Premium

Jak Wonderwoman ma się dogadać z Johnnym Bravo, czyli co łączy i dzieli Polaków

Sytuacja w Polsce na dziś jest taka, że coraz więcej z nas chce zgody, tylko nie jesteśmy gotowi jeszcze na to, żeby jako pierwsi wyciągnąć rękę - oceniają badaczki z Polskiej Akademii Nauk. Rozmawiamy na temat ich raportu o tym, jak widzimy Polskę oraz czy może nas jeszcze połączyć coś poza gościnnością i Robertem Lewandowskim.

Na przebieranym przyjęciu spotykają się: Wonderwoman, Kapitan Ameryka, Johnny Bravo, Zorro, Tarzan. Wszyscy chcieliby dobrze się bawić, miło spędzić ze sobą czas. Ale nie każdy umie wyciągnąć rękę na powitanie czy na zgodę (niektórzy już się znają i nawet ukryci za kostiumami, pamiętają dawne animozje).

Wonderwoman jest zaangażowana i potrafi zidentyfikować się z całą ludzkością, a jednak nie bardzo umie porozmawiać z Johnnym Bravo, który jest przesadnie skoncentrowany na sobie.

Kapitan Ameryka, choć stawia na tradycyjne wartości, nie zamyka się na innych. A jednak podpiera ścianę, bo zaraz obok niego stoi Zorro, który nie tylko ukrywa swoją prawdziwą tożsamość, ale świadomie izoluje się od innych. Tarzan nie widzi, że ludzie się do niego uśmiechają (może to przez maski?) i czuje się naprawdę osamotniony.

Te "przebrania" to persony pięciu segmentów, które badacze i badaczki z Laboratorium Poznania Politycznego Instytutu Psychologii PAN wyróżnili dzięki badaniom ilościowym i jakościowym Polek oraz Polaków.

Kim są Polki i Polacy?Laboratorium Poznania Politycznego IPPAN

Kim jesteśmy?

  • Wonderwoman to Spełnieni Demokraci (20 proc. badanych),
  • Kapitan Ameryka to Otwarci Tradycjonaliści (23 proc.),
  • Johnny Bravo - Zaangażowani Konserwatyści (15 proc.),
  • Zorro - Zawstydzeni Polską (14 proc.),
  • Tarzan - Wycofani Pesymiści (28 proc.).

W której grupie jesteś i czy na tym przebieranym przyjęciu, którym jest Polska, mielibyśmy szansę złapać się za ręce i dobrze się bawić? Sprawdzamy, o wynikach badania rozmawiając z dwiema spośród jego autorek: dr Martą Marchlewską i dr Oliwią Maciantowicz. W rozmowie odnosimy się do raportu z badania "Czy i jak identyfikujemy się dziś z Polską?".

Czytaj dalej po zalogowaniu

premium

Uzyskaj dostęp do treści premium za darmo i bez reklam