Z majowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen utrzymał Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 245,40 zł - informuje ASM Sales Force Agency. Jak dodają autorzy najnowszego "Badania i Raportu Koszyk Zakupowy", już tylko w pięciu sieciach tak zwany koszyk zakupowy kosztuje mniej niż 300 złotych.
Z najnowszego badania ASM Sales Force Agency wynika, że średnia cena koszyka zakupowego podskoczyła o 2,12 zł i wyniosła 297,42 zł. Podwyżki odnotowano w ośmiu sieciach, natomiast w przypadku pięciu pozostałych ceny były niższe niż w kwietniu bieżącego roku.
- Tegoroczna wiosna w największych sieciach handlowych upływa pod znakiem stabilizacji cen. Nie oznacza to, że jest tanio, ale ceny zmieniają się nieznacznie w porównaniu do naszych poprzednich badań. W maju w porównaniu do kwietnia wzrost wyniósł mniej niż 1 procent, podobnie było w zestawieniu rok do roku. Z naszej analizy wynika również, że ceny wzrosły w 8 na 13 przebadanych sieci - wyjaśnia Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency.
W zestawieniu podkreślono, że największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego dotyczył sieci Auchan (7,93 proc.), natomiast największy spadek odnotowano w Intermarche (3,31 proc.). "Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,79 procent z 295,10 zł w maju 2023 r. do 297,42 zł w maju 2024 r." - dodali autorzy.
Koszyk zakupowy - gdzie zakupy były najtańsze?
Z majowego raportu wynika, że na pozycji lidera po raz kolejny znalazł się Auchan, gdzie średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 245,40 złotych. To wzrost o 18,03 zł w porównaniu do kwietnia br. (7,93 proc.). Na podium znalazła się jeszcze Biedronka, gdzie koszyk kosztował 250,94 zł oraz Kaufland z ceną 283,53 zł.
Zaskakująca okazała się natomiast pozycja Lidla, który wraz z Polomarketem znalazł się w gronie najdroższych sieci. Koszyk zakupowy w powyższych sklepach kosztował kolejno 324,08 oraz 328,15 zł.
"Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 288,23 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w sklepach typu dark store – 348,41 zł " - czytamy.
Te produkty podrożały najbardziej
ASM Sales Force Ageny zauważyło również, że w porównaniu z majem 2023 roku podrożały 4 z 10 analizowanych kategorii produktów. Podwyżki dotyczyły napojów (18,8 proc. rdr), produktów sypkich (7,20 proc. rdr), używek i piwa (4,33 proc. rdr) oraz słodyczy (2 proc. rdr).
"W ujęciu rok do roku spadek odnotowały produkty tłuszczowe (20,97%), mrożonki (2,84%), nabiał (1,01%), dodatki (0,55%), chemia domowa i kosmetyki (0,24%) oraz mięso, wędliny i ryby (0,17%)" - dodaje ASM.
W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock