Drew Barrymore, Christina Aguilera, Ronaldinho to między innymi ci, którzy włączyli się w walkę z głodem. Międzynarodowe organizacje humanitarne alarmują, że jeśli nie zmienimy sposobu, w jaki produkujemy i rozdzielamy żywność - ich rosnące ceny i niekończące się kryzysy mogą pogłębić ten samo napędzający się problem.
W 2050 roku na świecie będzie 9 miliardów ludzi. Już teraz prawie miliard ludzi kładzie się co wieczór spać z pustym brzuchem. Popyt na żywność wzrośnie o 70 proc. Tymczasem jej produkcja maleje. W porównaniu z 1990 roku wzrost plonów jest o połowę mniejszy.
Według ekspertów, nie dlatego, że nie ma wystarczająco dużo jedzenia, ale dlatego, że system jego podziału i dystrybucji jest głęboko upośledzony. Ponadto sposób społecznego rozwoju następuje przy zużywaniu i niszczeniu surowców naturalnych, od których zależy.
Cenę żywności pomnożmy razy dwa
Według raportu PLON wydanego przez Polską Akcję Humanitarną (PAH) oraz Oxfam International, w ciągu najbliższych 20 lat ceny żywności na całym świecie wzrosną ponad dwa razy. Powodem będą między innymi zmiany klimatyczne, które w pierwszym rzędzie dosięgną najuboższych, którzy teraz wydają 80 proc. swoich dochodów na żywność.
Należy więc zacząć w ten sposób żyć, aby poprawić jakość życia – nie tylko swojego, ale i innych ludzi.
- Prawo do żywności to jedno z podstawowych praw człowieka. Dążąc do jego realizacji, Polska Akcja Humanitarna, która od 1998 roku odżywia dzieci w polskich szkołach, rozszerza swoje działania i rozpoczyna program walki z głodem w krajach Afryki Wschodniej - poinformowała w komunikacie PAH.
Podstawą jest zaangażowanie
Agencja ONZ nakręciła spot promujący akcję. Wzięły w nim udział osobistości z różnych stron świata – od gwiazd piłki nożnej Ronaldinho i Kaka, przez piosenkarzy i aktorów – Christina Aguilera, aż po polityków. Jeden ambasador akcji przekazuje drugiemu kubek. Dlaczego? Hasło kampanii brzmi: "Napełnij kubek, nakarm dziecko, nakarm marzenia".
Autor: usa//aq / Źródło: wfp.org, PAP, Reuters TV