka interweniowali w jednym z bloków, gdzie dwóch mężczyzn utknęło w windzie. Jeden z nich miał przy sobie prawie 60 tabletek ecstasy, został zatrzymany.

Utknął w windzie, grożą mu trzy lata więzienia

Utknął w windzie, grożą mu trzy lata więzienia

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na klatce schodowej zaatakował listonosza, bo w skrzynce pocztowej znalazł awizo. 65-latek został zatrzymany, grozi mu nawet trzyletni pobyt w więzieniu.

Awizo w skrzynce i atak na listonosza

Awizo w skrzynce i atak na listonosza

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na Kasprzaka, między ulicami Płocką a Bema, drogowcy naprawią krawężniki. W czasie prac zamknięty zostanie buspas, ale kierowcy w stronę alei Prymasa Tysiąclecia wciąż będą jeździli dwoma pasami. Prace rozpoczną się w poniedziałek, 14 lipca i potrwają do końca tygodnia.

Drogowcy w poniedziałek wracają na Kasprzaka

Drogowcy w poniedziałek wracają na Kasprzaka

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do końca wakacji do rządu ma trafić projekt zaostrzenia kar dla recydywistów - przestępców drogowych, prowadzących pojazdy mimo cofniętych uprawnień albo pod wpływem alkoholu czy narkotyków. Jak mówił w sobotę minister infrastruktury Dariusz Klimczak, szybkie wprowadzenie zmian w prawie utrudnia konieczność wielostronnego konsultowania propozycji, ale realne jest ich wejście w życie jeszcze w tym roku.

Chcą surowych kar dla kierowców-recydywistów. "Jeszcze w tym roku"

Chcą surowych kar dla kierowców-recydywistów. "Jeszcze w tym roku"

Źródło:
TVN24, PAP

Wraz z wielkim deszczem przyszedł wielki chłód. Choć lato termiczne w Polsce się trzyma, bo średnia dobowa temperatura nie spada na nizinach poniżej 15 stopni, to w najwyższe partie Tatr wkroczyła na chwilę zima. Wierzchołki Karpat przyprószył niedawno śnieg i w weekend również zrobi się tam biało. Kropla chłodu, w której znalazła się Europa Środkowa, zostanie wkrótce wyparta przez napierające od południa masy ciepłego powietrza.

Jak może wyglądać reszta wakacji. Prognoza

Jak może wyglądać reszta wakacji. Prognoza

Źródło:
TVN24+

Skontrolowane przez NIK samorządy wydawały na znakowanie, sterylizację lub kastrację bezdomnych zwierząt zaledwie pięć procent z dostępnych środków. Na co idzie reszta pieniędzy? - Najwięcej wygrywają ci, którzy wyłapują zwierzęta i mają swoje schroniska. To jest wielki biznes - mówi w rozmowie z TVN24+ Tadeusz Wypych, szef Biura Ochrony Zwierząt, będącego częścią Fundacji dla Zwierząt KOTERIA, i wskazuje, że chodzi o kilkaset milionów złotych.

Na tym "zarabia się ogromną kasę"

Na tym "zarabia się ogromną kasę"

Źródło:
TVN24+

Niespełna tydzień po tym, jak drogowcy zaczęli remont odcinka Wisłostrady, doszło do tragicznego wypadku, w którym zginęli ojciec z synem. Ich motocykl zderzył się z samochodem jadącym z naprzeciwka, którym podróżowali dwaj mężczyźni. Sprawdziliśmy, jak wygląda oznakowanie remontowanej trasy.

Tydzień z nową organizacją ruchu na Wisłostradzie i śmiertelny wypadek

Tydzień z nową organizacją ruchu na Wisłostradzie i śmiertelny wypadek

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W piątek wczesnym popołudniem doszło do wypadku w miejscowości Łochów (Mazowieckie). Na drodze krajowej numer 62 kierujący ciężarówką stracił panowanie nad pojazdem i zderzył się z dwoma autami osobowymi. Śmierć poniosła kobieta kierująca jednym z samochodów.

Ciężarówka wpadła w poślizg i uderzyła w dwa auta. Nie żyje kobieta

Ciężarówka wpadła w poślizg i uderzyła w dwa auta. Nie żyje kobieta

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Skala urazów u dzieci po wypadkach na hulajnogach elektrycznych rośnie lawinowo - alarmują lekarze. Już połowa pacjentów przyjmowanych w ostatnim czasie na SOR Dziecięcego Szpitala Klinicznego przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie to właśnie tacy pacjenci. Zdaniem specjalistów, rozwiązaniem może być wprowadzenie obowiązku noszenia kasków i ograniczenie prędkości jaką rozwijają hulajnogi.

Połowa pacjentów na SOR dziecięcego szpitala "doznała urazów podczas jazdy na hulajnogach i rowerach"

Połowa pacjentów na SOR dziecięcego szpitala "doznała urazów podczas jazdy na hulajnogach i rowerach"

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Strażnicy miejscy interweniowali na Woli, gdzie w pobliżu akademika zauważono cztery małe zziębnięte jeże. Matki maluchów nigdzie nie było, zagrażał im deszcz i wychłodzenie.

Cztery małe jeże wtulone w siebie na trawniku. Ich matki nigdzie nie było

Cztery małe jeże wtulone w siebie na trawniku. Ich matki nigdzie nie było

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W weekend drogowcy wymienią asfalt na odcinku alei Krakowskiej między Mineralną a Szyszkową. Kierowcy jadący w stronę Raszyna będą mieli jeden pas ruchu w tym miejscu. Zamknięte zostaną zjazdy z alei Krakowskiej do sklepów.

Wymiana asfaltu w alei Krakowskiej. Dwa pasy ruchu zamknięte

Wymiana asfaltu w alei Krakowskiej. Dwa pasy ruchu zamknięte

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policjanci opublikowali zdjęcia z wnętrza spalonego budynku. Mimo że pożar wybuchł na poddaszu, duże uszkodzenia widać nawet w garażu podziemnym.

Zapalił się dach, a tak wygląda garaż

Zapalił się dach, a tak wygląda garaż

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Rozpoczął się weekendowy remont torowiska na ulicy Stawki, przy Andersa. Wyznaczone zostały objazdy dla kierowców. Zawieszone zostało kursowanie linii 15, a linia 66 nie dojeżdża do stacji metra Ratusz-Arsenał. Inaczej jeżdżą też autobusy.

Remont na Stawki. Wyznaczono objazdy

Remont na Stawki. Wyznaczono objazdy

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisał umowę na rozbudowę ulicy Grzybowskiej. Prace obejmą 1,5 kilometrowy odcinek i mają się zakończyć wiosną 2027 roku.

Grzybowska się zmieni. Podpisano umowę na remont

Grzybowska się zmieni. Podpisano umowę na remont

Źródło:
PAP