ZTM przekonuje: linia ta dubluje komunikację szynową. Na skróceniu jej trasy do Wiatracznej miasto chce zaoszczędzić 4 mln zł. Pasażerom proponuje przesiadkę do pociągów, tramwajów i korzystanie z autobusów 128 i 157.
Jeszcze w święta internauta tvnwarszawa.pl pytał, co ZTM proponuje w zamian za zabranie 521 z Ochoty. W mailu zatytuowanym "Ręce precz od Szczęśliwic" skupił się szczególnie na połączeniach z centrum Warszawy i Grójecką.
Dziś rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w specjalnym komunikacie "Co zamiast 521 w centrum i na Ochocie?" przedstawia propozycje dla pasażerów.
Przeczytaj cały komunikat ZTM:
"Zapowiedź skrócenia linii 521, choć jest to linia, która niemal na całej trasie dubluje znacznie bardziej efektywną komunikację szynową, spotkała się z protestami części pasażerów. Podpowiadamy więc, z jakich połączeń alternatywnych będą mogli korzystać pasażerowie po wycofaniu autobusu z centrum i Ochoty. Skrócenie linii 521 jest częścią dużego pakietu zmian w komunikacji autobusowej, który został wymuszony na ZTM przez trudną sytuację ekonomiczną, związaną z ograniczeniem w budżecie miasta środków na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. W czasie planowania zmian przyjęte zostały bardzo jasne kryteria. Nie były brane pod uwagę żadne ograniczenia w relacjach tzw. „kluczowych”, czyli takich, w których porusza się największa liczba pasażerów. Zamiast tego, podjęto decyzję o ograniczeniu oferty na liniach dublujących komunikację szynową. Warto przypomnieć, że takie działanie przewiduje również obowiązująca w Warszawie „Strategia transportowa”. Według zapisów w tym dokumencie, dominującą rolę w systemie transportowym miasta ma pełnić transport szynowy (metro, kolej, tramwaje), który jest nie tylko najbardziej wydajny, ale także ekologiczny. Autobusy mają go jedynie uzupełniać. Autobusy powinny być podstawowym środkiem transportu jedynie tam, gdzie nie ma dostępu do komunikacji szynowej. Ograniczana będzie także oferta na tych liniach, które cieszą się najmniejszym zainteresowaniem pasażerów. Linia 521 jest doskonałym przykładem autobusu dublującego komunikację szynową niemal na całej, długiej trasie. W Wawrze autobus dubluje kolej. Pasażerowie mają tam do dyspozycji pociągi SKM oraz Kolei Mazowieckich. Dodatkowo, po dojechaniu do najbliższych ważnych węzłów przesiadkowych (PŁOWIECKA, GOCŁAWEK, WIATRACZNA) linia 521 dubluje także i to aż na odcinku ok. 12 km. linie tramwajowe kursujące al. Waszyngtona i dalej Al. Jerozolimskimi. Dublowanie przez tę linię komunikacji szynowej, na samym tylko odcinku WIATRACZNA – BITWY WARSZAWSKIEJ 1920 r., kosztuje Warszawę rocznie ok. 4 mln zł! Właśnie z tego powodu została podjęta decyzja o skróceniu trasy linii. Zostanie ona wycofana z centrum Ochoty i będzie kursowała na trasie: FALENICA – WIATRACZNA, zapewniając obsługę przystanków położonych pomiędzy przystankami kolejowymi oraz dowożąc do komunikacji szynowej. Dla pasażerów nie oznacza to jednak utraty możliwości podróżowania między rondem Wiatraczna a Szczęśliwicami. Osobom, chcącym dojechać z Wawra do Śródmieścia najwygodniej będzie wsiąść do pociągu SKM (linii S1) lub KM (w ramach Wspólnego Biletu). Można będzie także korzystając z linii 521 dojechać do ronda Wiatraczna i tam przesiąść się do jednej z czterech linii tramwajowych, które dojeżdżają do Śródmieścia: 9, 24 lub 25, które jadą prosto al. Waszyngtona oraz linii 8 która do Al. Jerozolimskich dociera przez ul. Grochowską i al. Zieleniecką. Tramwaje te kursują Al. Jerozolimskimi aż do pl. Zawiszy. Dzięki temu mają bardzo dużą łączną częstotliwość kursowania. Pasażerowie, którzy chcą się dostać dalej na Ochotę mogą to również zrobić tramwajami 9 lub 25. Osoby, które korzystały z linii 521 na ul. Grójeckiej będą miały do dyspozycji – zamiast niej – aż sześć linii tramwajowych: 1, 7, 9, 14, 24 i 25. Zamiast wahać się, czy wybrać tramwaj czy autobus i przebiegać w ostatniej chwili między przystankami, pasażerowie będą mogli od początku korzystać ze wszystkich linii na jednym przystanku. Trzeba także pamiętać, że tramwaje są w stanie przewieźć znacznie większą liczbę pasażerów, niż autobusy. Autobusy linii 521 w ciągu godziny, w jednym kierunku mogą przewieźć tylko ok. 240 osób. Dla porównania tramwaje na ciągu Alej Jerozolimskich w ciągu godziny w jednym kierunku mogą przewieźć prawie 13 tys. osób! Niewiele mniejszą podaż oferują tramwaje na ul. Grójeckiej – prawie 10 tys. pasażerów. Zachowane zostanie także połączenie między Szczęśliwicami a Al. Jerozolimskimi. Zapewnią je linie: 128 i 157."
Przed świętami rzecznik ZTM mówił o zmianach na tej linii w rozmowie z tvnwarszawa.pl.
//mz
Źródło zdjęcia głównego: Pawel192/wikia.com, CC BY-SA