Ta gigantyczna tarcza będzie już wkrótce drążyć tunel pod Wisłą do oczyszczalni Czajka. Filip Chajzer, reporter TVN Warszawa przyglądał się skomplikowanej operacji montażu maszyny TBM. Taka sama już wkrótce będzie pracować przy budowie II linii metra.
Tarcza przed kilkoma dniami dotarła do Warszawy. Teraz trwa jej montaż. To skomplikowana operacja, w której uczestniczą także pracownicy niemieckiej firmy, która wyprodukowała olbrzymiego kreta.
Tarcza 10 metrów pod ziemią
Fragment 60. metrowego kolosa ustawiono w bloku startowym. Cała maszyna kawałek po kawałku zostanie zmontowana w szybie startowym 10 metrów pod ziemią. Ale najpierw części muszą tam dotrzeć.
Tunel pod Wisłą
Zadaniem TBM będzie przekopanie tunelu pod Wisłą, dzięki któremu ścieki popłyną z lewobrzeżnej części Warszawy do oczyszczalni Czajka. Co ciekawe dokładnie ta sama technologia zostanie wykorzystana przy budowie II linii metra.
Metro też tak wydrążą
Centralny odcinek II linii metra drążyć będą jeszcze większe tarcze niż ta, która przekopie się pod Wisłą na wysokości Białołęki, ale metoda działania jest niemal identyczna.
Filip Chazjer ec/par