Najnowsze

Ważył 65 ton i miał 25 metrów długości. Odkryto nowy gatunek dinozaura

Najnowsze

Naukowcy odkryli największe zwierzę, jakie kiedykolwiek chodziło po naszej planecie. Dinozaur leżał pod pustynnym piaskiem w Argentynie przez ponad 77 mln lat. Był cięższy niż samolot pasażerski Boeing 737 i siedem razy większy niż popularny T-Rex.

Nowy gatunek dinozaura został odkryty w Argentynie. Gad ważył 65 ton, czyli więcej niż Boeing 737. Dreadnoughtus Schrani był największym stworzeniem, jakie kiedykolwiek chodziło po ziemi. Dinozaur z dziewięciometrową szyją i ogonem królował nad innymi stworzeniami. Nie musiał się obawiać drapieżników, bo był siedem razy większy od Tyranozaura Rexa. Dreadnoughtus żywił się roślinami.

Dreadnoughtus Schrani i mięsożerny dinozaurDreadnoughtus Schrani i mięsożerny dinozaurPAP/EPA

Prawie cały szkielet

Paleontolog Ken Lacovara odkrył długiego na 25 metrów gada w Argentynie. Na początku natknął się na prawie 2-metrową kość udową, która leżała na pustyni, tuż pod powierzchnią. Okazało się potem, że dalej znajduje się prawie kompletny szkielet największego stworzenia na ziemi.

- Pod koniec dnia, kiedy odnaleźliśmy dziesięć kości, myśleliśmy, że osiągnęliśmy sukces. Nie mieliśmy pojęcia, że to nowy gatunek dinozaura - powiedział Lacovara.

Rzadko kiedy się zdarza, że kompletny szkielet znajduje się pod ziemią, bo kości niszczone są przez warunki atmosferyczne i padlinożerców. W tym przypadku powódź uwięziła kości w rozmywanym piasku.

Kość udowa Dreadnoughtus SchraniKość udowa Dreadnoughtus SchraniPAP/EPA

Badania nad Dreadnoughtus Schrani

Naukowcy przez dziewięć lat odkopywali skamieniałości. Następnie były one przewożone do Laboratorium na Uniwersytecie Drexel w Filadelfii w USA.

- To wyjątkowe uczucie dla naukowca, kiedy zdajesz sobie sprawę, że jesteś pierwszym człowiekiem, który widzi to na własne oczy - powiedział Lacovara.

Naukowiec musi przywieźć kości do Argentyny pod koniec tego roku. Aby mogli kontynuować badania, do tego czasu muszą dokładnie przeskanować każdą kość. Dreadnoughtus Schrani, zakopany w ziemi przez 77 mln lat, ujrzy wreszcie światło dzienne.

Odkopywanie skamielin trwało dziewięć latOdkopywanie skamielin trwało dziewięć latPAP/EPA