Mroźny front atmosferyczny zaskoczył całe północne Stany Zjednoczone. O niezwykle srogiej pogodzie w tej części świata przekonała się również polska załoga statku transportowego Mamry, która wpłynęła na wody największego jeziora słodkowodnego USA - Michigan.
Jak informował w poniedziałek 24.11 Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej, marynarze przyzwyczajeni do mroźnych i srogich zim nie kryli zaskoczenia, widząc oblodzenie wszystkich urządzeń.
- Nasze statki pływają po całym świecie, w tym do Murmańska czy portu Svea na Spitsbergenie. Na marynarzach taka zima nie robi wrażenia. Jednak na Wielkich Jeziorach Amerykańskich taki lód w listopadzie to rzadkość. Prawdziwe zalodzenie przychodzi tam zwykle gdzieś w połowie grudnia - informował TVN Meteo Gogol.
Komplikacje przez zimę
Rokrocznie po Nowym Roku z powodu mroźnych zim Wielkie Jeziora Amerykańskie są całkowicie zamykane dla oceanicznych statków. Dostęp do jezior jest ponownie otwierany dopiero w kwietniu. W tym roku Administracja Wielkich Jezior zapowiedziała zamknięcie tych akwenów dla żeglugi na 24 grudnia.
- Problemem w takich sytuacjach jest jedynie wejście i wyjście z portu, ponieważ cały ten lód trzeba ze wszystkich urządzeń pokładowych po prostu usunąć ręcznie łomami - wyjaśnia Krzysztof Gogol.
Ostatnia zima (2013-2014) na Wielkich Jeziorach była również bardzo mroźna, a lód na Jeziorze Górnym, Huron czy Michigan zalegał do maja.
Płynie do Milwaukee
Statek PŻM m/s Mamry, który znajduje się obecnie na Jeziorze Michigan płynie do Milwaukee (największe miasto w stanie Wisconsin). Tam skończy wyładunek holenderskiej stali. Potem ma płynąć do Thunder Bay (Kanada) na Jeziorze Górnym po pszenicę do Włoch.
Lider na Wielkich Jeziorach Amerykańskich
- PŻM wraz z dwoma kanadyjskimi kompaniami : Fednav oraz Canfornav, jest światowym liderem jeśli chodzi o eksploatację statków oceanicznych na akwenach Wielkich Jezior Amerykańskich - informuje Krzysztof Gogol z PŻM.
Autor: PW/mk / Źródło: TVN Meteo
Źródło zdjęcia głównego: PŻM