Zarząd firmy Autosan złożył w sądzie wniosek o upadłość. Jak wyjaśnił w wydanym w czwartek późnym wieczorem oświadczeniu, nie ma możliwości dalszego finansowania działań restrukturyzacyjnych. Firma generowała straty od 2009 r. Autosan jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce, a jej początki sięgają 1832 r.
W oświadczeniu opublikowanym na stronie internetowej spółki czytamy, że zarząd od września ubiegłego roku restrukturyzował Autosan. Wśród tych działań były m.in. standaryzacja pracy, działania redukujące kary umowne i marnotrawstwo materiałowe. Sprzedany został także zbędny majątek firmy, a działalność produkcyjna została umieszczona w jednej hali.
Straty od czterech lat
"Autosan od 2009 roku generował poważne straty, z roku na rok powodujące coraz większe problemy finansowe spółki. Wobec braku wystarczającej ilości rentownych zamówień, rok 2013 jest kolejnym z rzędu rokiem, który spółka zakończyłaby stratą. Wobec wyczerpania możliwości dalszego finansowania działań restrukturyzacyjnych i działalności gospodarczej spółki, Zarząd Autosan S.A., zobowiązany jest, na podstawie przepisów do sporządzenia wniosku upadłościowego, który został złożony do właściwego Sądu w dniu 19 września 2013 r." - można przeczytać na stronie internetowej Autosanu.
"O trudnej sytuacji było wiadomo, ale upadłość jest zaskoczeniem"
Przewodniczący Zarządu Regionu NSZZ Solidarność Podkarpacie w Krośnie Tadeusz Majchrowicz powiedział, że o trudnej sytuacji Autosanu wiadomo było od dawna, jednak wniosek o upadłość firmy był zaskoczeniem. - Od pewnego czasu były roszady w radzie nadzorczej i zarządzie. Także my, jako związek, kilka razy interweniowaliśmy, bo były zaległości w wypłacaniu pensji. Groziliśmy nawet sądem, ale zawsze udawało nam się dojść do porozumienia. Z tego co wiem, to firma zrealizowała ostatnio kilka kontraktów m.in. dla Rzeszowa i Lublina, stąd dziwne, że podjęto decyzję o niedokapitalizowaniu spółki - dodał Majchrowicz.
O losach firmy zadecyduje sąd
Według związkowca, los firmy i załogi leży teraz w rękach sądu, który może podjąć decyzję o upadłości likwidacyjnej bądź układowej i poprzez syndyka produkcja może być kontynuowana. - Dobrym przykładem są Krośnieńskie Huty Szkła, które są w upadłości od kilku lat, a zatrudnienie jest większe niż przed zgłoszeniem wniosku o upadłość - zaznaczył Majchrowicz. Sąd Rejonowy w Krośnie, do którego wpłynął wniosek, ma teraz miesiąc na podjęcie decyzji w sprawie upadłości sanockiego zakładu. Nie wiadomo, ile wynoszą długi Autosanu, jak wynika z informacji związkowców, firma nie wypłaciła pracownikom pensji m.in. za sierpień.
Autosan ma swoją siedzibę w Sanoku. Oprócz autobusów zakład produkuje dla wojska m.in. szczelne kabiny elektromagnetyczne. Od 2001 r. projektuje i produkuje elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów. Współpracuje m.in. z PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego. W spółce pracuje ok. 500 osób. Firma należy do Grupy Kapitałowej Sobiesława Zasady.
Autor: kg/jk / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: autosan.eu