Pracownicy korzystający z laptopów będą mogli zażądać od pracodawcy wyposażenia stanowiska pracy w monitor stacjonarny lub dodatkową podstawkę. Firmy będą musiały także zapewnić - na życzenie zatrudnionych - podnóżki. Wynika to z przepisów, które wejdą w życie za kilka dni.
Nowe obowiązki dla pracodawców i przywileje dla pracowników wprowadza zmienione rozporządzenie ministra rodziny i polityki społecznej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wejdzie ono w życie 17 listopada 2023 r.
Pracodawcy będą mieli jednak od tego momentu pół roku na dostosowanie się do nowych przepisów.
Dodatkowy monitor lub podstawka od pracodawcy
Za sprawą nowych regulacji pracownicy, którzy w pracy korzystają z laptopów, zyskają prawo do wyposażenia stanowiska pracy w dodatkowy monitor ekranowy. Alternatywą będzie podstawka zapewniająca ustawienie ekranu laptopa tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika.
W obu przypadkach pracownicy powinni otrzymać także dodatkową klawiaturę i mysz.
Jak czytamy w rozporządzeniu, kwestia dodatkowego ekranu lub podstawki dotyczyć będzie pracowników wykorzystujących przenośne urządzenia przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
Dodatkowo, jeżeli podczas wykonywania swoich obowiązków pracownik korzystania z dokumentów, może żądać od pracodawcy wyposażenia stanowiska pracy w uchwyt na dokumenty, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości.
Na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć także w podnóżek.
Refundacja nie tylko okularów, ale też szkieł kontaktowych
Według obecnych przepisów okulary dla pracownika pracującego przy monitorze ekranowym ma obowiązek zapewnić pracodawca, jeśli lekarz medycyny pracy podczas badania kontrolnego wydał zaświadczenie, że pracownik potrzebuje ich podczas pracy przy komputerze. Teraz będzie dotyczyć to także soczewek kontaktowych.
Aby otrzymać zwrot kosztów pracownik musi pracować przy monitorze przez co najmniej cztery godziny dziennie. Zatrudniony musi wziąć fakturę za zakup okularów na swoje imię i nazwisko i przekazać ją pracodawcy.
Zazwyczaj zwrot wydatków na okulary dla pracownika następuje co cztery lata, bo tak często wykonywane jest badanie kontrolne pracowników pracujących przy komputerach.
Oświetlenie stanowiska pracy
Nowa regulacja określa także minimalne wymagania, jakie powinny spełniać miejsce pracy.
"Stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy powinno być tak zaprojektowane, aby pracownik miał zapewnioną dostateczną przestrzeń pracy, umożliwiającą umieszczenie wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie w zasięgu kończyn górnych" - zapisano w uzadanieniu rozporządzenia.
W rozporządzeniu określono też wymogi dotyczące oświetlenia stanowiska pracy. Według regulacji powinno ono zapewniać komfort pracy wzrokowej być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac.
"Należy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych lub półprzezroczystych ścian albo jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od monitora ekranowego, w szczególności przez stosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie urządzeń eliminujących nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowisko pracy" - czytamy.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: G-Stock Studio/Shutterstock