Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19. Chodzi o ponad 12-kilometrowy fragment Bielsk Podlaski Zachód - Boćki w województwie podlaskim. W przetargu płynęło dziewięć ofert, z tego siedem mieści się w budżecie na realizację inwestycji.
Podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowano w pierwszym kwartale przyszłego roku. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na trzeci kwartał 2022 roku. Budowa ma się zakończyć w 2024 roku.
W ramach inwestycji ma powstać m.in. pięć wiaduktów oraz sześć przejść dla zwierząt.
S19 Bielsk Podlaski Zachód - Boćki
Drogowcy poinformowali w komunikacie, że najtańszą ofertę na budowę odcinka S19 Bielsk Podlaski Zachód - Boćki złożyła turecka firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret A.S. Turcy zadeklarowali realizację inwestycji za 254,73 mln zł. Firma oszacowała koszt budowy jednego kilometra S19 na 20,89 mln zł.
GDDKiA zwróciła uwagę, że "jest to najtańsza oferta za kilometr w ostatnio przeprowadzonych przetargach na S19".
Jak czytamy w komunikacie, kolejna była oferta firmy Strabag, która oszacowała koszt budowy kilometra drożej o niecałe 5 mln zł. Cała oferta opiewa na 309,35 mln zł.
Najwyżej, bo na 381,3 mln zł, wyceniło kontrakt Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., przekraczając przy tym szacunki zamawiającego. Budżet na realizację inwestycji wynosi 354,33 mln zł.
Via Carpatia
Przyszła S19, stanowiąca najważniejszą część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, będzie miała około 580 km długości. Kierowcy korzystają obecnie z około 50 km tej trasy w województwach lubelskim: obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej, a także podkarpackim: od Sokołowa Małopolskiego do węzła Rzeszów Południe.
W realizacji jest prawie 140 km od Lublina do Sokołowa Małopolskiego i przedłużenie od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Ponadto trwają przetargi na kolejne blisko 140 km w województwie podlaskim i lubelskim, a w przygotowaniu jest dokumentacja na pozostałą część trasy.
Według GDDKiA niemal cała trasa będzie gotowa do końca 2026 roku.
S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie, wykorzystując oprócz S19 również S61. Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Do projektu dołączyć mają także Finlandia, Estonia i Łotwa.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock