"Trupia czaszka" przeleci obok Ziemi. Oto asteroida Halloween

[object Object]
Asteroida przypomina trupią czaszkęNASA

Swoim wyglądem przypomina ludzką czaszkę. W 2018 roku - po raz drugi od jego odkrycia w 2015 roku - mały obiekt z Układu Słonecznego przeleci obok Ziemi. Nazywa się on 2015 TB145. Znany jest również jako Asteroida Halloween. I to nie bez powodu.

Ta niewielka asteroida - przechrzczona na Halloween - do złudzenia przypomina trupią czaszkę. Jakby tego było mało, jest ona poczerniała i przypomina przez to oblicze z piekła rodem.

Przelot w 2018 roku odbędzie się na początku listopada, a asteroida będzie znacznie dalej - dystans wyniesie około 105 razy więcej, niż odległość między Ziemią a Księżycem.

Obiekt nie zawsze przelatuje w okolicy Halloween. Jego okres obiegu to 1112 dni, a więc nieco ponad trzy lata.

Pierwszy przelot Asteroidy Halloween, który miał miejsce 31 października 2015 roku, odbył się naprawdę blisko - tuż za orbitą Księżyca, w odległości 486 000 kilometrów. Przyszłoroczna wizyta będzie się trochę różniła od tej poprzedniej. Zdaniem naukowców, w ciągu 500 lat asteroida nie będzie tak blisko, jak w 2015 roku.

Wizja artystyczna asteroidy 2015 TB145, która przypomina ludzką czaszkę (J. A. Penas/SINC)J. A. Penas/SINC

Badania naukowców

Jest to bez wątpienia fascynujący obiekt. Badacze zdecydowali się przyjrzeć się mu nieco bliżej. Już w 2015 roku wykorzystali całe spektrum różnych teleskopów i narzędzi pomiarowych, by dowiedzieć się o niej jak najwięcej.

- Obiekt mierzy od 625 metrów do 700 metrów. Jego kształt jest lekko spłaszczoną elipsoidą, a jego oś obrotu była w przybliżeniu prostopadła do Ziemi w momencie jej najbliższego sąsiedztwa - powiedział astrofizyk Pablo Santos-Sanz z Instytutu Astrofizyki w Andaluzji. - Ponadto jego bezwładność cieplna (ilość zatrzymywanego ciepła oraz prędkość pochłaniania lub przekazywania ciepła) jest zgodna z asteroidami o podobnym rozmiarze - dodał.

Powód, dla którego asteroida nie została odkryta do 2015 roku, częściowo wynikał z tego, że przez większość czasu przebywała za Marsem, a z uwagi na niewielkie rozmiary, z łatwością wymyka się obserwacjom. Sprawy nie ułatwia też jej ciemny odcień - albedo lub ilość światła, które odbija asteroida, było w przybliżeniu równoważne bryle węgla.

Jej ekscentryczność i nachylenie orbity sugeruje, że była kiedyś kometą, która straciła wszystkie swoje lotne związki po przelocie licznych orbit wokół Słońca i jest teraz martwą skałą przelatującą w przestrzeni kosmicznej.

Gdy Asteroida Halloween powróci w nowym roku, nawet jeśli będzie znacznie dalej, naukowcy wykorzystają okazję, aby dowiedzieć się jeszcze więcej na jej temat.

Asteroida Halloween jest nadal około 3,7 razy dalej niż odległość między Słońcem a Ziemią.

Diagram orbity asteroidy 2015 TB145 i jej położenie (JPL-NASA)JPL-NASA

Autor: AP, sj//ank / Źródło: sciencealert.com; źródło głównego zdjęcia: J. A. Penas/SINC

Źródło zdjęcia głównego: J. A. Penas/SINC

Przed nami kolejny ciepły jak na luty dzień. Jak tłumaczyła synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek, szczególnie wysokie wartości pokażą termometry na wschodzie kraju. Prognozy IMGW wskazują, że tak wyraźna anomalia przeciętnie zdarza się rzadziej niż raz na dwadzieścia lat.

Niezwykle ciepły wtorek. Coś takiego zdarza się "rzadziej niż raz na dwadzieścia lat"

IMGW, tvnmeteo.pl

Saharyjski pył prawdopodobnie we wtorek dotrze do naszego kraju - przekazał Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Powodem jego pojawienia się nad Europą jest napływ ciepłego powietrza znad Afryki.

"Przygotujcie się na odwiedziny Afryki"

"Przygotujcie się na odwiedziny Afryki"

Pogoda na dziś. We wtorek 27.02 termometry wskażą od 6 do niemal 20 stopni Celsjusza. Tam, gdzie będzie najchłodniej, pojawią się opady deszczu. W innych regionach można spodziewać się wielu chwil ze słońcem.

Pogoda na dziś - wtorek 27.02. Duże różnice temperatury między północą a południem

Pogoda na dziś - wtorek 27.02. Duże różnice temperatury między północą a południem

Luty w wielu regionach Polski kończy się pogodą jak w środku wiosny. Temperatura we wtorek poszybuje do niemal 20 stopni Celsjusza. Bardzo ciepło zapowiadają się także pierwsze dni marca.

Wybuch ciepła. Będzie prawie 20 stopni

Japoński lądownik SLIM przetrwał noc księżycową, choć nie był zaprojektowany do "przeżycia" w tak ekstremalnych warunkach - poinformowała w poniedziałek agencja kosmiczna JAXA. To pierwszy w historii lądownik, który precyzyjnie wylądował na powierzchni Srebrnego Globu.

Na Księżycu stał się "cud"

Na Księżycu stał się "cud"

Zima w tym roku przypomina wiosnę, a przyroda zaczęła budzić się do życia z wyprzedzeniem. Jak tłumaczy synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek, natura wcale nie dała się całkowicie wyprowadzić w pole ciepłej aurze. Niewykluczone także, że w tym roku jeszcze liźnie nas jęzor zimna "Bestii ze Wschodu".

Ekstremalnie ciepły luty. Czy "Bestia ze Wschodu" przegoni wiosnę?

Ekstremalnie ciepły luty. Czy "Bestia ze Wschodu" przegoni wiosnę?

NASA opublikowała w poniedziałek zdjęcie powierzchni Księżyca, na którym widać lądownik Odyseusz, pierwszy amerykański statek kosmiczny na Srebrnym Globie od ponad 50 lat. Według projektantów maszyny, kontakt z nią zostanie utracony o kilka dni wcześniej, niż początkowo oczekiwano.

Tu jest Odyseusz. NASA pokazała zdjęcie

CNN, NASA, tvnmeteo.pl

Fala zimna dotknęła w weekend Hiszpanię. Temperatura gwałtownie się obniżyła, a w północnej części kraju spadł śnieg. W efekcie obfitych opadów drogi łączące północne regiony ze środkową częścią kraju zostały zamknięte dla ciężarówek. Hiszpanie zmagają się też z intensywnymi opadami deszczu i z silnym wiatrem.

Śnieg spadł w Hiszpanii

Śnieg spadł w Hiszpanii

ENEX, El Pais, elobservador.com.uy, AEMET

Mieszkańcy wsi Piasek pod Cedynią (województwo zachodniopomorskie) proszą o pomoc, ponieważ wody opadowe i gruntowe zatrzymują się na ich podwórkach, a niektórym zalewa też piwnice. Jak zaznaczają, to przez nową zaporę przeciwpowodziową. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie mówi, że "wał został wykonany zgodnie z dokumentacją projektową".

Wał chroni przed powodzią, ale podwórka i piwnice zalane. "Coś nie zagrało"

Wał chroni przed powodzią, ale podwórka i piwnice zalane. "Coś nie zagrało"

TVN24, tvnmeteo.pl, IMGW

Zanieczyszczenia powietrza mają przełożenie na ilość opadów. Jak wynika z badań amerykańskich naukowców, znajdujące się w atmosferze cząsteczki sprawiają, że powietrze staje się chłodniejsze i suchsze. Zjawisko to może maskować pełną skalę zmian klimatycznych poprzez ukrywanie ekstremalnych opadów związanych z ocieplaniem się planety.

Zagadka "zaginionego" deszczu nareszcie rozwiązana

Berkeley Lab

Pająk Joro, inwazyjny gatunek z Japonii, bardzo dobrze radzi sobie w miastach. Przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych badanie wykazało, że stawonogom tym nie przeszkadzają silne wibracje związane z ruchem drogowym. Ta cecha prawdopodobnie ułatwi im w przyszłości opanowanie kolejnych regionów.

Inwazyjny pająk radzi sobie w miejskiej dżungli i "nigdzie się nie wybiera"

Inwazyjny pająk radzi sobie w miejskiej dżungli i "nigdzie się nie wybiera"

CNN, UGA Today

Przed nami absolutnie niezwykła temperatura w ostatnich dniach lutego. A jak zacznie się marzec? Czy będzie równie wyjątkowo ciepło, czy jednak zima wróci? Sprawdź długoterminową prognozę pogody na 16 dni.

Pogoda na 16 dni: tak mógłby wyglądać koniec kwietnia

Pogoda na 16 dni: tak mógłby wyglądać koniec kwietnia

Osuwisko porwało dwoje dzieci w Kalifornii. Jak poinformowała policja, do tragedii doszło na polu namiotowym w pobliżu zapory na rzece Sacramento. Chociaż do akcji natychmiast wkroczyły służby ratunkowe, dzieci nie udało się uratować.

Osuwisko w pobliżu gigantycznej tamy. Nie żyje dwoje dzieci

Osuwisko w pobliżu gigantycznej tamy. Nie żyje dwoje dzieci

San Francisco, ABC 7 News

Nowe księżyce Urana i Neptuna zostały zaobserwowane przez astronomów. Jak wyjaśnili odkrywcy, to prawdopodobnie najciemniejsze obiekty tego typu, jakie da się zaobserwować za pomocą ziemskich teleskopów. Ich znalezienie wymagało wykorzystania specjalnej techniki obróbki obrazu.

Odkryto kolejne księżyce Urana i Neptuna

Odkryto kolejne księżyce Urana i Neptuna

Carnegie Science

Na plaży na włoskiej wyspie Lido, oddzielającej Lagunę Wenecką od Morza Adriatyckiego, znaleziono zwłoki ogromnej ryby. Mierzyła 2,5 metra i ważyła tonę.

Morze wyrzuciło na brzeg ogromną martwą rybę

Morze wyrzuciło na brzeg ogromną martwą rybę

ANSA, tvnmeteo.pl

Lawina śnieżna zeszła w niedzielę w masywie Sancy położonym we francuskim departamencie Puy-de-Dome. W wyniku żywiołu zginęły cztery osoby, a trzy zostały ranne.

Lawina zeszła nad ośrodkiem narciarskim. Nie żyją cztery osoby

Lawina zeszła nad ośrodkiem narciarskim. Nie żyją cztery osoby

PAP, francetvinfo.fr

Tegoroczny luty jest na najlepszej drodze do tego, aby uplasować się jako najcieplejszy luty w Polsce od początku prowadzenia pomiarów - informuje Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Już jest on określany jako miesiąc "ekstremalnie ciepły".

Takiego lutego najprawdopodobniej jeszcze nie mieliśmy

Takiego lutego najprawdopodobniej jeszcze nie mieliśmy

IMGW, tvnmeteo.pl

Gdyby kraje Unii Europejskiej przestrzegały wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), dotyczących norm zanieczyszczonego powietrza, to można by ograniczyć liczbę przedwczesnych zgonów o blisko 240 tysięcy rocznie. Badania na ten temat przeprowadzili eksperci z Cyprus Institute i niemieckiego Towarzystwa Maxa Plancka.

Dzięki temu można by uratować życie 238 tysięcy osób rocznie

Dzięki temu można by uratować życie 238 tysięcy osób rocznie

The Guardian, tvnmeteo.pl, WHO

Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych (ISRO) planuje wysłać na Marsa swojego drona. Misja zaplanowana jest na początek lat trzydziestych XXI wieku. Czy pionierski wiropłat Ingenuity od amerykańskiej agencji kosmicznej NASA doczeka się następcy?

Ingenuity będzie mieć swojego następcę?

space.com, indiatoday.in

W niższych partiach Tatr zapanowała iście wiosenna aura, z zimowego snu wybudziły się pierwsze niedźwiedzie. - Korzystają z ocieplenia i uzupełniają zapasy tłuszczu - powiedział Tomasz Zając, edukator i przewodnik TPN.

Pierwsze niedźwiedzie opuściły gawry

PAP, TPN

Strażacy w australijskim stanie Wiktoria spieszą się z ugaszeniem szalejącego ognia, zanim w środku następnego tygodnia powrócą upały, co spowoduje znaczne ryzyko rozprzestrzenienia się pożarów, które już i tak wymknęły się spod kontroli, a także wybuch nowych.

Trwa walka z czasem. "Bądźcie naprawdę dobrze przygotowani"

Trwa walka z czasem. "Bądźcie naprawdę dobrze przygotowani"

abc.net.au, Reuters, tvnmeteo.pl

Od dwóch miesięcy w zoo w stolicy Ekwadoru przebywa niedźwiedź, który trafił tam po tym, jak stanowił zagrożenie dla obszarów zamieszkałych. Weterynarze apelują o jak najszybsze przetransportowanie go do naturalnego środowiska z dala od zaludnionych terenów, tłumacząc, że im więcej czasu upływa, tym jego umiejętności przetrwania na wolności są coraz mniejsze.

Niedźwiedź czeka na śmigłowiec

Niedźwiedź czeka na śmigłowiec

Żył przed 240 milionami lat, a długość jego ciała wynosiła pięć metrów. Naukowcy zaprezentowali skamieniałości gada, które znaleziono na południu Chin. Najbardziej charakterystyczną cechą zwierzęcia, nazwanego przez badaczy "smokiem", jest jego szyja.

Pokazali skamieniałości "smoka" sprzed 240 milionów lat

LiveScience.com, National Museums Scotland, tvnmeteo.pl

Puchacz Flaco, który uciekł ponad rok temu z nowojorskiego zoo, przez ponad rok żył na wolności. Niestety, w piątek przekazano smutną informację. Ptak zginął, bo zderzył się z budynkiem na Manhattanie.

Ulubieniec nowojorczyków zderzył się z budynkiem. Flaco nie żyje

Ulubieniec nowojorczyków zderzył się z budynkiem. Flaco nie żyje

CNN, Wild Bird Fund, AP, tvnmeteo.pl

Część Peru nawiedziły ulewy. Deszcz sprawił, że rzeki wystąpiły z brzegów. Osuwiska, do których doszło na skutek opadów, zniszczyły pola i zablokowały drogę łączącą kilka miast. Meteorolodzy ostrzegają, że opady póki co nie ustąpią.

Zaczęło padać i "wszystko przepadło"

Zaczęło padać i "wszystko przepadło"

Reuters, panamericana.pe, tvnmeteo.pl

Za nami maksimum Śnieżnego Księżyca. To ostatnia zimowa pełnia. Zdjęcia zjawiska otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Tak prezentował się Śnieżny Księżyc

Tak prezentował się Śnieżny Księżyc

tvnmeteo.pl, Kontakt 24

Na stoku narciarskim w słowackim mieście Liptowski Mikułasz został zauważony kangur. Zwierzę zostało już schwytane, trwają poszukiwania właściciela. W sieci pojawiło się nagranie z wizyty egzotycznego zwierzęcia w górach.

Kangur skakał po tatrzańskim stoku. Nagrała go Słowaczka

Kangur skakał po tatrzańskim stoku. Nagrała go Słowaczka

TVN24 / Gazeta Wyborcza

Już niedługo głuszce rozpoczną gody, które nazywane są tokami. Z tego powodu Babiogórski Park Narodowy zamknie z końcem lutego trasy narciarskie na swoim obszarze.

Wkrótce koniec szusowania w parku narodowym. "Przyroda ma pierwszeństwo nad turystami"

Wkrótce koniec szusowania w parku narodowym. "Przyroda ma pierwszeństwo nad turystami"

Zespół naukowcy z University of Queensland odkrył w ekwadorskiej dżungli nowy gatunek anakondy Eunectes akayima. Jest to jeden z największych, najcięższych i najdłuższych węży na świecie. - Jak się okazało, rozmiar tych wspaniałych stworzeń był niesamowity - powiedział profesor Bryan Fry, jeden z odkrywców.

W amazońskiej dżungli odkryto nowy gatunek gigantycznego węża

W amazońskiej dżungli odkryto nowy gatunek gigantycznego węża

CNN, sciencedaily.com

Amerykańscy naukowcy donoszą, że nie ma bezpiecznego dla zdrowia stężenia szkodliwego pyłu PM2,5. Nawet niewielkie narażenie na smog powoduje wzrost ryzyka hospitalizacji z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Wyniki dwóch nowych badań na ten temat zostały opublikowane w czasopiśmie "British Medical Journal".

Nawet niewielkie narażenie na smog wpływa źle na nasze zdrowie

Nawet niewielkie narażenie na smog wpływa źle na nasze zdrowie

The Guardian

Ponad sto samochodów zderzyło się na śliskiej drodze we wschodnich Chinach. Kilka osób zostało rannych - poinformowała policja.

Harmonijka ze zgniecionych samochodów. Zderzyło się ich ponad sto

Harmonijka ze zgniecionych samochodów. Zderzyło się ich ponad sto

W Andaluzji na południu Hiszpanii dziki przyczyniły się do odkrycia niewielkiego instrumentu dętego sprzed ponad 2000 lat. Kamienna piszczałka zachowała się w dobrym stanie i nadal wydaje dźwięki, ale według badaczy, mogła być ona używana nie tylko do celów muzycznych.

Dziki szukały jedzenia. Zamiast niego wykopały instrument sprzed ponad 2000 lat