Urzędnicy miękną w sprawie motocykli na buspasach. Sens takiego rozwiązania sprawdzą na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego naukowcy z Politechniki Warszawskiej.
Walka o udostępnienie buspasów motocyklistom trwa od trzech lat. W lutym 2014 roku wprowadzenie takiego rozwiązania deklarował nawet ówczesny wiceprezydent Warszawy Jarosław Dąbrowski. Jednak planu nie udało się zrealizować.
Zarząd Transportu Miejskiego był nieugięty. Jego przedstawiciele argumentowali, że buspasy mają usprawniać podróż komunikacją miejską, a dopuszczenie na nie kolejnych grup podważy sens tego rozwiązania. Bo wydłuży czas podróży autobusami. Teraz urzędnicy zmienili zdanie.
Jak dowiedział się portal tvnwarszawa.pl, lada dzień Zarząd Transportu Miejskiego podpiszę umowę z Politechniką Warszawską, która zbada czy motocykliści na pasach dla autobusów będą bezpieczni.
Chodzili, chodzili i wychodzili
– Jesteśmy na ostatniej prostej. W najbliższych dniach podpiszemy umowę z Politechniką Warszawską, która sprawdzi, czy dopuszczenie jednośladów na buspasy jest możliwe i bezpieczne – informuje Wiktor Paul z ZTM.
- Instytut Dróg i Mostów prowadzi aktualnie rozmowy z Zarządem Transportu Miejskiego na wykonanie pracy, polegającej na zbadaniu i analizie zachowań motocyklistów na ulicach Warszawy, w tym rozpoznania możliwości ewentualnego dopuszczenia ich ruchu na pasach autobusowych – potwierdza Izabela Koptoń-Ryniec, rzeczniczka Politechniki Warszawskiej.
Jak wyjaśnia, naukowcy wykorzystają do tego specjalne kamery, które umożliwią im obserwowanie motocykli na ulicach. Za projekt będzie odpowiadał dr inż. Andrzej Brzeziński, kierownik Zespołu Inżynierii Komunikacyjnej.
- Musimy opracować szczegółową metodykę, jednak zakładamy, że analiza będzie prowadzona w miejscach, gdzie dziś poruszają się motocykliści – zarówno w godzinach szczytu, jak i w czasie, kiedy na ulicach jest pusto – mówi nam Brzeziński.
Naukowcy chcieliby, aby na potrzeby badania wpuścić motocyklistów na dwa buspasy. – Sprawdzimy też potencjalne lokalizację, gdzie motocykliści mogliby być wpuszczeni: Trasę Łazienkowską i Radzymińską – zapowiada Andrzej Brzeziński.
Na koniec eksperci z Politechniki przekażą swoje wnioski urzędnikom.
Łódź, Rzeszów, Bydgoszcz...
- Środowisko motocyklistów z utęsknieniem czeka na udostępnienia odcinka jezdni – nie ukrywa radny z Ursynowa Paweł Lenarczyk, który uczestniczył w spotkaniach z urzędnikami.
I podpiera się petycją do prezydent Warszawy, pod którą podpisało się 3,5 tysiąca osób. - Pamiętajmy, że coraz więcej miast motocyklistów już dopuściło na buspasy, a Warszawa powinna być liderem takich zmian, a nie plasować się w końcówce. Takie rozwiązanie wprowadzono już na Pomorzu, w Łodzi, Rzeszowie czy Bydgoszczy – wylicza Lenarczyk.
– Miejmy nadzieję, że analizy zakończą się sukcesem i jeszcze może w tym roku, a co najwyżej wiosną doczekamy się dobrych zmian – podsumowuje radny.
Klaudia Ziółkowska
Źródło zdjęcia głównego: TVN24