Mieszkańcy trzech praskich budynków będą musieli opuścić domy i przenieść się na tydzień do hotelu. Wykonawca budowy metra zapewnia, że stare kamienice nie są zagrożone, ale budowa "może być uciążliwa" dla lokatorów ze Szwedzkiej i Strzeleckiej.
Tarcza drążąca druga linię metra w stronę Targówka jest już na stacji Szwedzka (w nomenklaturze inżynierów to C16). Teraz czas na drążenie najdłuższego i najtrudniejszego odcinka - do stacji Dworzec Wileński (C15).
- Na wschodnim krańcu mamy do czynienia z podłożem w części złożonym ze żwiru i kamieni narzutowych. Na tym etapie tworzą się duże wibracje. Prace mogą również generować niepokojące hałasy – tłumaczy Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy Astaldi.
Ponad stuletnie budynki
W związku z tym wykonawca zdecydował się na przeniesienie mieszkańców do hotelu. Chodzi o lokatorów trzech budynków: Szwedzka 17, Strzelecka 44 i Strzelecka 42.
- Wiąże się to z naszymi obawami o to, że sama świadomości, że pod nami toczą się prace, jest dość stresująca. Dodatkowo hałas i wibracje mogłyby doprowadzić do nerwowych sytuacji ze strony mieszkańców - mówi Witczyński.
I dodaje, że wpływ na podjęcie decyzji o tygodniowym wysiedleniu miał wiek budynków – mają ponad sto lat. - Instalacje mogą wymagać wyłączenia, a mamy jesień i odłączenie wody, gazu czy wody mogłoby utrudnić życie w tym czasie – tłumaczy przedstawiciel wykonawcy.
Infolinia i punkt informacyjny
Utrudnienia dotkną około 150 mieszkańców. Jak zapewnia Witczyński, wszyscy otrzymali wcześniej listy z informacją o konieczności opuszczeniu domu. - Chcieliśmy, aby mieszkańcy wiedzieli, że to zorganizowane działanie, a osoby, którzy będą pukać do ich drzwi, to nasi pracownicy – informuje rzecznik.
W okolicy budowy ruszył też punkt informacyjny. W czasie prac infolinia dla mieszkańców będzie działała przez całą dobę. - Mamy kontakty praktycznie do wszystkich mieszkańców, do każdej z rodzin oraz porozumienia z podmiotami gospodarczymi, które funkcjonują w tych budynkach – tłumaczy Mateusz Witczyński.
O utrudnieniach zostali również poinformowani mieszkańcy pobliskich kamienic.
Trzy kilometry trasy
W kierunku wschodnim, z Dworca Wileńskiego, powstanie odcinek o długości około trzech kilometrów. Na Pradze techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu Targowej z 11 Listopada i to stąd pociągi metra pojadą dalej na Targówek. Przystanek Szwedzka będzie ulokowany pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA Stalowa. Kolejna stacja, Targówek, wybudowana zostanie pod skrzyżowaniem Pratulińskiej z Ossowskiego.
Po północnej stronie Ossowskiego, pod terenem zieleni, znajdować się będzie komora rozjazdów. Całość będzie miała niemal 300 metrów długości. I wreszcie największy obiekt tego odcinka – stacja Trocka zlokalizowana będzie pod skrzyżowaniem Pratulińskiej i Trockiej.
Prace mają się zakończyć w 2019 roku.
kz/b