Polacy coraz częściej wybierają zakupy online. Do wirtualnych koszyków trafiają produkty z różnorodnych kategorii, od elektroniki po artykuły spożywcze. Jak dokładnie wygląda rynek e-commerce w naszym kraju? Co warto o nim wiedzieć, przed rozpoczęciem sprzedaży internetowej?
ARTYKUŁ SPONSOROWANY Z CYKLU SKUTECZNA SPRZEDAŻ W INTERNECIE >>>
Ciekawe informacje możemy znaleźć w raporcie „E-Commerce w Polsce 2021”, przygotowanym przez firmę badawczą Gemius Polska. Zakupy online mają dobrą opinię wśród przebadanych osób – są traktowane jako czynność wygodna oraz nieskomplikowana i co ważne, dająca większe pole wyboru niż zakupy w tradycyjnych sklepach. Przyjrzyjmy się bliżej najciekawszym danym, jakie na temat sprzedaży internetowej w Polsce znaleźliśmy w raporcie.
Kim są osoby robiące zakupy w sieci…
Jeśli chodzi o demografię, wśród osób kupujących w sieci dominują kobiety (53%), rzadko są to osoby bardzo młode - 34% osób robiących zakupy online ma od 35 do 49 lat, a 28% to osoby mające więcej niż 50 lat. O ile struktura wiekowa kupujących może nas pozornie nieco dziwić, to fakt, że pochodzą z dużych miast (32% pochodzi z miast powyżej 200 tys. mieszkańców, 24% z miast od 50 do 199 tys. mieszkańców) już raczej nie. Sprzedaż online pozwala nam znacząco rozszerzyć możliwości dotarcia do nowych klientów z wymienionych tutaj grup. Kolejnym ważnym aspektem są motywacje do robienia zakupów online, które teraz skrótowo omówimy.
Jesteś ciekawy, jak zakupy online robią kobiety, a jak mężczyźni? Zapoznaj się z badaniami tutaj!
…i dlaczego wolą zakupy online?
Aż 77% polskich internautów deklaruje, że robi zakupy online, a niewiele mniej, bo 75% korzysta z polskich sklepów. Co cenią sobie najbardziej i co powoduje, że decydują się właśnie na taką formę nabywania produktów? Jak można się domyślić – kluczowa jest całodobowa dostępność sklepów online. Najwięcej, bo 76% badanych właśnie tę cechę e-zakupów wskazało jako kluczową. Niewiele mniej, bo 73% robi zakupy w sieci, gdyż nie wiążą się z koniecznością jechania do sklepu stacjonarnego, a 67% ceni sobie nieograniczony czas, jaki mogą poświęcić na decyzję o zakupie danego produktu.
Nie będzie też dużym zaskoczeniem, że czynnikiem, który ma kluczową wagę, jeśli chodzi o motywację do częstszych zakupów, jest cena – niższe koszty dostawy oraz niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych sprawiłyby, że odpowiednio 56% i 53% polskich Internautów stawiałoby na e-zakupy jeszcze częściej niż do tej pory.
Prowadzenie działalności w sieci otwiera nasz biznes na nowe osoby. Na przykład takie, które nigdy nie dotarłyby do naszego sklepu stacjonarnego. Dlaczego? Ponieważ poszukiwanie interesujących ich produktów rozpoczynają w internecie i tam najczęściej kończą swoje zakupy (97% klientów Allegro, którzy znajdą interesujący ich produkt na platformie, finalizuje transakcję).
Jak wyglądają zakupy w Internecie…
Gdy Polacy decydują się na skorzystanie z oferty sklepów online, najchętniej wybierają dostawę do paczkomatów (77%). Połowa badanych w raporcie Gemius Polska wskazała dostawę kurierem do domu lub miejsca pracy. Warto mieć to na uwadze, decydując się na sprzedaż online, gdyż może to być rozstrzygający czynnik warunkujący skorzystanie z naszej oferty.
Dominującą formą płatności wybieraną przez klientów są tzw. szybkie płatności internetowe (np. PayU)– aż 70% badanych wskazało je jako preferowaną opcję. 48% osób decyduje się na płatności mobilne (np. Apple Pay), a 42% na wykonanie tradycyjnego przelewu.
Warto pamiętać, że prowadząc sprzedaż w sieci, nie musimy zamykać się na pojedyncze rozwiązania – na marketplace nasi klienci mogą otrzymywać szeroki wachlarz możliwości dotyczących dostawy, zwrotów czy płatności. I wybierać te, które najbardziej im odpowiadają.
…i jakie produkty są najczęściej kupowane?
Najczęściej kupowanymi kategoriami produktów w sieci są odzież (72% wskazań w badaniu), obuwie (61%) oraz kosmetyki i perfumy (57%). Kobiety częściej niż mężczyźni decydują się na zakupy w tych kategoriach. Popularne wśród nich są również książki, płyty czy artykuły dziecięce. Mężczyźni chętniej decydują się na kupno w trakcie e-zakupów urządzeń elektronicznych (smartfonów, komputerów), samochodów i części samochodowych, a także artykułów dla kolekcjonerów.
Dobrze jest mieć świadomość istnienia efektu ROPO (research online, purchase offline), a także odwróconego efektu ROPO. W pierwszym przypadku kupujący mogą zdecydować się na wyszukanie produktu w sieci i tradycyjną formę zakupu w sklepie stacjonarnym. Trend ten jest bardzo mocno zauważalny w przypadku materiałów budowlanych i wykończeniowych, mebli oraz akcesoriów do wystroju wnętrz czy obuwia. Na odwrotny efekt ROPO (wybór w sklepie stacjonarnym, zakup online) najbardziej podatne są sprzęt RTV/AGD, obuwie oraz kosmetyki i perfumy. Czy możemy spróbować zminimalizować oba opisane efekty? Oczywiście – łącząc sprzedaż online z tą stacjonarną!
Jak skutecznie sprzedawać online?
Skrótowo omówiliśmy zachowania polskich internautów i to, dlaczego wybierają e-zakupy. Warto jednak wspomnieć o niezwykle ważnej kwestii, czyli tym gdzie możemy liczyć na odniesienie sukcesu, decydując się na sprzedaż w sieci. Nietrudno jest raczej zgadnąć, który serwis jest najlepiej rozpoznawalny przez polskich internautów. Aż 84% przebadanych przez Gemius w pierwszej kolejności wskazało Allegro wśród wszystkich serwisów umożliwiających e-zakupy.
Allegro jest miejscem, w którym można znaleźć ogromną rzeszę użytkowników (21 milionów odwiedzających) i dotrzeć do nich za pomocą kompleksowych usług i rozwiązań stworzonych przez najlepszych specjalistów na rynku. To również bezpieczna przestrzeń, w której osoby niezwiązane dotąd z handlem internetowym, będą mogły postawić pierwsze kroki. W Allegro znajdą pomoc dedykowanych zespołów, atrakcyjny Pakiet Powitalny oraz materiały edukacyjne Akademii Allegro pozwalające zrozumieć meandry internetowej sprzedaży - mówi Marcin Półchłopek, Merchant Management Director w Allegro.pl.
Zakupy w internecie dają możliwość zaoszczędzenia czasu, wygodę oraz nieograniczony czas na namysł. To tylko kilka wniosków, jakie płyną z raportu „E-Commerce w Polsce 2021”. Kluczowy jest natomiast jeden: Polacy bardzo chętnie robią zakupy w Internecie i to raczej się w przyszłości nie zmieni. Właśnie dlatego warto już dziś zainteresować się sprzedażą produktów online.
Dowiedz się, jak zacząć sprzedaż na Allegro.
Źródło: Allegro