Chargeback nie jest szeroko znaną procedurą, choć oferuje klientom banków niebagatelne korzyści. Dzięki chargeback możliwe jest odzyskanie pieniędzy za odwołane wakacje lub niedostarczone zakupy. Czym dokładnie jest chargeback? Jak można z niego skorzystać?
● Chargeback jest procedurą zwiększającą bezpieczeństwo płatności bezgotówkowych. ● Procedura ta jest bezpłatna i może z niej skorzystać każdy posiadacz karty płatniczej. ● Dzięki chargeback możliwe jest odzyskanie pieniędzy utraconych w wyniku transakcji będących wynikiem błędu, oszustwa lub niedotrzymania warunków umowy. ● Przed skorzystaniem z chargeback należy spróbować samemu wyjaśnić nieprawidłową transakcje z jej drugą stroną.
Chargeback – regulacje prawne
Procedura chargeback nie wynika bezpośrednio z przepisów polskiego prawa. Jej źródłem są regulaminy wewnętrzne organizacji wydających karty płatnicze VISA i Mastercard. Regulaminy te wprost zobowiązują oferujące ich karty banki na całym świecie do zapewniania i właściwej obsługi procedury chargeback.
W ograniczonym zakresie w przypadku chargeback, a zwłaszcza w przypadku innych reklamacji dotyczących usług bankowych, zastosowanie znajdują natomiast takie akty prawne jak ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych oraz ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim.
Chargeback – co to jest?
Chargeback, po polsku nazywane obciążeniem zwrotnym, jest procedurą reklamacyjną inicjowaną na wniosek osoby korzystającej z karty płatniczej. Osoba ta zgłasza reklamację określonej płatności kartą do swojego banku, który z kolei przekazuje reklamację do realizacji wystawcy karty – czyli zwykle organizacji płatniczej VISA lub Mastercard.
Procedura chargeback pozwala na dochodzenie swoich roszczeń w przypadku, gdy ktoś padnie ofiarą oszustwa lub gdy z jakichkolwiek powodów dana transakcja jest nieuprawniona. W ten sposób chargeback na dwa sposoby zwiększa bezpieczeństwo płatności bezgotówkowych: jednocześnie umożliwiając odzyskanie utraconych pieniędzy, jak również zniechęcając do oszustw nieuczciwych sprzedawców.
Właściwą procedurę chargeback wynikającą z regulaminów wewnętrznych wystawców kart płatniczych należy odróżnić przy tym od procedur reklamacji usług bankowych na podstawie art. 46-48 ustawy o usługach płatniczych lub art. 59 ustawy o kredycie konsumenckim.
Chargeback – kiedy ma zastosowanie?
Procedura chargeback może znaleźć zastosowanie w bardzo wielu sytuacjach. Do najczęściej występujących przypadków należą takie, gdy:
– kwota płatności jest inna niż uzgodniona należność, – kupiony towar lub usługa nie zostały dostarczone, – kupiony towar lub usługa są podrobione, wadliwe lub uszkodzone, – transakcja została błędnie zaksięgowana dwa razy, – bankomat wypłacił niewłaściwą kwotę, – transakcja została rozliczona w innej walucie niż zostało to uzgodnione, – płatność została naliczona za usługę, której posiadacz karty nie zamawiał.
Jak cofnąć płatność kartą?
Procedura chargeback jest całkowicie bezpłatna i można ją zastosować w stosunku do niemal wszystkich transakcji realizowanych przy użyciu kart płatniczych. Skorzystać z niej może każdy posiadacz karty, zarówno prywatnej, jak i służbowej, i bez względu na rodzaj tej karty. W tym celu należy skontaktować się z własnym bankiem, wskazać domniemaną nieprawidłowość, wyjaśnić swoje zastrzeżenia oraz – w miarę możliwości – załączyć uwiarygadniające roszczenie dokumenty.
Chargeback nie obejmuje jedynie dwóch rodzajów transakcji: wpłat dokonywanych we wpłatomatach oraz przelewów z kart kredytowych. Banki zobowiązane są do przeprowadzania procedury chargeback zgodnie z regulaminami organizacji płatniczych, nie zawsze jednak dostatecznie informują klientów o takiej możliwości – chargeback oznacza bowiem dla nich dodatkową pracę, z której nie osiągają żadnego dochodu.
Należy przy tym pamiętać, że – jeżeli to możliwe - klient powinien w pierwszej kolejności spróbować samemu wyjaśnić nieprawidłową transakcję z jej drugą stroną. Może to być próba kontaktu ze sprzedawcą danego towaru lub usługi, albo np. zgłoszenie roszczenia o zwrotu pieniędzy do urzędu marszałkowskiego w przypadku upadku biura podróży. Dopiero jeżeli próba ta okazała się nieskuteczna, właściwe jest zgłoszenie reklamacji w banku.
Jak zrobić chargeback?
Aby skorzystać z procedury chargeback, konieczne jest przede wszystkim skontaktowanie się z bankiem, który wydał kartę płatniczą, której dotyczy transakcja będąca przedmiotem reklamacji.
Procedura chargeback krok po kroku wygląda następująco:
● Zgłoszenie reklamacji nieprawidłowej transakcji do banku, który wydał daną kartę płatniczą. ● Dostarczenie do banku dotyczących sprawy dokumentów, np. dokumentacji próby samodzielnego wyjaśnienia nieprawidłowej transakcji albo potwierdzenia zgłoszenia na policji kradzieży karty płatniczej. ● Bank sprawdza reklamację pod względem formalnym i nadaje jej kod określający rodzaj nieprawidłowości. ● Reklamacja trafia do systemu organizacji płatniczej (Visa lub Mastercard), a za jej pośrednictwem trafia do drugiej strony reklamowanej transakcji, np. do sklepu lub hotelu. ● Druga strona musi w określonym czasie udowodnić, że dana transakcja była prawidłowa i roszczenie jest bezzasadne. Brak reakcji oznacza uznanie reklamacji. ● Odpowiedź drugiej strony trafia do systemu organizacji płatniczej, a za jej pośrednictwem do banku klienta zgłaszającego reklamację. ● Bank na podstawie otrzymanej odpowiedzi podejmuje decyzję o uznaniu lub nieuznaniu reklamacji. ● W przypadku uznania reklamacji bank dokonuje chargeback, czyli obciążenia zwrotnego, a niesłusznie pobrane pieniądze trafiają z powrotem do klienta banku.
W zależności od przypadku często zdarza się, że pieniądze zwracane są klientowi już na samym początku procedury, albo określona kwota jest blokowana na rachunku na czas jej przeprowadzania.
Chargeback – ile czasu zajmuje?
Zgłoszenie reklamacji określonej transakcji płatniczej powinno nastąpić niezwłocznie po wykryciu jakiejkolwiek nieprawidłowości.
Maksymalny czas przysługujący na zgłoszenie reklamacji w ramach procedury chargeback bywa różny. Często spotykanym terminem jest 120 dni od dnia realizacji danej transakcji, bywają jednak od tego terminu wyjątki, np. 180 dni w przypadku niektórych płatności zagranicznych.
Istotnym wyjątkiem są także reklamacje dotyczące usług rezerwacyjnych, np. wycieczek lub noclegów. W ich przypadku termin na skorzystanie z chargeback liczony jest nie od daty realizacji transakcji, ale od dnia skorzystania z danej usługi.
Akt prawny: Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. prawo bankowe; Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych; Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock