Budowa tej trasy jest wyjątkowa. Gotowy tunel przeniosą i zasypią

Warszawa

Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.plBudowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej

- Budowa kluczowego odcinka Trasy Świętokrzyskiej, czyli trzech tuneli oraz drogi od ul. Kijowskiej do ul. Zabranieckiej, zostanie zakończona w październiku 2017 roku - zapowiedział w czwartek wiceprezydent Jacek Wojciechowicz.

Trasa Świętokrzyska jest obecnie budowana na Pradze Północ. Poprzez tunele pod torami kolejowymi zapewni połączenie z dzielnicą Targówek. Długość połączenia drogowego pomiędzy skrzyżowaniem z Wybrzeżem Szczecińskim a ul. Zabraniecką wyniesie nieco ponad 3 km. Trasa ułatwi dojazd mieszkańcom rejonu Szmulowizny oraz Targówka do centrum miasta. Po obu stronach jezdni mają powstać chodniki oraz ścieżki rowerowe.

- Praga zyska zupełnie nowe, dogodne połączenie – powiedział w czwartek wiceprezydent Jacek Wojciechowicz.

Tunel pod torami

Inwestycja została podzielona na cztery etapy: od ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Zamoyskiego, od ul. Zamoyskiego do ul. Targowej, od ul. Targowej do al. Tysiąclecia oraz od al. Tysiąclecia do ul. Zabranieckiej.

Na ostatnim odcinku trasy, budowany jest tunel, który - jak powiedział Wojciechowicz - jest już "prawie gotowy". Ma on za zadanie przepuszczenie ruchu kołowego i tramwajowego pod torami kolejowymi. Całkowity koszt budowy tej części to 76 mln zł - zaznaczył.

- To jest może odcinek o mało imponującej długości, bo to jest tylko 1,2 km. Natomiast bez wątpienia ciekawy od strony technologicznej - zwrócił uwagę wiceprezydent.

16 dni bez pociągów

- 26 maja dojdzie do zamknięcia linii kolejowej nr 9 i w ciągu 16 dni zdemontujemy całą infrastrukturę kolejową, rozbierzemy nasyp kolejowy, wybudujemy drogę dojazdową i całą konstrukcję tunelu, ważącą ok. 4 tys. ton, przetransportujemy, przy pomocy specjalnych wózków niskopodwoziowych w miejsce docelowe - wyjaśnił Marcin Czuba z firmy Strabag, która jest wykonawcą inwestycji.

- Technologia budowy została dostosowana do wymagań kolejarzy. My musimy zrealizować tę budowę w taki sposób, aby ograniczyć do minimum utrudnienia w ruchu kolejowym - tłumaczył. Dodał, że do "pokonania" są trzy linie kolejowe oraz pięć torów, z czego najważniejszą stanowi linia Warszawa-Gdańsk.

Marcin Czuba powiedział też, że druga taka operacja - na budowie Trasy Świętokrzyskiej - zostanie wykonana bliżej ul. Zabranieckiej. - Trzeci z tuneli realizujemy metodą tradycyjną, czyli "na mokro", ponieważ przebiega on pod linią o mniejszym znaczeniu dla ruchu kolejowego. W związku z tym PKP zgodziło się na zamknięcie tego toru na okres trzech miesięcy - dodał.

Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Budowa tunelu na trasie Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl

PAP/kw