Do 29 stycznia br. wydłużony został termin składania ofert kupna, będącego w upadłości zakładu Autosan z Sanoka (Podkarpackie) – poinformował sędzia komisarz nadzorujący upadłość fabryki Andrzej Leśniak.
W grudniu ub.r. syndyk masy upadłościowej wybrał jedną ofertę i przedstawił ją do akceptacji sędziemu. Jednak transakcji nie udało się sfinalizować do końca roku, a do tego czasu był wyznaczony termin sprzedaży zakładu.
- Dlatego postanowiłem przedłużyć termin na składanie ofert do 29 stycznia. Natomiast syndyk ma czas na sprzedanie zakładu do końca marca br. - powiedział Leśniak.
Za ile?
Sędzia komisarz poinformował, że oprócz wybranej przez syndyka oferty, jest też druga, która opiewa na niższą kwotę niż pierwsza. - Obie jednak spełniają minimalne kryterium ceny - czyli 19 mln zł. Zobaczymy, czy zostaną one przedłużone przez oferentów i będą nadal aktualne. Będziemy też czekać na nowe oferty - zaznaczył Leśniak.
Jak nieoficjalnie dowiedziała się PAP, ofertę na kupno Autosanu złoży również konsorcjum spółek wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ).
Konsorcjum złożone m.in. ze spółek należących do PGZ już raz chciało kupić sanocki zakład, jednak po ubiegłorocznych jesiennych wyborach parlamentarnych oferta kupna została wycofana. W skład konsorcjum wchodziły wówczas firmy: Huta Stalowa Wola, PIT-Radwar (obie z PGZ) oraz prywatna spółka SKB Drive Tech.
Polska legenda
Autosan jest w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja br. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo w sprawie upadłości firmy.
Zakład był pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.
Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów; obecnie zatrudnia ok. 360 osób.
Fabryka uzyskała w ubiegłym roku homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie.
Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.
Autor: gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: autosan.eu