Google usunęło z platformy YouTube ponad 11 tysięcy kont. Według informacji koncernu to konta propagandowe mające powiązania z Rosją, Chinami i innymi krajami szerzącymi dezinformację w sieci.
Koncern Google ogłosił w poniedziałek, że usunął z platformy YouTube 11 tysięcy kont, które mają powiązania z państwowymi kampaniami propagandowymi. To efekt działania Threat Analysis Group (TAG), zespołu Google'a, który wykrywa kampanie dezinformacyjne mające na celu wpływanie na opinię publiczną lub polaryzację społeczeństw.
Według raportu TAG z Chinami powiązanych było 7700 usuniętych kont. Na kanałach tych udostępniano głównie treści w języku chińskim i angielskim, promujące Chińską Republikę Ludową, wspierające prezydenta Xi Jinpinga i komentujące politykę zagraniczną USA.
Ponad 2000 usuniętych kanałów miało związki z Rosją, a prezentowane treści wspierały politykę Kremla, krytykowały natomiast Ukrainę, NATO i Zachód. Wskazano na ich powiązania z RT (dawniej Russia Today), rosyjską państwową telewizją założoną przez rząd. Stacja wielokrotnie oskarżana była o działania propagandowe, szerzenie dezinformacji, propagowanie teorii spiskowych, a nawet prowadzenie działalności szpiegowskiej na całym świecie. W Polsce zakazano jej nadawania w 2022 roku.
Część usuniętych kont powiązana była z Azerbejdżanem, Iranem, Turcją, Izraelem, Rumunią i Ghaną. Jak poinformowano, były wymierzone w rywali politycznych. Niektóre kampanie koncentrowały się na narastających konfliktach geopolitycznych, w tym na narracjach po obu stronach wojny izraelsko-palestyńskiej.
Z opublikowanego w poniedziałek raportu zespołu TAG wynika, że Google od początku roku usunęło już 34 tysiące kont mających powiązanie z szerzeniem propagandy. W pierwszym kwartale roku zniknęło z sieci 23 tysiące kont, pomiędzy kwietniem a czerwcem 11 tysięcy.
Digital News Report 2025 przygotowywany przez Reuters Institute for the Study of Journalism (Univeristy of Oxford) zwraca uwagę na globalny zwrot ku informacjom przyswajanym za pośrednictwem platform społecznościowych. Coraz powszechniejsze są obawy dotyczące dezinformacji. Obecnie 58% badanych wyraża zaniepokojenie tym, że coraz trudniej odróżnić im prawdę od fałszu.
Źródło: CNBC, FOX Business
Źródło zdjęcia głównego: Gabo_Arts/Shutterstock