W Gdańsku trwają 14. Międzynarodowe Targi Kolejowe "Trako". Pesa Bydgoszcz zaprezentowała prototyp lokomotywy z napędem wodorowym. To drugi tego typu, po chińskim, pojazd na świecie.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że "targi Trako są doskonałą okazją, aby prezentować polską myśl inżynierską". - Polska kolej się zmienia. Z jednej strony szeroki program taborowy, dający nadzieję na nowoczesne pociągi i wyremontowane wagony i składy – i to się już dzieje. Z drugiej strony, innowacje i rozwój. Na Zielony Ład Komisji Europejskiej polscy inżynierowie odpowiadają konkretem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Wodór rządzi, tak możemy to określić, zarówno zestaw kolejowy Alstomu, jak i nowoczesna, innowacyjna lokomotywa wodorowa wyprodukowana przez Pesę przy współudziale Orlenu i finansowaniu bardzo istotnym - bo bez finansowania nie można byłoby w ogóle mówić o takich innowacjach - stworzonym przez Polski Fundusz Rozwoju – wskazał Andrzej Bojanowski, prezes Międzynarodowych Targów Gdańsk.
Prezes Polskiego Fundusz Rozwoju Paweł Borys przypomniał, że kierowana przez niego instytucja trzy lata temu stała się inwestorem w Pesie Bydgoszcz.
- Widzieliśmy w niej duży potencjał rozwoju. Od początku zależało nam na zapewnieniu Pesie stabilnego, długoterminowego wsparcia kapitałowego, ale też przede wszystkim na tym, aby była to firma innowacyjna i nowoczesna. Udało się stworzyć unikalny produkt, obiecujemy, że to nie wszystko – mówił szef PFR.
Pesa - lokomotywa z napędem wodorowym
Prace nad projektem lokomotywy z napędem wodorowym trwały dwa lata.
Prezes Pesy Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski wyjaśnił, że nowy produkt zakładu to lokomotywa zeroemisyjna napędzana ogniwem wodorowym i baterią. Zaprezentowany w Gdańsku pojazd to model prototypowy.
- Lokomotywa będzie przeznaczona do testów, najpierw u nas w firmie, później na torze próbnym w Żmigrodzie i oczywiście też u naszego docelowego partnera PKN Orlen na torach w Płocku. To jest tak naprawdę jeden z dwóch wyprodukowanych na świecie prototypów lokomotywy wodorowej. Jest również prototyp chiński, który od kilku miesięcy jest objeżdżany. Nasza lokomotywa jest absolutnym liderem w Europie – powiedział dziennikarzom szef bydgoskiej firmy.
Wyjaśnił, że powstały w Pesie pojazd to lokomotywa manewrowa. - Ona może obsługiwać pojazdy w portach, w fabryce czy na innych bocznicach. Lokomotywa szlakowa powstanie w drugiej kolejności, dlatego, że wodór ze swoją bardzo niską masą cząsteczkową potrzebuje dużych zbiorników, więc tu dużą rolę odgrywać będzie częstość tankowania – objaśnił Zdziarski.
Czteroosiowa lokomotywa wodorowa z Pesy posiada silniki trakcyjne o mocy 4x180kW. W pojeździe zastosowane zbiorniki wodoru – 175 kg, baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2x85 kW.
Trako - targi kolejowe w Gdańsku
W rozpoczętych we wtorek w Gdańsku 14. Targach Kolejowych "Trako" uczestniczy ponad 500 wystawców z 25 krajów m.in. Austrii, Belgii, Chin, Czech, Holandii, Niemiec, Litwy, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoch.
To największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego. Impreza zakończy się w piątek.
Źródło: PAP