Trwają prace związane z budową trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Tramwajarze pokazali, jak powstaje podziemny przystanek tramwajowy.
"Wykonany jest już strop pośredni między poziomami -2 i -1 oraz 2/3 stropu górnego. Przewidujemy, że zamknięcie konstrukcji przystanku nastąpi na przełomie listopada i grudnia. Dalsze prace wykonawca będzie prowadzić pod ziemią" - poinformowały Tramwaje Warszawskie, pokazując w mediach społecznościowych najświeższe zdjęcia z prowadzonych robót.
Jak przypomnieli, konstrukcja podziemnego przystanku tramwajowego powstaje jako element przebudowy stacji kolejowej Warszawa Zachodnia.
Utrudnienia dla kierowców
We wtorek informowaliśmy na tvnwarszawa.pl, że na południowej jezdni Alej Jerozolimskich toczą się prace w związku z budową trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Kierowcy jeżdżą w obu kierunkach jezdnią północną. Są tu trzy pasy w każdą stronę – po dwa pasy ogólnodostępne i buspasy.
Jadący do centrum mają jeden pas mniej już za skrzyżowaniem z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Kilkadziesiąt metrów dalej mogą przejechać na drugą nitkę, a na właściwą jezdnię wrócą kawałek przed skrzyżowaniem z ulicą Sokołowskiego "Grzymały". Z kolei autobusy kursują w obu kierunkach buspasami wytyczonymi na północnej jezdni. Utrudnienia w Alejach Jerozolimskich powinny zakończyć się w okolicach wakacji 2025 roku.
Pięć minut z Grójeckiej do Dworca Zachodniego
Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku będzie miała ponad półtora kilometra długości. Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 r. (pomiędzy Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Z kolei na Grójeckiej powstanie węzeł, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.
Aż 900 metrów torów będzie zielonych, pokrytych rozchodnikiem. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a z Metra Politechnika - kwadrans. Jak zapewnia ratusz, inwestycja będzie gotowa w 2026 roku i będzie kosztowała 363 miliony złotych.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Maciej Dutkiewicz