Schody ruchome na stacji Nowy Świat-Uniwersytet wiodą prym w kategorii najbardziej awaryjnych na całej II linii metra. Od uruchomienia nitki doszło tam do 39 usterek. Najmniej problemów było ze schodami na rondzie Daszyńskiego.
Od czasu do czasu pasażerowie II linii podziemnej kolejki mogą zaobserwować zastawione wejścia na ruchome schody. Do awarii doszło chwilę po samym uruchomieniu, a teraz sytuacje się powtarzają. Postanowiliśmy zapytać Metro Warszawskie, jak często do tego dochodzi.
117 regulacji
Centralny odcinek II linii został uruchomiony 3 marca 2015 roku. "Do dnia 26 czerwca 2016 roku wszelkie usterki, awarie, regulacje i naprawy odbywały się w ramach gwarancji producenta" – informuje spółka. I podaje zestawienie problemów, które miały miejsce do 8 września tego roku. Łącznie to 132 awarie i 117 regulacji. Na rondzie Daszyńskiego jest 14 ruchomych schodów. Doszło tam do jednej awarii, potrzebnych było też osiem regulacji. Na przystanku Rondo ONZ (17 schodów) było 10 awarii i również 8 regulacji. Na kolejnych dochodziło częściej do sytuacji, które wymagały interwencji. Na stacji Świętokrzyska (20 schodów) było 12 awarii i 16 regulacji. Kolejny przystanek to Nowy Świat-Uniwersytet, który jest najgłębszy ze wszystkich, jest tam 21 schodów. Doszło na nim do 39 awarii i 24 regulacji. Centrum Nauki Kopernik (13 schodów - 19 awarii i 21 regulacji). Po prawej stronie Wisły doszło do 35 awarii i potrzebne były 33 regulacje na stacji Stadion Narodowy (25 schodów). Z kolei przy Dworcu Wileńskim (16 schodów) - 16 awarii i siedem regulacji.
Problemy nawet kilka dni
Awarie związane są z koniecznością wymiany poszczególnych elementów schodów ruchomych, ich naprawy lub poprawy działania – informuje Metro Warszawskie.
To między innymi odblokowanie hamulca awaryjnego, wymiana łańcucha napędu nawrotu poręczy, smarowanie prowadnic, zalanie schodów, poprawa mocowania balustrady szklanej, wymiana szyby, wymiana stopni i łańcucha stopniowego. Uruchomienie takich schodów po usterce trwa przeważnie od kilku godzin do kilku dni. Jak dodaje Metro Warszawskie, regulowanie elementów schodów ruchomych związane jest z poprawą funkcjonowania schodów ruchomych lub z koniecznością zapobiegania powstaniu awarii. Trwa to zazwyczaj kilkunastu minut do 2 dni.
Zobacz również materiały o obywatelskim zatrzymaniu pijanego kierowcy na ekspresówce:
ran/mś/jb
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl