Polska w okresie od stycznia do lipca 2023 roku wyeksportowała 90 tysięcy ton gofrów i wafli o wartości 503 milionów euro - poinformował Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). W 2022 roku wyroby te trafiły do odbiorców w ponad 100 krajach.
W czwartkowym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE" analitycy think tanku związanego z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów zwrócili uwagę, że eksport wyrobów piekarniczych i ciastkarskich, w tym także gofrów i wafli, w pierwszych siedmiu miesiącach 2023 roku rósł mimo niekorzystnych uwarunkowań zewnętrznych, skutkujących rosnącymi kosztami produkcji. Chodzi m.in. o wzrost cen energii i surowców do produkcji.
Eksport polskich gofrów i wafli
"W tym okresie zagranicznym odbiorcom dostarczono 90 tys. ton gofrów i wafli o wartości 503 mln euro. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego wolumen sprzedanych produktów wzrósł o 6,6 proc., zaś wartość – o 16,1 proc." - wskazano.
Dla porównania, w 2022 roku - jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego - Polska wyeksportowała 155 tys. ton gofrów i wafli o wartości około 828 mln euro. Dodano, że w ujęciu ilościowym było to o 17 proc. więcej niż rok wcześniej, a w ujęciu wartościowym – o ponad 32 proc. więcej rok do roku.
Analitycy podkreślili, że gofry i wafle są najważniejszą pozycją w polskim eksporcie wśród wyrobów piekarniczych i ciastkarskich. Według danych GUS, w 2022 roku stanowiły one około 33 proc. polskiego eksportu wyrobów piekarniczych i ciastkarskich.
Kto kupuje polskie gofry i wafle?
W zeszłym roku gofry i wafle "made in Poland" kupili odbiorcy z ponad stu krajów.
Jak czytamy, do najważniejszych rynków zbytu należały kraje unijne, a wśród nich: Niemcy (ok. 17,8 proc. udział w wartości polskiego eksportu tego rodzaju wyrobów), Francja (8,4 proc.), Czechy (5 proc.) i Rumunia (4,5 proc.). Spośród krajów spoza UE największymi odbiorcami były: Wielka Brytania (13,5 proc.), Stany Zjednoczone (ok. 4 proc.), Rosja (ok. 3 proc.) i Arabia Saudyjska (2,2 proc.).
Polskie gofry i wafle, jak podkreślili analitycy PIE, okazały się też odporne na skutki pandemii COVID-19. "W porównaniu z 2019 r. nastąpił wzrost wolumenu sprzedaży tych produktów za granicą o 34,9 proc., a w ujęciu wartościowym – o 60,9 proc." - zauważyli. O silnej pozycji konkurencyjnej producentów tych towarów na rynkach zagranicznych, jak wskazali, świadczy też wysoki udział Polski w ich światowym eksporcie. W 2022 roku było to 15,1 proc.
W analizie przypomniano, że w latach 2013-2022 wartość polskiego eksportu wyrobów piekarniczych i ciastkarskich wzrosła o około 230 proc. W 2022 roku Polska sprzedała za granicę 812 tys. ton tego typu wyrobów o wartości ponad 2,5 mld euro. Według statystyk międzynarodowych, na które powołało się PIE, w ubiegłym roku udział Polski w światowym eksporcie tych wyrobów wyniósł około 5,6 proc.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock