Bruksela: System wzywania pomocy w każdym samochodzie

Według Komisji Europejskiej, system eCall uratuje życie nawet 2,5 tys. osób rocznieTVN 24 | Wikipedia/Sebastien Bertrand CC-BY

Komisja Europejska chce, aby od października 2015 roku każdy nowy samochód sprzedawany w UE był wyposażony w system wzywania pomocy. Urządzenie ma automatycznie informować służby ratunkowe o miejscu wypadku.

Każdy nowy samochód osobowy oraz lekki dostawczy będzie wyposażony w nadajnik zintegrowany z poduszką powietrzną. Zadziałanie poduszki w chwili wypadku automatycznie uruchomi nadajnik, który z wykorzystaniem europejskiego numeru ratunkowego 112 połączy się ze służbami ratunkowymi i powiadomi je o lokalizacji pojazdu, a także o kierunku podróży, co ma szczególne znaczenie na autostradach oraz w tunelach.

"eCall uratuje tysiące ofiar"

Chodzi o to, by służby ratunkowe mogły jak najszybciej dotrzeć na miejsce wypadku, nawet jeśli kierowca nie może wezwać pomocy, bo jest nieprzytomny lub nie jest w stanie zadzwonić po pomoc. Wezwanie pomocy, nazwane eCall, może być również aktywowane ręcznie poprzez naciśnięcie przycisku w samochodzie, na przykład przez świadka poważnego wypadku. Komisja szacuje, że system może skrócić czas reakcji służb ratowniczych o 40 proc. w miastach i o 50 proc. na obszarach wiejskich, ratując w ten sposób życie nawet 2,5 tys. osób rocznie.

- W ubiegłym roku na drogach w UE zginęło 28 tys. osób, a 1,5 mln zostało rannych. Gdy w grę wchodzi ratowanie ofiar wypadków, liczy się każda minuta. Technologia eCall niesie ze sobą ogromne możliwości ratowania życia ofiarom wypadków, ponieważ znacznie skraca czas interwencji służb ratowniczych - podkreślił na konferencji unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas.

Zyska przemysł

KE wskazuje, że na eCall skorzysta również przemysł, a zwłaszcza firmy, które będą dostarczać technologie, komponenty i usługi wykorzystywane w ramach tego rozwiązania, w tym systemy pokładowe, usługi z zakresu bezprzewodowej transmisji danych i systemy punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach. Ponadto KE oczekuje, że urządzenia zainstalowane w pojazdach na potrzeby eCall można będzie wykorzystać, by uruchomić inne usługi (np. umożliwiające odszukiwanie skradzionych samochodów). - Obywatele UE mogą mieć pewność, że dzięki temu ratującemu życie systemowi zmniejszy się liczba zabitych i rannych w wypadkach drogowych. Jest to również ważny krok, dzięki któremu nasze samochody będą bardziej inteligentne, co zwiększy naszą konkurencyjność - powiedział na konferencji komisarz ds. przemysłu Antonio Tajani.

100 euro za urządzenie

Komisja szacuje, że koszt zamontowania w samochodzie urządzenia eCall to ok. 100 euro, jednak z czasem, wraz z rozwojem technologii, będzie on spadał. Numer alarmowy 112 jest używany w państwach Unii Europejskiej i wielu innych krajach. Został wprowadzony w 1991 roku. Wybranie numeru 112 jest bezpłatne.

Autor: rf//bgr / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 | Wikipedia/Sebastien Bertrand CC-BY