Co z "anglikami" na polskich drogach po brexicie? Ministerstwo wyjaśnia

Moto

TVN TurboNawet 1000 złotych kary za brak rejestracji samochodu

Od ponad czterech lat możliwa jest w Polsce rejestracja aut z kierownicą fabrycznie zamontowaną po prawej stronie. Czy takie pojazdy będą dopuszczone do ruchu po brexicie? Odpowiedź w tej sprawie tvn24bis.pl przesłało Ministerstwo Infrastruktury.

Od sierpnia 2015 roku można rejestrować w Polce samochody z kierownicą fabrycznie zamontowaną po prawej stronie, tak zwane angliki.

Zgodnie z przepisami takie pojazdy przed dopuszczeniem do ruchu muszą być poddane drobnym poprawkom. Na przykład prędkościomierz samochodu ma być wyskalowany w km/h (lub jednocześnie w km/h i mph).

Spełnienie wymogów jest weryfikowane podczas okresowego badania technicznego, przeprowadzanego przed pierwszą rejestracją w Polsce.

Auta z kierownicą po prawej stronie

Postanowiliśmy zapytać Ministerstwo Infrastruktury, czy szykuje zmiany w przepisach w związku ze zbliżającym się brexitem. Obecnie obowiązujący termin wyjścia Wielkiej Brytanii z UE to 31 października.

"Ministerstwo Infrastruktury nie przewiduje zmiany przepisów o dopuszczeniu do ruchu pojazdów z kierownicą po prawej stronie po opuszczeniu przez Zjednoczone Królestwo struktur Unii Europejskiej" - poinformował w odpowiedzi przesłanej tvn24bis.pl rzecznik MI Szymon Huptyś.

"Pojazdy z kierownicą po prawej stronie będą mogły poruszać się w ruchu drogowym i będą rejestrowane zgodnie z obowiązującym obecnie prawem" - dodał.

Na podstawie danych przekazanych nam przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar możemy wnioskować, że po polskich drogach porusza się obecnie kilkanaście tysięcy "anglików".

Wyrok Trybunału

Wejściu w życie przepisów umożliwiających rejestrację samochodów z kierownicą fabrycznie zamontowaną po prawej stronie towarzyszyły spore kontrowersje. Część osób miała bowiem obawy o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Przepisy umożliwiające rejestrację pojazdów z kierownicą umieszczoną po prawej stronie zostały opracowane w celu wypełnienia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 20 marca 2014 roku.

KE wskazywała, że Polska łamie unijną dyrektywę o homologacji typów układów kierowniczych z 1970 roku, dyrektywę ramową o homologacji pojazdów silnikowych z 2007 roku, a także art. 34 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ze względu na uzależnienie rejestracji w Polsce nowych oraz wcześniej zarejestrowanych w innych krajach członkowskich samochodów osobowych z kierownicą po prawej stronie od przełożenia kierownicy na lewą stronę.

Autor: mb//dap / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Tagi:
Raporty: