Mastercard Off Camera 2019

25 kwietnia 2019
tvn24Jacek Borcuch/Mastercard OFF Camera

"Sons of Denmark" Ulaa Salima i "Słodki koniec dnia" Jacka Borcucha najlepszymi filmami 12. edycji Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard Off Camera w Krakowie. Nagrody przyznano na gali w sobotę 4 maja wieczorem. Jedna z najważniejszych imprez kina niezależnego w tej części Europy kończy się w niedzielę.

Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Mastercard Off Camera to jedna z największych tego typu imprez w Europie Środkowo-Wschodniej.

Festiwal koncentruje się na kinie niezależnym, odważnym treściowo i formalnie oraz takim, które stawia na wartko opowiedziane, fascynujące historie.

CZYTAJ WIĘCEJ O FESTIWALU >

Najważniejszą częścią festiwalu jest Konkurs Główny "Wytyczanie Drogi". Dziesięć pierwszych lub drugich filmów młodych reżyserów z całego świata rywalizuje w nim o Krakowską Nagrodę Filmową - 100 tysięcy dolarów - przyznawaną przez międzynarodowe jury.

W tym roku przewodniczącym jury Konkursu Głównego "Wytaczanie Drogi" był laureat Oscara Allan Starski. Polskiemu scenografowi towarzyszyli: autorka zdjęć filmowych i reżyserka Ellen Kuras, kostiumografka Anna Biedrzycka-Sheppard oraz reżyser Roger Michell.

Polską kinematografię w tym roku reprezentował w Konkursie Głównym "Wilkołak" Adriana Panka. Ponadto w rywalizacji znalazły się: "Consequences" Darko Stantego,"Extra Ordinary" Mike’a Aherna i Endy Loughman, "Midnight Runner" Hannesa Baumgartnera, "Monsters and Men" Reinaldo Marcusa Greena, "Pause" Toni Mishiali, "Phoenix" Camilli Stroem Henriksen, "Queen of Hearts" May el-Toukhy, "Sons of Denmark" Ulaa Salima oraz "The Sharks" Lucii Garibaldi.

Nagroda za "Sons of Denmark"

Krakowska Nagroda Filmowa i 100 tysięcy dolarów trafiły do Ulaa Salima za film "Sons of Denmark". Duńczyk w swoim pełnometrażowym debiucie mówi o jednym z najważniejszych problemów, jakiemu musi stawić czoła dzisiejsza Europa, o radykalizmie - po obu stronach, rosnącej nienawiści oraz nietolerancji do wszystkiego, co odmienne.

"Sons of Denmark" reż. Ulaa Salim
fot. Henrik Ohsten/Mastercard Off Camera

Nagroda Publiczności festiwalu trafiła do Kingi Dębskiej za "Zabawę, zabawę", a Nagrodę Młodzieżowego Jury otrzymał Adrian Panek za "Wilkołaka".

"Słodki koniec dnia" najlepszym filmem polskim

W Konkursie Polskich Filmów Fabularnych nagrody przyznało międzynarodowe jury. Przewodniczącą była Marcia Gay Harden - amerykańska aktorka, laureatka Oscara za drugoplanową rolę w filmie Eda Harrisa "Pollock". Wraz z nią obradowali: reżyserka castingu Laura Rosenthal oraz brytyjski krytyk filmowy Jonathan Romney.

Jury przyznał główną Nagrodę Kulczyk Foundation filmowi "Słodki koniec dnia" Jacka Borcucha z Krystyną Jandą i Kasią Smutniak w rolach głównych. Harden w laudacji podkreśliła, że jest to "elegancki, ale prowokujący" film, który zwraca uwagę na złożone problemy naszych czasów. Kreację Jandy nazwała "niekonwencjonalną" i "złożoną".

ROZMOWA TOMASZA-MARCINA WRONY Z JACKIEM BORCUCHEM >

Jurorzy przyznali dwa wyróżnienia specjalne. Jedno powędrowało do aktorek wcielających się w główne postaci filmu Kingi Dębskiej "Zabawa, zabawa": Doroty Kolak, Agaty Kuleszy i Marii Dębskiej - za trzy uzupełniające się kreacje bohaterek, z których każda jest jednocześnie krucha i silna; za przedstawienie trzech bardzo różnych kobiet zmagających się z problemem uzależnienia. Drugie otrzymała Jagoda Szelc, reżyserki filmu "Monument" za uderzająco oryginalny, giętki gatunkowo film, w którym na pierwszy plan wybijają się znakomicie prowadzone brawurowe role młodego zespołu. Najlepszymi aktorami tegorocznej edycji festiwalu zostali: Gabriela Muskała za rolę w "Fudze" Agnieszki Smoczyńskiej oraz Jacek Braciak kreację w "Córce trenera" Łukasza Grzegorzka. Nagrodę Mastercard Rising Star otrzymała Karolina Bruchnicka za rolę w "Córce trenera".

"Fuga" reż. Agnieszka Smoczyńska
Mental Disorder 4.

Festiwalowe hity

W programie nie zabrakło "Festiwalowych hitów" - sekcji, która jest przeglądem ciekawych propozycji filmowych prezentowanych w ciągu minionego roku na najważniejszych festiwalach filmowych, a które często nie trafiły do polskiej dystrybucji.

Jednym z nich jest hit z Kenii - "Rafiki" Wanuri Kahiu. Był to pierwszy kenijski film prezentowany na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. "Rafiki" opowiada o relacji dwójki dziewcząt, Kenu i Ziki. Chociaż ojcowie obu rywalizowali ze sobą w wyborach lokalnych, dziewczęta wspierają się, podążając za marzeniami w konserwatywnym kraju. Film w związku z wątkami homoseksualnymi został zakazany w Kenii, a także wycofany z reprezentowania kraju w walce o Oscary.

Festiwalowa publiczność mogła również zobaczyć "Her Job" Nikosa Labota. Jest to opowieść o Greczynce, która w wyniku recesji musi zmienić swoje życie. Dotychczasowa gospodyni domowa musi podjąć pracę. Jej życie zmienia się diametralnie - relacje z rodziną i otoczeniem nie są już takie jak kiedyś.

"Policjanci i złodzieje"

W tym roku organizatorzy przygotowali pięć nowych sekcji. "Policjanci i złodzieje" to przegląd filmów, których bohaterami są drobni złodzieje, ojcowie chrzestni imperiów gangsterskich. Chociaż kino gangsterskie i policyjne zdominowane jest przez silnych, wyrazistych bohaterów męskich, twórcy programu pokazują, że jest w tym gatunku także miejsce dla kobiet.

W ramach tej sekcji publiczność zobaczyła między innymi "Destroyera" Karyn Kusamy z Nicole Kidman w roli głównej, która za tę kreację otrzymała m.in. nominację do Złotego Globu. Postać Kidman, która rozwija karierę w FBI, musi zmierzyć się z demonami przeszłości.

"Close Enemies" Davida Oelhoffena obrazuje podparyskie szemrane dzielnice, w których życie pozbawione jest większych perspektyw. Bohaterowie muszą wybrać, czy chcą się opowiedzieć po stronie gangsterów. Francuski reżyser po raz kolejny pokazuje, że granica pomiędzy tym, co dobre i złe, moralne i nieetyczne, jest bardzo płynna. W rolach głównych wystąpili utalentowani Matthias Schoenaerts i Reda Kateb.

"Destroyer" reż. Karyn Kusama
materiały prasowe

"Rzeczywistość? Nie, dziękuję"

Filmowa rzeczywistość nie zawsze jest jednoznacznym odzwierciedleniem tego, co nas otacza. Nadmiar kryzysów, skandali, problemów społecznych skłania artystów do uatrakcyjnienia obrazu naszych czasów. W sekcji "Rzeczywistość? Nie, dziękuję" krakowska publiczność miała szansę zobaczyć obrazy, które rzeczywistość tworzą na nowo i zaklinają świat, który wymyka się spod kontroli.

Natalia Cabral i Oriol Estrada pokazują niepewność, jaka towarzyszy dorastaniu i różne sposoby radzenia sobie z otoczeniem. "Miriam Lies" pokazuje, jak radzić sobie w świecie zdominowanym przez portale społecznościowe i wirtualne relacje.

"The Innocent" Simona Jaquemeta opowiada o zderzeniu porządków pochodzących z różnych wymiarów rzeczywistości: świata wartości chrześcijańskich i zaawansowanej nauki. Reżyser próbuje odpowiedzieć na pytanie: dokąd doprowadzi bohaterów eksperyment z klonowaniem i budowaniem organizmów od podstaw?

"My kontra Oni" jest kolejną nowością w programie festiwalu, który dał się już poznać jako platforma prezentująca kino społecznie zaangażowane. W tej sekcji pokazane zostaną filmy, w których w kreatywny sposób zostały przedstawione dychotomie społeczne. Przede wszystkim podział na "my" i "oni". Wybrane filmy sięgają po różnice i podziały społeczne, konstrukty, które z nich wynikają, ale pozwalają widzom zbudować własną ocenę.

W "Giant Little Ones" Keith Behrman opowiada historię nastolatka, którego życie wywraca się do góry nogami. Jeden wieczór może wpłynąć na wszystko inne. Pod jego wpływem i bohater, i najbliższe mu otoczenie zmuszone jest do przedefiniowania tożsamości i budowanego wizerunku. Film był pokazywany podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto.

"Knife + Heart" to film z Konkursu Głównego ubiegłorocznego festiwalu w Cannes. Na dużym ekranie Vanessa Paradis, muza Karla Lagerfelda. Reżyser Yann Gonzalez, nawiązując do estetyki kina klasy B z lat 70., opowiada historię kryminalną, która czerpie garściami z estetyki i stylu życia społeczności LGBTQ.

W tej sekcji znalazł się również debiut Jasmin Mozaffari "Firecrackers". Jest to opowieść o dziewczęcej przyjaźni, młodzieńczej energii, smaku i cenie wolności, a także utracie kontroli. Lou i jej najlepsza przyjaciółka Chantal planują wydostać się z odizolowanego, podupadłego miasteczka. Kiedy niestabilny i zaborczy ekschłopak Chantal napada na nią na imprezie, dziewczyny postanawiają się na nim zemścić.

Nie tylko filmy

Mastercard Off Camera swojej publiczności prezentuje nie tylko filmy, spotkania z gośćmi czy debaty eksperckie. Krakowska majówka z festiwalem to także niezapomniane koncerty w ramach Off Sceny.

Po raz kolejny w programie festiwalu znalazło się wydarzenie skierowane do miłośników seriali. Spotkanie z twórcą "Mostu nad Sundem" - Christianem Wikanderem oraz Josephem Mawlem - aktor wcielający się w rolę Benjena Starka w "Grze o Tron", motyw terrorysty czy postać "Obcego" - to tylko niektóre punkty tegorocznego SerialConu. W paśmie nocnych maratonów serialowych uwaga skupiona została w tym roku na serialach polskich. Publiczność obejrzała m.in. seriale "Chyłka – zaginięcie" i "Odwróceni. Ojcowie i córki", były też dwa pokazy premierowe – pierwszy odcinek drugiego sezonu "Pod Powierzchnią" TVN i pilot serialu z wątkami nadnaturalnymi – "Wizjonerka". Widzowie mogli także obejrzeć głośny niemiecki film telewizyjny pt. "Bauhaus".

"Chyłka - Zaginięcie", czyli Mróz na małym ekranie
tvn24

12. Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego OFF Camera odbywał się w Krakowie od 26 kwietnia do 5 maja.

Alicja Myśliwiec, o filmach, które zdobyły uznanie podczas 12. Mastercard Off Cameratvn24
wideo 2/23

Mam wrażenie, że każda kobieta w swoim życiu doświadczyła nękania czy wykorzystywania. Byłam nękana przez mężczyzn, ale również przez kobiety. W pewnym momencie ta kwestia nie dotyczy tylko płci, ale wynika z posiadanej władzy. Nieuczciwej władzy - mówi aktorka, laureatka Oscara Marcia Gay Harden w rozmowie z Tomaszem-Marcinem Wroną, tvn24.pl.

Mastercard Off Camera ma to do siebie, że filmowcy mówią swoim własnym, niezależnym językiem, bawią się gatunkami, przepisują je raz po raz - mówiła we "Wstajesz i wiesz" Alicja Myśliwiec, rzeczniczka Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Off Camera w Krakowie. - W przypadku kina pogoda jest zawsze dobra - podkreśliła. Impreza zakończyła się w niedzielę.

"Sons of Denmark" Ulaa Salima i "Słodki koniec dnia" Jacka Borcucha najlepszymi filmami 12. edycji Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard Off Camera w Krakowie. Nagrody przyznano na gali w sobotę wieczorem. Jedna z najważniejszych imprez kina niezależnego w tej części Europy zakończy się w niedzielę.

Andrzej Seweryn, aktor i dyrektor Teatru Polskiego w Warszawie, świętuje jubileusz 50-lecia pracy twórczej. Uroczystość towarzyszy festiwalowi kina niezależnego Mastercard Off Camera w Krakowie. Z aktorem o początkach jego kariery, ale także o radach dla młodych twórców rozmawiała reporterka TVN24 Ewelina Woźnica.

Podczas festiwalu Mastercard Off Camera wiele filmów z całego świata rywalizuje o Krakowską Nagrodę Filmową. Przewodniczący jury konkursu głównego, scenograf i laureat Oscara za "Listę Schindlera" Allan Starski, zaznaczył w rozmowie z TVN24, że zwycięzca nie jest wyłaniany według specjalnego klucza. Przekonywał, że najważniejsze będzie "czy to są filmy dobre, czy to są filmy przekonywające".

W dzisiejszych czasach milczenie jest przyzwoleniem i zgodą na to, co się dzieje. Głośno więc mówimy, że się nie zgadzamy. Głośno mówimy o naszych wartościach, ideałach, marzeniach i o tym, jak chcemy żyć - powiedział w rozmowie z TVN24 reżyser Jacek Borcuch, twórca filmu "Słodki koniec dnia".

- Kiedy na zewnątrz deszcz, spotykamy się w kinach studyjnych Krakowa. Mamy po ciuchu nadzieję, że wyjdzie słońce i będą lepsze warunki dla atrakcji plenerowych: kina na dachach, barkach. Walczymy wyczynowo z przeskokami przez słabości - podkreśliła Alicja Myśliwiec, rzeczniczka prasowa festiwalu MasterCard Off Camera.

Kino niezależne jest bardzo ważne, dlatego że swoją niezależnością wytycza drogi kinu zależnemu, komercyjnemu - mówiła we "Wstajesz i wiesz" aktorka Magdalena Lamparska, która bierze udział w Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard Off Camera w Krakowie. - Festiwal Off Camera jest naprawdę idealnym początkiem dla młodych artystów - podkreśliła.

Do Krakowa zjechali twórcy filmowi z całego świata, aby wziąć udział w 12. Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard Off Camera. W programie tegorocznego przeglądu znalazło się 250 projekcji w kinach studyjnych Krakowa oraz w plenerze. Dotychczasowy przebieg festiwalu relacjonowała w niedzielę reporterka TVN24 Ewelina Woźnica.

Współpracował z Wajdą, Polańskim, Pasikowskim i Spielbergiem. Wspólnie z Ewą Braun, Allan Starski zdobył Oscara za scenografię do "Listy Schindlera". Słynny polski scenograf został tegorocznym przewodniczącym jury Konkursu Głównego Mastercard Off Camera. Filmy oceniać będzie razem z: Ellen Kuras, Rogerem Michellem i Anną Biedrzycką Sheppard.