viaToLL: 5 mln zł każdego dnia. "To ewenement na skalę europejską"

Z kraju

viaTOLL.pl | materiały prasoweObecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 910 tys. pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i ponad 72 tys. autobusów

Minęło dokładnie 5 lat od wprowadzenia na polskie drogi elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL. Przez ten czas od kierowców zebrano ponad sześć miliardów złotych. Opłaty są przeznaczane na rozbudowę i modernizację dróg.

6 mld 332 mln 876 tys 580 zł – dokładnie taka kwota wpłynęła do końca czerwca br. na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tytułu opłat drogowych, pobranych w ramach Krajowego Systemu Poboru Opłat. Każdego dnia roboczego kwota ta powiększa się o kolejne 5 mln zł.

Płatne autostrady

Na przychody systemu viaTOLL, który w tym roku świętuje swoje pięciolecie, składają się opłaty pobierane manualnie bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO. Płacą kierowcy aut osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4, Samochody ciężarowe płacą za przejazdy po liczącej ponad 3 tys. 145 km sieci dróg płatnych.

- System viaTOLL to ogromny sukces, zarówno pod względem jego sprawności, jak i efektywności kosztowej. Najlepiej świadczy o tym fakt, że wydatki związane z jego budową i wdrożeniem zwróciły się w ciągu niecałych 18 miesięcy. To ewenement na skalę europejską - mówi Marek Cywiński, Dyrektor Zarządzający firmy Kapsch Telematic Services, będącej operatorem systemu viaTOLL. Nakłady inwestycyjne, poniesione przez budżet państwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na podstawowej sieci 1560 km, wyniosły 963,2 mln zł. Dołączenie kolejnych 1585 km w następnych latach wymagało inwestycji kolejnych 166,2 mln zł.

Ponad 4 mld zł zysku

Całkowite nakłady inwestycyjne na infrastrukturę viaTOLL, będącą własnością Skarbu Państwa, wyniosły 1,129 mld zł. Z kolei koszty operacyjne, na które składają się m.in. obsługa punktów poboru opłat, sieci dystrybucji, czy utrzymanie i zasilanie infrastruktury technicznej wyniosły w sumie 1,082 mld zł. Oznacza to, że zysk netto KFD wyniósł ponad 4,121 mld zł.

- Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15 proc. kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej modernizacji i rozbudowie sieci dróg – informuje Cywiński. I dodaje: "procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych".

Czym jest viaTOLL

viaTOLL to system, który pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Obejmuje także autobusy, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA.

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 910 tys. pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i ponad 72 tys. autobusów.

Andrzej Adamczyk o koszcie budowy autostrad w Polsce:

Andrzej Adamczyk o koszcie budowy autostrad w PolsceTVN24 BiS

Autor: tol//ms / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: viaTOLL.pl | materiały prasowe