Niezależnie od tego, czy dopiero rozważasz rozpoczęcie własnej działalności, czy prowadzisz sprzedaż stacjonarną od lat, warto przemyśleć rozszerzenie funkcjonowania Twojej firmy na kanały online. Co warto wiedzieć zanim zdecydujemy się na taki krok?
ARTYKUŁ SPONSOROWANY Z CYKLU SKUTECZNA SPRZEDAŻ W INTERNECIE >>>
Marketplace czy własny kanał sprzedaży?
Pierwszą decyzją, jaką musimy podjąć w przypadku rozpoczęcia sprzedaży produktów online, jest wybór kanału działalności. Możemy założyć własny sklep i w jego ramach obsługiwać klientów lub zdecydować się na skorzystanie z możliwości, jakie daje marketplace. To nic innego jak platforma agregująca w jednym miejscu różnych sprzedawców, a jej przykładem jest serwis Allegro. Jakie korzyści mogą płynąć z wyboru właśnie tej formy działalności? Jest ich co najmniej kilka:
- Przyśpieszamy start działalności online – nie tracimy czasu na wybór hostingu internetowego i projektowanie strony.
- Obniżamy koszty – nie martwimy się zakupem domeny, wspomnianymi kosztami związanymi z hostingiem czy projektowaniem strony internetowej. W przypadku Allegro założenie konta dla sprzedającego jest bezpłatne.
- W przypadku marketplace nie martwimy się o stronę logistyczną naszej działalności – nie musimy np. podpisywać umów z każdym z wybranych przez nas operatorów płatności czy przewoźników.
O innych zaletach serwisów marketplace, jak również o tym jak rozpocząć działalność w serwisie Allegro można przeczytać w jednym z artykułów z naszej serii.
E-commerce w Polsce – co warto wiedzieć w 2022 roku?
Zanim jednak zdecydujemy się na sprzedaż w internecie, warto również zbadać sytuację rynkową oraz potrzeby naszych potencjalnych klientów. Pamiętajmy, że zachowania klientów w sklepach stacjonarnych oraz tych robiących zakupy online mogą się różnić. Jakie dane na temat wyborów Polaków przyniósł nam ubiegły rok?
- Aż 77% internautów przebadanych przez Gemius przyznało, że zdarzyło im się robić zakupy online.
- Polacy zwracają dużą uwagę na cenę (45% badanych), koszty dostawy oraz dobre opinie. Warto mieć to na uwadze, bo liczne pozytywne opinie mogą sprawić, że sprzedaż w sklepie znacząco wzrośnie.
- Jednym z działań, które może przynieść wzrost sprzedaży, są akcje specjalne, personalizowane promocje czy udostępnianie kodów rabatowych. Szczególnie kobiety – według badania „E-commerce w Polsce 2021” – chętniej wybierają takich sprzedawców.
- Warto również zadbać o komfort klientów, dając im do wyboru najpopularniejsze możliwości dostawy czy płatności. Polacy w internecie lubią korzystać z szybkich płatności, aczkolwiek według ekspertów w najbliższych miesiącach prawdziwy boom mogą przeżyć pojawiające się od jakiegoś czasu w sklepach online tak zwane „odroczone płatności”. Dobrze jest również zdawać sobie sprawę z tego, że konsumenci coraz chętniej korzystają z urządzeń mobilnych w trakcie zakupów online.
- A co kupujemy online? Według raportu ,,MR&MRS e-commerce" kobiety najchętniej dokonują zakupów produktów z działów uroda, moda, artykuły dziecięce oraz kultura i rozrywka. Natomiast mężczyźni najchętniej finalizują transakcje produktów w działach elektronika, moda, uroda oraz kultura i rozrywka.
Sprzedaż online – na co jeszcze zwrócić uwagę?
Oczywiście dane na temat najchętniej kupowanych produktów nie oznaczają, że decydując się na sprzedaż w ramach innych działów jesteśmy skazani na porażkę. Wręcz przeciwnie, dużą popularnością cieszy się wśród internautów rękodzieło czy produkty personalizowane. Tu ponownie warto wspomnieć o zaletach marketplace. W jego ramach możemy niejako „przetestować” naszą sprzedaż online, na początku korzystając z licznych promocji dla nowych sprzedających.
Co jeszcze warto wiedzieć, jeśli decydujemy się na sprzedaż online? Świadomość konsumencka rośnie bardzo szybko, dlatego decydując się na sprzedaż, nie tylko internetową, warto zwrócić uwagę na szeroko pojętą ekologię. Starajmy się ograniczyć udział opakowań z plastiku i podkreślajmy nasze działania na rzecz środowiska naturalnego. Dbając o jak najsprawniejszą obsługę zamówień z naszego sklepu – poza wspomnianymi szybkimi płatnościami czy zapewnieniem dostawy w ramach najpopularniejszych form, na przykład do automatów paczkowych – możemy przemyśleć usługę dropshippingu. To nic innego jak przeniesienie procesu logistycznego na zewnętrzny podmiot, na przykład hurtownię. To z jednej strony działanie, które sprawi, że będziemy mieli nieco mniej obowiązków, a z drugiej mogące przyśpieszyć sam proces dostawy do klientów.
Decyzja o rozpoczęciu sprzedaży w internecie, na przykład w serwisie marketplace, jakim jest Allegro, powinna być na pewno dobrze przemyślana. Jednak dzięki licznym zaletom, jakie tego typu miejsca oferują, z pewnością jest to opcja, którą należy rozważyć, bo niesie ze sobą wiele korzyści, które mogą pozwolić szybko rozwinąć skrzydła naszemu biznesowi online.
Dowiedz się, jak zacząć sprzedaż na Allegro.
Źródło: Allegro
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock