Koncern Boeing zarekomendował wszystkim liniom lotniczym, aby sprawdziły swoje starsze maszyny modelu 737, w poszukiwaniu pęknięć kadłuba. Amerykańska Federalna Agencja Lotnictwa (FAA) przygotowuje natomiast nakaz przeprowadzenia takich badań.
Obie decyzje są wynikiem pęknięcia kadłuba Boeinga 737-300 linii Southwest Airlines w piątek. Maszyna zdołała bezpiecznie wylądować i nikt nie został ranny, ale w trzech kolejnych samolotach tej linii wykryto podobne pęknięcia, które mogły doprowadzić do identycznej awarii.
Narodowa Komisja Bezpieczeństwa Transportu bada piątkowy wypadek. Jeszcze nie wiadomo, czy powstanie 1,5 metrowej dziury w kadłubie maszyny lecącej na wysokości 12 tysięcy metrów było przypadkiem jednostkowym, czy wykryte pęknięcia w innych maszynach grożą kolejnymi awariami.
Na wszelki wypadek
Boeing prewencyjnie zaleca zbadanie połączeń części poszycia maszyn starszych egzemplarzy modelu 737. FAA ma natomiast nakazać obowiązkowe dokładne elektromagnetyczne testy poszycia w maszynach modelu 737-300/400/500. Linie lotnicze mają sprawdzić obszary samolotu, których badanie nie było wcześniej obowiązkowe. - Testy mają wykryć pęknięcia części, których nie można zobaczyć - powiedział przedstawiciel FAA.
Zdaniem Roberta Sumwalta, który z ramienia FAA prowadzi dochodzenie w sprawie awarii maszyny Southwest, decyzje podjęte przez Boeinga, linie lotnicze i FAA, powinny rozwiązać problem. - Nie mamy powodów, aby twierdzić, że cała flota Boeingów 737 jest uszkodzona - powiedział ekspert.
Nadzwyczajne badania będą musiały być przeprowadzone na około 150 Boeingach 737 na całym świecie. W USA większość testów zostanie przeprowadzonych na maszynach linii Southwest. FAA podało, iż samoloty tej linii są dość stare i wykonały znaczną liczbę startów i lądowań, ponieważ latają na krótkich trasach. Ponadto eksperci twierdzą, iż piloci tej linii latają "agresywnie" co powoduje dodatkowe zmęczenie kadłubów.
Boeing 737, który doznał awarii, wykonał 40 tysięcy startów i lądowań w ciągu 15 lat służby.
Źródło: nytimes.com, Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia