Dariusz Seliga został nowym prezesem PKP Cargo - podano w komunikacie. Od marca w firmie trwa spór zbiorowy, wobec braku porozumienia związkowcy zajęli we wtorek siedzibę spółki.
W zakończonym w ubiegły piątek referendum strajkowym, za tą formą protestu opowiedziało się 99 proc. głosujących, przy frekwencji wynoszącej 70 procent.
Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych Grzegorz Samek oświadczył, że ponieważ "pieniędzy na podwyżki nie ma" związkowcy pozostają w siedzibie spółki. Wyraził oczekiwanie, że rada nadzorcza uzupełni skład zarządu obecnie liczący dwie osoby. Zwrócił się o wsparcie do parlamentarzystów, których związki informowały o sytuacji w firmie. - Czekamy na rozwój wypadków, mamy nadzieję, że dzisiaj uda nam się zawrzeć porozumienie lub przyjąć protokół rozbieżności, który pozwoli powołać mediatora i przejść do następnej fazy sporu zbiorowego - powiedział.
Spór w PKP Cargo
Związki zawodowe wchodzące w skład Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego "w związku z napiętą sytuacją w dwóch największych spółkach kolejowych" - PKP Cargo i Polregio - zwróciły się o zwołanie posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury "dla wyjaśnienia sytuacji w tych spółkach i zażegnanie strajków, które sparaliżują ruch kolejowy w obszarze przewozów regionalnych i dużego przewoźnika towarowego". Polregio to największy pasażerski przewoźnik w Polsce, w ciągu roku z usług Polregio korzysta - według danych spółki - blisko 72 mln pasażerów. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich wynosi ok 27 procent.
We wtorek PKP Cargo poinformowała, że Władysław Szczepkowski, który przez ostatnie pół roku pełnił rolę tymczasowego prezesa zarządu, od środy wraca do rady nadzorczej.
1 marca PKP Cargo zwróciła się do związkowców o odroczenie decyzji w sprawie podwyżek co najmniej do czasu oceny wyników finansowych PKP Cargo za 2021 rok i pierwszy kwartał 2022 roku. Poinformowano wtedy, że w związku z podtrzymaniem przez związki zawodowe postulatów wdrożenia podwyżki wynagrodzeń od 1 kwietnia 2022 roku strony "podpisały protokół kończący dialog społeczny". Pod koniec sierpnia ubiegłego roku spółka zapowiedziała, że podjęcie w styczniu 2022 rozmów o "systemowej podwyżce wynagrodzeń" od 1 kwietnia 2022 r. z uwzględnieniem wyników finansowych za rok 2021 oraz bieżącej sytuacji firmy.
7 marca związki w PKP Cargo wszczęły spór zbiorowy wobec odmowy spełnienia żądań podwyżki od 1 kwietnia wynagrodzeń pracowników objętych układem zbiorowym o 600 zł od 1 kwietnia.
W ubiegłym roku PKP Cargo zanotowała 225,3 mln zł straty netto przy 4,3 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami. Rok wcześniej grupa miała 224,3 mln zł zysku netto przy 4,1 mld zł przychodów. Przewieziona masa towarowa w ubiegłym roku wzrosła do 101,6 mln ton wobec 93,6 mln ton w roku 2020.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce i czołowym operatorem w Unii Europejskiej. Oferuje usługi logistyczne z wykorzystaniem transportu kolejowego (największy tabor w Polsce), samochodowego oraz morskiego. Świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii.
Nowy prezes w PKP Cargo
PKP Cargo poinformowało, że Rada Nadzorcza spółki, w wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego, z dniem 13.04 br. powołała na stanowisko prezesa zarządu firmy Dariusza Seligę. W skład zarządu powołano też Zenona Kozendrę, powierzając mu funkcję członka zarządu - przedstawiciela pracowników PKP CARGO S.A.
Napisano, że zgodnie ze złożonymi oświadczeniami zarówno Dariusz Seliga jak i Zenon Kozendra nie prowadzą działalności konkurencyjnej wobec spółki, nie uczestniczą w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej, spółki kapitałowej, nie uczestniczą w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu oraz żaden z nich nie został wpisany do Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonego na podstawie ustawy o KRS.
Kim jest nowy prezes PKP Cargo?
Seliga - jak napisano w komunikacie - jest absolwentem Wyższej Szkoły im. Pawła Włodkowica w Płocku, studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego w Warszawie i Akademii Obrony Narodowej oraz podyplomowych studiów menadżerskich Executive MBA Sektora Kolejowego. Ukończył też czteroletnie studia doktoranckie na Akademii Obrony Narodowej.
Od 2004 roku Seliga pracował w administracji samorządu warszawskiego na stanowisku pełnomocnika Prezydenta Miasta, w 2005 roku został burmistrzem dzielnicy Włochy, a następnie posłem na Sejm RP V,VI i VII kadencji. Przypomniano, że w 2016 roku objął stanowisko prezesa PKP CARGO CONNECT, spółki należącej do Grupy PKP CARGO, a od 2019 roku związany był ze spółką PKP CARGO INTERNATIONAL a.s. (czeska spółka należąca do PKP CARGO S.A.) początkowo jako członek zarządu, a od 2021 roku do 13.04 br jako prezes zarządu.
Obecnie skład zarządu PKP Cargo przedstawia się następująco: Dariusz Seliga (prezes), Marek Olkiewicz (członek zarządu ds. operacyjnych), Zenon Kozendra (członek zarządu przedstawiciel pracowników).
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24