Dzieci z Mazowsza uczą się, jak zachowywać się w czasie powodzi. W czwartek odbyły się pierwsze lekcje, na które pieniądze pozyskał wojewoda mazowiecki. Lekcjom przyświeca sugestywne zdanie: "jeśli mieszkasz w pobliżu rzeki przez 30 lat to prawdopodobieństwo, że w tym czasie wystąpi tzw. powódź stuletnia, jest większe niż wyrzucenie za pierwszym razem szóstki kostką do gry".
- Powódź jest zawsze ogromnym przeżyciem, zwłaszcza dla dzieci. Zależy nam na tym, by zdobywały one wiedzę o bezpiecznym postępowaniu w razie zagrożenia. Warto przypomnieć, że na przykład w Japonii dzieci od najmłodszych lat uczą się, co robić w przypadku trzęsienia ziemi - powiedział doradca wojewody mazowieckiego Andrzej Rybus-Tołłoczko
Koordynatorem pilotażowego programu edukacji przeciwpowodziowej jest Fundacja Viva. Pilotaż przewiduje przeprowadzenie do końca października cyklu 40 zajęć w wymiarze 8 godzin lekcyjnych w każdej z ośmiu gmin.
Odpowiednie do wieku
Anna Zielińska z Fundacji Viva podkreśliła, że treść i forma pilotażowych zajęć edukacji przeciwpowodziowej dostosowana jest do wieku dzieci.
- Podczas zajęć dzieci uczą się m.in. jakim zjawiskiem jest powódź, jak powstaje i jakie niesie ze sobą zagrożenia. Zapoznają się też z komunikatami przeciwpowodziowymi i prawidłowym reagowaniem na te komunikaty. Poznają również zasady bezpieczeństwa, przede wszystkim osobistego, ale także właściwego postępowania w ramach ochrony rodziny, domu, zwierząt gospodarskich i domowych - powiedziała Zielińska. Dodała, iż szkoły, które uczestniczą w pilotażu otrzymały m.in. specjalny podręcznik z materiałami dydaktycznymi dla nauczycieli "Jak sobie radzić z powodzią".
Na pierwszy ogień gmina Gąbin
W czwartek lekcje o tematyce przeciwpowodziowej odbyły się m.in. w szkole podstawowej nr 23 w Borkach oraz w gimnazjum w Dobrzykowie w gminie Gąbin, którą w 2010 r. powódź nawiedziła dwukrotnie. Zajęcia z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami poprowadzili trenerzy przeszkoleni przez specjalistów z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
W Borkach najmłodsi z zerówki uczyli się m.in. prawidłowego sygnalizowania kolorami prośby o pomoc: biały - chcę się ewakuować, niebieski - proszę o jedzenie i picie, czerwony - proszę o pomoc medyczną. Dzieci z klas I-III poznawały zasady wyboru i przeniesienia w bezpieczne miejsce - np. na strych - najpotrzebniejszych sprzętów i urządzeń, a także zasad ewakuacji z gospodarstw rolnych ludzi i zwierząt oraz zabezpieczenia substancji chemicznych, jak nawozy. Uczniowie klas IV-VI zasady te poznawali w praktyce - w formie zabawy - wcielając się w role poszczególnych członków rodziny i dzieląc odpowiednie zadania dla poszczególnych osób.
Plan dla całej rodziny
Dzieci otrzymały do wypełnienia z rodzicami "Rodzinny plan powodziowy", obejmujący m.in. spis ważnych numerów telefonów, w tym alarmowych, wykaz częstotliwości lokalnych stacji radiowych, a także opis planu ewakuacji bezpiecznymi drogami i podanie adresu, gdzie w razie rozłąki rodzina może się spotkać. Plan zawiera też instrukcje dotyczące m.in. uszczelnienia domu, wyłączenia instalacji elektrycznych i gazowych oraz zapobiegania chorobom.
Plan w podtytule informuje rodziców: "Jeśli mieszkasz w pobliżu rzeki przez 30 lat to prawdopodobieństwo, że w tym czasie wystąpi tzw. powódź stuletnia, jest większe niż wyrzucenie za pierwszym razem szóstki kostką do gry".
Autor: map / Źródło: PAP