24-letni Ignacy Bobruk wpłacił w 2019 roku ponad 17 tysięcy złotych na kampanię wyborczą Adama Bielana. Po zdobyciu mandatu europosła przez Bielana Bobruk został jego asystentem, a także wicedyrektorem w Giełdzie Papierów Wartościowych i dyrektorem w CPK. Od 2023 roku jest z kolei doradcą dyrektora NCBR z pensją 24 tysięcy złotych. W NCBR odpowiada m.in. za spółkę Akces NCBR z budżetem 250 mln, której siedziba została przeniesiona do Radomia - to okręg wyborczy Adama Bielana.
Paweł Kuch, pełniący od sierpnia 2022 do lutego 2023 roku obowiązki dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, jak dowiedzieliśmy się w NCBR, miał dziewięciu doradców. Ich średnie miesięczne wynagrodzenie wynosiło 15 tys. zł.
Jednym z doradców szefa obracającej miliardami agencji jest obecnie 28-letni Ignacy Bobruk, były asystent europosła Adama Bielana. Jak ujawniło Radio Zet, Bobruk jako "doradca strategiczny" zarabia w NCBR 24 tys. zł, czyli znacząco powyżej średniej.
- Bobruk trafił do NCBR, by pilnować interesów Bielana. Miał mieć oko na dyrektora - mówi tvn24.pl źródło w tej instytucji.
Zgodnie z umową, która obowiązuje od początku stycznia do maja 2023 roku, do obowiązków 28-latka należy m.in. reprezentowanie NCBR na zewnątrz i doradzanie szefowi NCBR w zarządzaniu "przedsięwzięciami o charakterze strategicznym".
Logo za 160 tysięcy złotych
Doradztwo Ignacego Bobruku obejmuje też obszar promocji NCBR. Budżet agencji na te działania wzrósł z 3,3 mln zł w 2020 roku, przez 4,5 mln w 2021 roku do 6,4 mln zł w 2022 roku. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej w ramach kontroli poselskiej politykom Koalicji Obywatelskiej Dariuszowi Jońskiemu i Michałowi Szczerbie.
Odpowiedzi udzielał już obecny dyrektor NCBR Jacek Orzeł. Zastąpił on Pawła Kucha, który odszedł ze stanowiska w połowie lutego po wybuchu skandalu wokół programu "Szybka ścieżka".
W ramach wydatków promocyjnych szefostwo NCBR zamówiło też nowe logo agencji. Zapytanie o wycenę opracowania "kompleksowej identyfikacji wizualnej dla grupy NCBR" pojawiło się na stronie internetowej tej instytucji w kwietniu 2022 roku, gdy p.o. dyrektora był jeszcze Remigiusz Kopoczek, ale pomysł został wcielony w życie przez jego następcę Pawła Kucha.
Ile kosztowało nowe logo?
W odpowiedzi na pytania posłów KO kierownictwo agencji podkreśliło, że "powstała spójna i kompleksowa identyfikacja wizualna" dla grupy NCBR, a "łączny koszt prac wyniósł 131 950 zł netto, tj. 162 298,5 zł brutto".
Czytaj dalej po zalogowaniu
Uzyskaj dostęp do treści premium za darmo i bez reklam